رضا حاجی پور در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما معتقد هستیم رشته های تحصیلی باید نیاز محور شوند زیرا هدف گذاری های ما در آموزش عالی روشن است هدف ما این است بتوانیم نیروی ماهر، فرهنگی و محقق داشته باشیم.
وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان داد یک سری از کد رشته ها از نظر شغلی اشباع شدهاند باید روی این کد رشته محلها در سطح استان ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره اندیشی شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه درغربالگری رشتههای دانشگاهی در کشور، درابتدا دانشگاه باید درخواست اولیه رشته هایی که متناسب با آمایش سرزمینی و نیاز اشتغالزایی منطقه درمقاطع کارشناسی تا دکتری باشد، ارائه کنند، تصریح کرد: انتظار داریم که حداقل دانشجویانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند با یادگیری مهارت شغلی متناسب با نیاز بازار وقراردادی که دانشگاه ها با موسسه ها و یا سازمان های وابسته به تامین نیرو دارند، منعقد شود که حداقل ۱۰ تا ۲۰ نفر در هر ورودی آن رشته امکان جذب انجام شود.
حاجی پور افزود: با این اقدام و شرایطی که دانشگاه ها پس ازانجام قرارداد کاری با موسسات وسازمان ها برای جذب دانشجویان مهارت دیده پس از فارغ التحصیلی انجام دهند، میتوانند کد رشته را از وزارت علوم بگیرند.
افزایش دوبرابری اعتبارات دانشگاه فنی وحرفه ای
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین به دو برابر شدن بودجه امسال دانشگاه فنی وحرفهای کشور اشاره کرد وگفت: این کمیسیون در بررسی بودجه در راستای رسالت مهارت آموزی و دانش بنیان ها که درسال های اخیر خروجی های خوبی از این دانشگاه درکشور در بازار کار داشته، افزایش دو برابری بودجه را برای این دانشگاه لحاظ کرده است.
حاجی پور افزود: شرایط تحصیلی و فراهم شدن شغل درجامعه به سمت وسویی پیش می رود که باید هر دانشجو در دوران تحصیلی یا پس ازآن حداقل یک مهارت شغلی را آموزش دیده باشد که در شرایط کار درهر واحد تولیدی ویا سازمانی قرار گیرد یا به تنهایی کارآفرینی کند.
وی یادآورشد، نقش آموزشگاه ودانشکده های فنی وحرفه ای واستادان این واحدها در هدایت و تربیت نیروهای ماهر و مهارت دیده برجسته ومهم است.
انتهای پیام