آرش قهرمان در گفتوگو با ایسنا در خصوص چرایی بزرگنمایی آمار زائران و گردشگران اظهار کرد: یکی از دلایل این است که دستگاههای اجرایی استانها و شهرستانها در مسابقهای نانوشته، به بیش برآورد آمار گردشگران استان یا شهرستان خود میپردازند و تصور میکنند تعداد گردشگران به تنهایی محرک اصلی توسعه و گردش مالی در یک مقصد گردشگرپذیر است.
وی اضافه کرد: توسعه گردشگری پایه در یک مقصد تابع ۵ متغیر است که صرفا یکی از آنها تعداد گردشگران است و ۴ مورد دیگر شامل متوسط اقامت، قدرت خرید، سبک سفر و زمان سفر میشود.
قهرمان ادامه داد: به عبارت دیگر متوسط بالای اقامت، جذب گردشگران از دهکهای برخوردار اقتصادی و قدرت خرید بالای آنها، سبک سفر ِلذت جویانه که گردشگر را به خرید خدمات و سوغات سوق می دهد و سفر در ایام غیر پیک که باعث توزیع سفر در مقصد و ارائه خدمات با کیفیت بیشتر میشود، دیگر مولفههایی هستند که به همراه تعداد گردشگران، توسعه گردشگری پایه را در یک مقصد رقم خواهند زد.
وی خاطرنشان کرد: البته این بزرگنمایی علتهای دیگری نیز دارد و بزرگنمایی آمار گردشگر به ویژه در شهرهای مذهبی که خوشایند مسئولین رده بالاست و حمل بر تقید مذهبی بیشتر میشود یکی از آنها است.
قهرمان عنوان کرد: همچنین بزرگنمایی ابزار مناسبی برای جذب اعتبار بیشتر است. البته به این واسطه برخی از نارساییها در خدمترسانی به دلیل اعلام بالای گردشگر توجیهپذیر است و فعلا به آن نمیپردازیم.
انتهای پیام