دکتر محمدمهدی طهرانچی شنبه ۲۳ اردیبهشت در حاشیه سفر به شیراز و در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید از دانشگاه مدرک پرداز به سمت سوی دانشگاه تمدن ساز که به اصول جامعه پردازی توجه میکند، تغییر ماهیت دهیم، افزود: نیازهای جامعه در حوزه مهارت آموزی و رقابت علمی که در سطح منطقه بوجود آمده، رسالت مراکز آموزش عالی را سنگین تر از گذشته می کند.
او خواستار تداوم نظرسنجی از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی شد و افزود: حرکت و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اقبال اجتماعی شکل میگیرد و دانستن نظرات مخاطبان برای رشد و پیشرفت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از فارس به عنوان یکی از استانهای پیشرو در زمینه های پرورشی، آموزشی و مهارت افزایی یاد و اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از بدنه علمی بسیار توانمند، فناور و منعطفی برخوردار است و این قابلیت باید به پرورش دانشجویانی توانمند منجر شود.
طهرانچی همچنین رشد کمی و کیفی دانشجویان در شهرستانهای استان فارس را اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه بسترساز اشتغال دانش بنیان است و در این میان هیئتهای علمی ماموریتهای مهمی برعهده دارند.
او بیان کرد: استان پهناور فارس به عنوان یکی از مناطق پیشرو کشور در عرصه اتمام عملیات آمایش سرزمینی آموزش عالی موفق عملکرده است. برهمین اساس هیچ واحد آموزشی در سطح استان تعطیل نخواهد شد، بلکه ماموریت برخی از آنها تغییر میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که تغییر ماموریت برخی از واحدها امری اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: جامعه به سمت سوی فن آور شدن و پیچیدگیهای حوزه مهارت آموزی در حال تغییر است و در حوزه اشتغال به نیروهای توانمندی نیاز داریم که ضمن دانش محوری به مبانی نوآوری و فناوری نیز مجهز باشند.
طهرانچی با اشاره به این موضوع که هر تحولی نیازمند تقویت گفتمان عمومی است، خاطرنشان کرد: در راستای تحولاتی که در حوزه ماموریت واحدهای دانشگاهی انجام میشود، اساتید باید دورههای بازآموزی را پشت سرگذاشته و بدنه دانشگاه بر اساس رویکردهای نوین بازسازی شود.
او دستاوردهای مهم این سفر را پاسخگویی به پرسشها، تبادل تجربیات، چالش زدایی، مبادله فکری و گفتمان محوری برشمرد و گفت: بر اساس آمار و ارقام رغبت اجتماعی نسبت به دانشگاه آزاد روز افزون است؛ چنانکه آمار دانشجویان از ۸۳۰ هزار به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو افزایش داشته و این در حالی است که در سال تحصیلی کنونی بیش از پانصد هزار دانشجو جذب کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براین موضوع که آینده جوان ایرانی از دغدغههای همیشگی این مجموعه است، بیان کرد: تحصیل و کار همزمان یکی از محورهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشجویان را از ابتدا برای حضور در بازار کار مهیا میکنیم.
طهرانچی در ادامه به دگردیسیهای این مرکز آموزش عالی اشاره و اضافه کرد: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی ازیک مرکز آموزشی سنتی که به جامعه پردازی توجه چندانی نداشت به سمت و سوی پاسخگویی به نیازهای جامعه و مهارت افزایی تغییر یافته است. در این رویکرد نوین اساتید به بخشهای پایه و عرصه تفکیک می شوند و برپایه این تحول سطح اشتغال پذیری دانشجویان که از بر فرمایشات مقام معظم رهبری است، رشد چشمگیری خواهد یافت.
او همچنین از عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از فعالیتهای شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: ایده تمرکززدایی در سطح مدیریتی کلان دانشگاه آزاد اسلامی به شکل جدی پیگیری میشود و مسایلی که دچار مشکل شده بود در کمیسیونهای مربوطه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با آسیب شناسی فرآیندهای آموزشی در مراکز آموزش عالی گفت: در مقطعی دانشگاههای ما دالان دانایی بودند و در زمان معاصر بنا بر مقتصیات جامعه باید به سکوی دانایی تغییر ماهیت دهند. در پرتو این دوران گذار دیگر دانشجویان به صورت منزوی از جامعه پرورش نمییابند؛ بلکه همسو با نیازهای جامعه آموزش می بینند.
طهرانچی با تاکید بر این موضوع که محورهای آموزشی و پرورشی باید بر اساس مولفهها، نیازها و مقتضیات تاثیرگذار در ایران اسلامی تعریف شوند، بیان کرد: نسل بندی دانشگاههای غربی در ایران چندان قابلیت اجرایی ندارد؛ بلکه باید به فراخور مقتضیات و شرایط جامعه به این موضوع ورود کنیم. در شرایط کنونی باید از دانشگاه مدرک پرداز به سمت سوی دانشگاه تمدن ساز که به اصول جامعه پردازی توجه میکند، تغییر ماهیت دهیم.
او همچنین با اشاره به پیشینهای از فرآیندهای آموزش عالی در کشور افزود: در گذشته جامعه به دنبال مدرک گرایی بود و ارزش گذاری مبتنی بر میزان تحصیلات انجام میشد اما در شرایط کنونی جامعه به اهمیت مهارت محوری پی برده است و مراکز آموزش عالی باید در همین راستا فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش توجه روسای دانشگاههای استان فارس را به قابلیتهای هر منطقه جلب کرد و افزود: پیچیدن نسخه آموزشی یکسان برای کل کشور نادرست است، چراکه هر شهر و منطقه ای دارای قالبیتهای مختص آن حوزه است و بر اساس آن باید در حوزههای علمی و پژوهشی، مهارتی و فناوری، ارتقا سبک حل مسئله و مواردی از این دست فعالیت کنند.
طهرانچی در بخش پایانی سخنانش گفت: استان پهناور فارس از استعدادهای زیادی در حوزه مدیریتی، برخورداری از اساتید مجرب، توسعه زیرساختهای آموزشی و مهم تر از همه پتانسیلهای دانشجویی برخوردار است و چشم انداز روشنی برای تحولات علمی و پژوهشی آن متصور هستیم.
محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد فارس نیز در حاشیه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس که به ریاست دکتر محمد مهدی طهرانچی برگزار شد، بیان کرد: بعد از استان تهران و اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی فارس و شیراز با دارا بودن ۳۵ واحد و مرکز آموزشی سومین دانشگاه مهم در کشور از لحاظ داشتن واحدها و مراکز اموزشی است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی این استان با راه اندازی ۱۷ مدرسه عالی مهارتی برای تعلیم مهارتهای کاربردی به علاقه مندان جزو پیشتازان این عرصه در کشور است.
او ادامه داد: جمعیت دانشجویی این دانشگاه در کل استان به مدد الهی و درایت ریاست عالی دانشگاه به ۷۲۰۰۰ نفر رسبده است، گرچه برای رسیدن به مرز خودکفایی باید حدود ده هزار نفر دانشجوی دیگر به جمعیت دانشجویی این استان اضافه شود.
قائدی با اشاره به اجرایی شدن مقدمات طرح مسکن دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ۸۰ هکتار زمین به این طرح اختصاص داده و اسناد آن هم آماده است. خوشبختانه تفاهمنامه دانشگاه با وزارت راه و شهرسازی، مسیر طرح مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان را هموار کرده است.
او ابراز امیدواری کرد که با حضور مثبت ریاست عالی دانشگاه در استان فارس، شرایط دانشگاه آزاد اسلامی فارس به جهت اقتصاد و رونق فعالیتهای اجتماعی فرهنگی و فنی روز به روز بیشتر شود و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در این حوزهها در اقصی نقاط این استان باشیم.
انتهای پیام