حجتالاسلام احمد مروی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، از ساخت برنامه تلویزیونی پر مخاطب «محفل» در ماه مبارک رمضان تقدیر و اظهار کرد: بنده همواره نسبت به این موضوع که چرا رسانه ملی برنامههای دینی و مذهبی را در قالبهای هنری قرار نمیدهد، انتقاد داشته و از این موضوع که کلیشهای ترین، کم هزینهترین و غیر جذابترین قالبهای تلویزیونی به برنامههای دینی اختصاص مییابد رنج میبردهام اما «محفل» نشان داد که میتوان برنامههای تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالبهای هنری جذاب و شاد تولید کرد.
وی با بیان اینکه هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزههای دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که میتوان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامههای تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این حدیث شریف نبی مکرم اسلام(ص) که میفرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی، همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را»، خاطرنشان کرد: در برنامه محفل موضوع «کتاب الله» مد نظر بود، اما در عرصه معرفی اهل بیت(ع) نیز باید با نگاه هنری ورود پیدا کرد.
وی همچنین از سریال «آتش و باد» تقدیر کرد و گفت: این سریال در نوع خود به خوبی و به شیوهای هنرمندانه نیرنگهای استکبار و شیطنتهایشان را که دشمن را دوست و دوست را دشمن جلوه میدهد، به تصویر کشیده است.
مروی در ادامه با اشاره به کتاب ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، این اثر را از جمله کتابهای خواندنی که قابلیت ساخت فیلم و سریال اقتباسی از روی آن وجود دارد، معرفی و عنوان کرد: این کتاب با نثری روان و در پانزده جلد و بصورت کم حجم به گونهای که خواننده را از مطالعه خسته نمیکند، نگاشته و به خوبی تاریخ جنایت بار غرب را به تصویر کشیده است؛ در عرصه چاپ و نشر کتابهای دینی نیز باید همین گونه با خلاقیت و نوآوری وارد شد.
مناسک باید همراه با عمقبخشی معرفتی باشد
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صدا و سیما شکل گرفته شاکر هستیم، عنوان کرد: در برنامه سازی برای مناسبتهای مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیینها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ اگر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است.
وی با تأکید بر اینکه پرداختن به شعائر و مناسک بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمقبخشی معرفتی نیز توجه شود، ابراز کرد: همانگونه که قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است، ائمه اطهار(ع) نیز ترجمان قرآن بوده و سیره و معارف ایشان پاسخگوی مشکلات بشریت در تمام اعصار است.
مروی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تجلی قرآن کریم هستند، از این رو میتوان به تناسب نیاز و اقتضائات هر زمانهای پرسشها و نیازهای روز را از متن سیره زندگی آن حضرات استخراج و اجرایی کرد.
رسانه جایگاه هدایتگری و تأثیرگذاری ائمه اطهار(ع) را به تصویر بکشد
وی خاطرنشان کرد: ما در حرم مطهر رضوی مرقد داری نمیکنیم، بلکه معتقدیم حضرت ثامن الحجج(ع) امامی حی، حاضر و زنده هستند و به امور عالم اشراف دارند؛ ائمه اطهار(ع) راهنمایان و هدایتگرانی همواره حاضر و سرچشمه فیض بوده و هدایت باطنی و حضور زنده و مؤثر دارند.
وی ابراز کرد: در دوران حیات ظاهری ائمه اطهار(ع) مردم از وجود مقدس آن حضرات آگاهی، معرفت، امید، ایمان راسخ، شناخت معارف دینی، قدرت مقاومت و رهایی از شبهات را کسب میکردند، امروز نیز کارکرد آن وجودهای مقدس در جامعه باید اینگونه باشد، رسانهها باید با استفاده از اقیانوس معارف اهلبیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالبهای تازه و غیرکلیشهای، به رفع مشکلات مردم و جامعه کمک کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پیامبران نیز نوع هدایت و معجزاتشان متناسب با اقتضائات دوران خود بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران حضرت موسی(ع) سحر و جادو رواج داشته لذا معجزه آن حضرت نیز متناسب با آن دوران بوده؛ در دوران حضرت عیسی(ع) امور پزشکی امور پزشکی رواج داشته و از این رو معجره حضرت عیسی(ع) درمان بیماریهای غیر قابل علاج و زنده کردن مرده بوده تا حجت بر مردم تمام شود؛ در زمانه رسول گرامی اسلام(ص) و دوران جاهلیت نیز ادبیات، شعر و سخنوری رواج داشته و پروردگار متعال نیز معجزه آن حضرت را در قلم و کلام قرار داده است.
وی اضافه کرد: امروز نیز ما باید متناسب با اقتضائات زمان از اقیانوس معارف زندگی ائمه اطهار(ع) برای رفع مشکلات بهره ببریم، حضرات معصومین(ع) برای هر عصری سخن و درمان درد دارند و این وظیفه ما است که این پاسخها را از زندگی آن حضرت استخراج و متناسب با اقتضائات به جامعه معرفی کنیم.
لزوم تولید آثار تلویزیونی مرتبط با فرهنگ رضوی
مروی مدیران و دست اندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامههای خلاقانه رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و تصریح کرد: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه ۳۰ میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی میکند، پدیدهای بینظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژهای جذاب برای فعالیتهای رسانهای، هنری و مستندسازی است.
در ابتدای این دیدار محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوع خود، از همکاریهای رسانه ملی با آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: در تعامل و همکاری با رسانه ملی هیچگاه این احساس را نداشتهایم که آستان قدس رضوی و رسانه ملی دو مجموعه مجزا بوده و همکاری و تعاملات بسیاری مؤثری بین این دو نهاد برقرار است.
هوشمند همچین از رویکرد جدید رسانه ملی در عمق بخشی به محتوا و استفاده خلاقانه از قالبهای هنری در برنامه سازیهای معارفی تقدیر کرد.
در ادامه تعدادی از مدیران رسانه ملی به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود در خصوص مسائل مختلف رسانهای و هنری پرداختند.
محسن برمهانی، معاون سیما سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن بیان گزارشی از برنامههای این معاونت برای دهه کرامت، عنوان کرد: دوره جدید رسانه ملی را میتوان دوران طلایی در همکاری این رسانه با آستان قدس رضوی نامید، امروز اخوتی ویژه بین این دونهاد برقرار بوده و این امر موجب ظهور ایدههای جدید و تحولی در عرصه برنامه سازی در حرم مطهر شده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از عرصههای مورد هجوم فرهنگی دشمن خانواده است و با عنایت به اهمیت این نهاد مقدس در آینده جامعه، برای دهه کرامت که آغازش با میلاد حضرت معصمومه(س) و پایان آن با میلاد حضرت رضا(ع) است، به دنبال اجرای پویش خواهر و برادری و انتخاب شعاری در این زمینه هستیم زیرا یکی از ارکان اصلی خانواده را خواهر و برادر میدانیم.
محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات رسانه ملی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: تلاش رسانه ملی در عرصه برنامه سازی معارفی تحقق تنوع و جذابیت است، همچنین توجه به تنوع مخاطبان یکی دیگر از عرصههای مورد توجه بوده که تلاش کردهایم از مخاطبان کودک و نوجوان تا بزرگسال را تحت پوشش قرار دهیم.
وی با بیان اینکه برای برنامههای دهه کرامت توجه به نشاط و جشن در کنار اهتمام به ابعاد فرهنگی و معارفی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم جشنهای دهه کرامت را به مشهد و قم محدود نسازیم تا در اقصی نقاط کشور شور، نشاط و جشنهای این دهه ظهور و بروز داشته باشد.
علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، گزارشی از برنامه «محفل» ارائه و ابراز کرد: برنامه «محفل» ماحصل یک کارگروهی و همکاری بخشهای مختلفی و برکتی الهی در نتیجه این همکاریها بود.
براساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی اضافه کرد: برنامه «محفل» برکاتی را پیش روی ما قرار داد که متصور نبودیم؛ از جمله اینکه دوباره جلسات قرآن محل رجوع بسیاری از نوجوانان و خانوادهها قرار گرفت و بر اساس گزارشات مراجعات به مؤسسات قرآنی افزایش قابل توجهی یافتند؛ همچنین این برنامه بازخوردهای قابل توجهی در میان اقشار مختلف داشت.
انتهای پیام