یادگاری ستاری به حوزه دانش‌بنیان کشور/دولت در فضای استارتاپی نقش تسهیل‌گری داشته باشد

دبیر کمیسیون علم و فناوری دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی، قانون جهش تولید را یادگاری برای حوزه فناوری کشور دانست و گفت: دولت در حوزه استارتاپی باید فقط نقش حمایتی داشته باشد به این صورت که ریسک بخش خصوصی را کاهش دهد و هنر ما در ۱۰ سال گذشته در حوزه دانش بنیان این بوده که سرمایه بخش خصوصی وارد شرکت‌ها شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در بخش استیج با موضوع  "رویکرد درست دولت‌ها به اکوسیستم استارتاپی‌ها" که در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۳ برگزار شد، علاقمندی  شدید خود به حوزه فناوری را ریشه در شبکه خانوادگی خود دانست و خطاب به فناوران و نوآوران توصیه کرد هیچ وقت ناامید نشوند چون همواره دشمن هست و مخالفت‌ها تا پایان عمر وجود دارد.

ستاری با تاکید بر اینکه فناوران باید همیشه محکم باشند تا بتوانند به اهداف خود برسند، اظهار کرد:  زایش شرکت‌های دانش بنیان در یکی دو سال اخیر با اپیدمی کرونا به وقفه افتاد و اکنون نیز این شرکت‌ها زایش گذشته را ندارند ولی قطعا باید این روند تسریع شود.

ستاری با ابراز امیدواری از اینکه اکوسیستم استارتاپی با همین پویایی توسعه یابد، ادامه داد: در این مسیر لازم است نوآوری در دانشگاه‌ها ارتقا یابد، چون معتقدم پیشرفت، یک فرهنگ است و به همین دلیل است که راه‌اندازی کارخانه سیمان و آهن و پیاده‌سازی یک نرم افزار، پیشرفت محسوب نمی‌شود.

 دبیر کمیسیون علم و فناوری دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان فعالیت در این نهاد خاطرنشان کرد: ما پای قانون جهش تولید ایستادیم از این رو یک سال آخر فعالیتم منتظر تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان بودیم.

وی قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یک قانون پیشرفته توصیف کرد که در ۲۰ سال آینده کشور نتایج آن مشخص می‌شود و اضافه کرد: اکنون باید تمام‌ توجه و تمرکز به اجرای این قانون باشد. اجرای این طرح یک جریانی است که باید پیگیر آن باشیم.

دبیر کمیسیون علم و فناوری دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی، قانون جهش تولید دانش بنیاد را یادگاری در حوزه نوآوری و فناوری دانست و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاری بخش بزرگی از اقتصاد دانش بنیان است. اما این سرمایه‌گذاری باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

وی با اشاره به توسعه فناوری در کشور، نمونه آن را کشاورزی دانست و گفت: نمی‌شود که انتظار داشته باشیم ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی به حوزه کشاورزی اختصاص یابد ولی وضع دانشگاه‌های کشاورزی این گونه باشد.

ستاری، نقش دولت در این حوزه را توسعه دهنده زیر ساخت‌ها دانست و یاداور شد: هم اکنون ۷۰۰ شرکت پیرامون دانشگاه شریف فعال شدند و لازم است تمام تلاش ما بر این متمرکز  باشد که کنار هم کار آفرینی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت در زیست بوم استارتاپی تنها باید زیر ساخت‌ها را توسعه دهد و نمی‌تواند به طور مستقیم وارد کسب و کارها شود، افزود: دولت باید فقط نقش حمایتی داشته باشند به این صورت که ریسک بخش خصوصی را کاهش دهد. هنر ما در ۱۰ سال گذشته در حوزه دانش بنیان این بوده که سرمایه بخش خصوصی وارد شرکت‌ها شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از این فرآیند حمایت ویژه کردند، گفت: بدون این حمایت‌ها قادر به دست آوردن چنین نتیجه‌ای نبودیم.

وی خطاب به فناوران و نوآوران گفت: نباید بترسید و استارتاپ‌ها باید قوی‌تر از گذشته ادامه دهند. دولت‌ها باید حمایت کنند و زیرساخت‌ها را فراهم سازند.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402022113762
  • خبرنگار : 30057