میزگرد چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح

مصفا: قطعنامه سازمان ملل درباره زنان و دیپلماسی به تقویت چند جانبه گرایی می‌انجامد

یک استاد دانشگاه گفت: هر چند انتقاداتی به چند جانبه گرایی و اجرای آن در برخی زمینه ها وجود دارد اما معتقدم باید به جنبه های مثبت آن بیشتر پرداخته شود.

به گزارش ایسنا، نسرین مصفا استاد دانشگاه تهران در سخنانی در میزگردی که به مناسبت روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح برگزار شد، گفت: چند جانبه گرایی یک فرآیند میان دولتی است و بسیار مهم است به سمتی برویم که این مقوله برای شهروندان میان دولت ها مورد دسترس گسترده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در چند جانبه گرایی باید به جنبه های مثبت آن در عین انتقاداتی که به آن وجود دارد نگاه کرد. هر چند چند جانبه گرایی در برخی زمینه ها نتوانسته مورد استفاده قرار گیرد و ملت ها از این منظر محرومیت هایی را متقبل شدند. چند جانبه گرایی بیشتر مورد استفاده دولت ها برای منافع کلانشان است و مردم و ملت ها را چندان نشانه نمی گیرد.

وی گفت: معتقدم چند جانبه گرایی راه حل مناسبی برای موضوعات از جمله حقوق بشر، پناهندگان، جنایات فراملی و ... است اما مهمترین چالش آن تضادی است که بین سلطه گران و سلطه‌پذیران یا کشورهای شمال و جنوب وجود دارد و در دوران جهان نابرابر مبارزه برای برابری امر دشواری است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم برای حل چالش های بین المللی باید از همه ساز و کارها استفاده کرد اما در صدر آنها چند جانبه گرایی می تواند مد نظر باشد.

مصفا گفت: مسائل و بحران های جهانی بدون چند جانبه گرایی قابل حل و فصل نیست اما مسئله را نباید مطلق در نظر گرفت چرا که چند جانبه گرایی هم محدودیت های خاص خودش را دارد. مثل آنچه در بحران کووید 19 شاهد بودیم و به نظر می آید در مسائلی از جمله محیط زیست و تغییراتی اقلیمی که به نظرم مهمترین دغدغه بشری است این بحران و چالش را خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سازمان ملل می تواند در گسترش و تعمیق چند جانبه گرایی موثر باشد، گفت: سازمان ملل با بحران مشروعیت، عدم اعتماد و کارآیی لازم برای مواجهه با بحران های بین المللی روبرو است. سازمان ملل را امروزه با تصمیمات شورای امنیت ارزیابی می کنند در حالیکه ملل متحد فعالیت های دیگری هم دارند که چند جانبه گرایی در آن فعالیت ها بیشتر وجود دارد. معتقدم سازمان ملل در شرایطی است که باید برای مشروعیت خود در برخی زمینه های مهم راه حلی پیدا کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اینجا لازم است تا از قطعنامه 24 ژوئن که به موضوع زنان و دیپلماسی اشاره می کند بپردازم که یک گام مهم در جهت چند جانبه گرایی بود. این قطعنامه به حضور زنان و تقویت چند جانبه گرایی در دنیا کمک می کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402022013347
  • خبرنگار : 71049