به گزارش ایسنا به نقل از تپسل، گزارشی که آمار ترافیک تبلیغاتی درون اپلیکیشنهای بازی، غیر بازی و وبسایتها، توزیع ترافیک به تفکیک دستگاه، صنایع مختلف تبلیغدهنده و ناشران و بسیاری اطلاعات کاربردی دیگر را در اختیار فعالان و علاقهمندان حوزه دیجیتال مارکتینگ میگذارد.
نگاهی به گزارش عملکرد سالانه 1401 تپسل
تپسل، شبکه هوشمند تبلیغات دیجیتال، به صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا انواع تبلیغات خود، از بنری گرفته تا ویدیویی را درون اپلیکیشنها و سایتهای پرمخاطب نمایش دهند و از سوی دیگر به توسعهدهندگان ایرانی کمک میکند تا از طریق نمایش تبلیغات درون اپلیکیشن و وبسایت، به درآمد قابل توجهی دست یابند. تعداد بالایی از وبسایتها و اپلیکیشنهای برتر و پرمخاطب ایران که دارای اعتبار زیادی هستند، برای نمایش تبلیغات با آژانس تبلیغاتی تپسل همکاری میکنند. در سال گذشته تعداد کل ناشران تپسل به عددی بالای 140 هزار وبسایت و اپلیکیشن رسید و همچنین تعداد کل تبلیغدهندگان در سال گذشته بیش از 70هزار برند بوده است.
آمار ارائه شده بر اساس دادههای مربوط به بیش از 520 میلیارد نمایش تبلیغات به بیش از 72 میلیون کاربر فعال ماهانه در طول سال 1401 است. در ادامه برخی از بخشهای این گزارش را با هم مرور میکنیم:
حجم نمایش تبلیغات تپسل در سال گذشته چقدر بود؟
طبق گزارش این آژانس در سال گذشته میزان ایمپرشن ثبت شده برابر با 520 میلیارد بوده که معادل 16 نمایش در روز به ازای هر ایرانی است؛ همچنین تپسل میزان ایمپرشن ماهانه در سه سال متوالی را نیز اعلام کرده که به صورت زیر است و این اعداد نشان میدهد میزان نمایش ماهانه در هر سال افزایش داشته است:
سال 99: 23 میلیارد ماهانه
سال 1400: 36 میلیارد ماهانه
سال 1401: 43 میلیارد ماهانه
شما میتوانید برای مشاهده کامل گزارش و آمار و تحلیلها، به صفحه گزارش سالانه 1401 تپسل در کالج تپسل مراجعه کنید.
وضعیت تبلیغدهندگان در صنایع مختلف
نمودار زیر بیانگر این است که در هر صنعت چه تعداد کسبوکار با تپسل همکاری میکنند؛ برای مثال در صنعت حمل و نقل تعداد برند کمتری تبلیغات انجام میدهند اما هزینه کرد بیشتری دارند؛ همچنین این نمودار میزان ایمپرشن در صنایع مختلف را نیز نشان میدهد و معمولاً ایمپرشن بیشتر رابطه مستقیم با هزینه کرد دارد.
تأثیر مناسبتها و رویدادها بر تعداد نمایش تبلیغات
به طور معمول سالانه، ادورتایزرها ماه انتهایی از فصلهای بهار، تابستان و پاییز را برای ماکزیمم کردن فعالیتهای تبلیغاتی خود انتخاب میکنند؛ دلایل این انتخاب را میتوان به موارد زیر تقسیمبندی کرد:
- خرداد ماه به دلیل پایان ترمهای دانشگاهها و مدارس از یک سو و بازیهایی انتهایی لیگهای معتبر فوتبال از سوی دیگر، بهترین موقع برای انجام تبلیغات و استفاده از این رویدادها میباشد.
- شهریور ماه به دلیل مناسبتهای بازگشت به مدرسه و دانشگاه و همچنین وارد شدن به شش ماه دوم سال که معمولاً پرتکاپوتر از شش ماه اول میباشد برندها شروع به ایجاد ارتباطات بیشتر برای بهرهبرداری در پاییز و زمستان میکنند اما سال گذشته به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی، بسیاری از کمپینها لغو شدند و بودجه تبلیغاتیشان را تا آذر ماه هزینه نکردند.
- آذر ماه که همواره بهترین ماه برای صنعت تبلیغات دیجیتال بود، این بار سال متفاوتی را تجربه کرد. به دلیل بازگشت ادورتایزرها برای اجرای برنامههای تبلیغاتی بعد از دو ماه سکوت و همچنین وجود رویداد ویژه جام جهانی و رویدادهای مهم بلک فرایدی و شب یلدا در این ماه، مجدد توانست جزء بهترین ماههای سال برای تبلیغات انتخاب شود اما اختلالات اینترنتی سبب شد به ماکزیمم ظرفیت خود مطابق پیشبینیها نرسد.
- و اما زمستان همواره رویه متفاوتی در پیش میگیرد؛ چرا که بسیاری از عموم مردم مایلند خریدهای عید خود را در دی و بهمن انجام دهند و تبلیغکنندگان نیز به خوبی از این رفتار آگاهند. از همین رو و همچنین برای اینکه حجم ارسال بار و ارائه خدمات خود در روزهای آخر سال را قابل مدیریتتر نمایند بیشتر حجم پروموشن خود را به این دو ماه منتقل میکنند. هر چند دی ماه سال گذشته باز هم متفاوتتر از همیشه عمل کرده و با اینکه معمولاً نسبت به آذر ماه افت میکرد اما به دلایلی که بالاتر و به دلیل وقفه دو ماهه مطرح شد، توانست حجم بیشتری از تبلیغات را از آن خود کند.
نمودار زیر میزان هزینه کرد تبلیغدهندگان در ماههای مختلف را نشان میدهد.
تغییرات درآمد ناشران تپسل در ماههای سال گذشته
در 6 ماهه اول سال با بهبود طراحی جایگاههای تبلیغاتی، درآمد ناشران رو به افزایش رفت اما طی ماههای مهر و آبان که بحران اینترنت به وجود آمد، تیم ناشران تپسل مصمم شد تا با ارائه پشتیبانی قدرتمندتر، بهبود بیشتر جایگاههای تبلیغاتی، بهبود هوش مصنوعی در نمایش تبلیغات و رصد ناشران با پتانسیل بالا، درآمد رسانهها را بهبود دهند؛ نتیجه این تلاشها سبب شد از آذر ماه، چهار ماه انتهای سال برای ناشران وب نیز از بابت درآمدی به دوره مطلوبی بدل شود.
آمار کالج تپسل در سالی که گذشت
طبیعی است که آمار کالج تپسل، که مرجع آموزشهای دیجیتال مارکتینگ است، جای خاصی در این گزارش داشته باشد. طبق گزارش عملکرد سالانه تپسل، تعداد ساعات حضور در کالج تپسل به 430 هزار ساعت در سال 1401 رسید که با توجه به رایگان بودن آموزشهای تخصصی این مرجع، این میزان بازدید قابل پیشبینی بود.
ترینهای تپسل در سال 1401
طبق گزارش در سال گذشته، بیشترین حجم نمایش انجام شده برای یک تبلیغدهنده بیش از 73 میلیارد، بیشترین کلیک انجام شده برای یک تبلیغدهنده بیش از 38 میلیون، بیشترین نصب انجام شده برای یک ادورتایزر بیش از 1.5 میلیون نصب، بیشترین تعداد محتوای تبلیغاتی ساخته شده برای یک ادورتایزر بیش از 5 هزار محتوا و بیشترین قیمت کلیک 30 هزار تومان بوده است که این قیمت طی جام جهانی فوتبال و روز بازی ایران-ولز توسط مشتری ست شده است.
رشد میزان نمایش تبلیغات گوگل ادز در تپسل
یکی از پلتفرمهای قوی برای تبلیغات و یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات از نظر کانورژن، گوگل ادز است که شرکت تپسل خدمات این ابزار را به مشتریان ارائه میدهد. طبق گزارش عملکرد سالانه، تپسل توانست با بهینهسازی کمپینها و مدیریت مناسب، کیفیت این خدمت را افزایش دهد. به دلایلی که بیان شد، نمایش تبلیغات گوگل ادز مشتریان تپسل نسبت به سال گذشته 3 برابر رشد داشته است.
آمار و ارقام، همواره چراغ راه بهبود و تقویت کسبوکارها بوده و ارائه آن ارزشمند است. در گزارش سالانه شبکه تبلیغاتی تپسل، جزییات بیشتری از آمار مربوط به این حیطه گزارش شده است که میتوانید نسخه کامل آن را از کالج تپسل دریافت کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی