از  بایدها و نبایدها تا بود و نبود نمایشگاه همدان

به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران نمایشگاه‌ها صرفاً به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی‌شود بلکه این پدیده ای است برای به نمایش گذاشتن توانمندی ها و پیشرفت های یک صنف، مجموعه، منطقه و کشور در زمینه های گوناگون.

به گزارش ایسنا، البته شاید نمایشگاه ها به ظاهر و در نوع کالا و خدمات با یکدیگر متفاوت باشند اما در نهایت هدف کلی همه آنها معرفی محصولات و ارائه خدمات جدید برای جذب مشتریان، شناخت و اصلاح کانال‌های توزیع و ارتباط و در نهایت افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان است.

به دیگر معنا نمایشگاهی خوب است که بتواند طیف وسیعی از مشتریان و خریداران مرتبط و جدی را برای ایجاد رقابت های سالم و برقراری روابط تجاری و خرید جذب کندکه صد البته در این میان هدف گذاری و داشتن یک برنامه ریزی مناسب و منسجم زیربنای اجرای پروژه ای حساس و ظریف به نام نمایشگاه است. پس طبیعی است که در این میان به هر میزان برگزارکنندگان نمایشگاه از قدرت و امکانات، توانایی و تخصص بیشتری برخودار باشند، در این مسیر موفق تر خواهند بود.

از این‌روست که امروزه بسیاری از برگزارکنندگان موفق نمایشگاه در دنیا تیم های بسیار حرفه ای، پرتجربه و متخصصی را برای هر کدام از بخش های کاری خود به‌کار می‌گیرند چراکه آمارها و بررسی های صورت گرفته نشان می دهد تنها برگزاری نمایشگاه ها در طول سال می تواند تا میلیاردها دلار سود را عایدشان کند.

البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که با توسعه روزافزون صنعت برگزاری نمایشگاه ها در جهان استانداردهای برگزاری آنها نیز روز به روز در حال تغییر و ارتقاء بوده و برگزارکنندگان نیز سعی می کنند با رعایت این اصول و افزایش جنبه های جذاب و تمرکز بر روی بازدیدکنندگان علاوه بر ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا، خریداران واقعی را به نمایشگاه و غرفه های خود جذب و دعوت کنند که این خود یکی از مهمترین مؤلفه های موفقیت به ویژه در برگزارکنندگان نمایشگاه در کشورهای توسعه یافته است.

و اما در حالیکه امروزه مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه در کشورهای پیشرو در این صنعت توجه به موضوعاتی چون رونق اقتصادی، آشنایی با تکنولوژی‌های جدید، اشتغالزایی مؤثر، جذب سرمایه و سرمایه گذار، گسترش همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تبادل اطلاعات، دستاوردها و تحقیقات کاربردی و تجاری، شناخت رقبا و ایجاد رقابت سالم، سنجش و پایش مستمر بازار مصرف، استفاده از فرصت‌ها برای بهینه‌سازی محصولات و خدمات، بازارسنجی برای توزیع و فروش کالا در داخل و خارج و اعطای نمایندگی است اما در کشور ما به صورت معمول نخستین و مهمترین هدف و اولویت، پرکردن فضای نمایشگاه است.

به دیگر معنا در نگاه برگزارکنندگان نمایشگاه و قبل از آن که موضوعاتی چون زمان برگزاری نمایشگاه مکان موردنظر، مخاطبان، اهداف، نحوه برگزاری، مشارکت کنندگان، هزینه های برگزاری و کالاهای نمایشی یا خدمات، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف و بررسی و تجزیه تحلیل آماری مخاطب سنجی در جهت بهبود شرایط باشد، صرفاً توجه به ایجاد غرفه بیشتر و شلوغی فضا برای آمارسازی و تبلیغات میدانی مهم است.

شاید همین مسأله است که موجب شده با وجود همه پتانسیل ها و توانش ها یا سال ها فعالیت و برگزاری هزاران نمایشگاه وقتی در مقام مقایسه جایگاه و کیفیت صنعت نمایشگاهی ایران با دیگر کشورهای پیشرفته و حتی منطقه بر می آییم تازه متوجه می شویم که چقدر در این حوزه جای کار وجود داشته و از معیارها، استاندارها و بایستگی ها و شایستگی های این صنعت فاصله داریم.

و اما برپایی نمایشگاه گل و گیاه و در کنار آن صنایع دستی و خوراکی در محل برگزاری نمایشگاه های همدان فرصتی دست داد تا با حضور در این فضا ضمن گفتگو با غرفه داران و بازدیدکنندگان به دنبال ارائه و انعکاس تصویری واقعی و نزدیک به حقیقت از بایستگی ها، الزامات و فعالیت ها باشیم چراکه بر این باوریم نفس نمایشگاه از فضاهای معنادار شهری و اجتماعی محسوب شده و وضوح این معناداری زمانی آشکار می شود که به میزان حضور، مشارکت، فعالیت ها و استفاده مردم از این فضا توجه کنیم.

شاخص هایی که نه تنها منجر به انسجام اجتماعی و روابط انسانی می شود بلکه به علت توجه به اصل نوآوری، ابداع و بیان تفکری تازه به شیوهای نوین و ایجاد روابط تجاری و فرهنگی به محلی پویا برای حرکت و دستیابی به آخرین دستاوردهای صنعتی و تجاری نیز مبدل شده که می تواند ماهیتی جدید به شهر ما ببخشد.

البته و در پیش درآمد این نوشتار باید اذعان کرد که اگر از حق نگذریم داستان برپایی نمایشگاه چه به لحاظ محیط و چه از حیث محتوا و شیوه اجرا طی سال های اخیر در استان همدان روال و روند بسیار چشمگیر و امیدبخشی به خود گرفته که مهمترین علت این امر را نیز می توان در احداث فضای جدید با رویکرد توسعه و ارائه خدمات هر بیشتر و بهتر کمی و کیفی به غرفه داران و بازدیدکنندگان کاملاً حس کرد.

در واقع این تصور وجود دارد که مرکز نمایشگاهی جدید همدان همسو با رشد، تراکم و توسعه پرسرعت شهر، شاهد تغییر، تحول و پیشرفت خوبی شده و با اختصاص فضایی وسیع تر همراه با امکانات به مراتب قابل قبول تر(نسبت به فضای قبلی) به نوعی می تواند ترجمان اراده مسئولان و مدیران برای نمایش و ارائه قابلیت های صنعتی و بازرگانی استان در همه حوزه ها و متعاقباً فرصتی برای توسعه صادرات و مبادلات بازرگانی به ویژه در مصنوعات بومی باشد.  

البته در این میان نباید غافل بود که صرف ایجاد بنای سازه و ساختمان همه کار نیست بلکه نیل به این مهم مستلزم هدف گذاری صحیح، جذب سرمایه و به کارگیری استراتژی، اصل نوآوری، ابداع و بیان تفکری تازه به شیوهای نوین و ایجاد روابط تجاری و فرهنگی در اجرا و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته‌های مشتریان گوناگون در حوزه های مختلف است.

هر چقدر دست‌اندرکاران و مجریان نمایشگاه قدرتمندتر و امکانات و توانایی هایشان از هر نظر بیشتر باشد و در این مسیر تجربه افزایی کرده باشند، توانایی و امکان برخورد تخصصی تر و حرفه ای با مسائل مختلف را پیدا خواهند کرد. در عین حال و در نقطه مقابل این دیدگاه نیز اکتفا به وضع موجود و یا  عدم توجه به برخی اصول اولیه و تخصصی و رعایت ضوابط و استانداردهای نمایشگاهی نظیر توجه ویژه به ساختار محتوایی نمایشگاه ها، برپایی همایش ها، دوره های آموزشی در سطوح مختلف سنی تحصیلاتی و جنسیتی و حتی بعضاً اقدام و اجراهای بدون مطالعه و نسنجیده نیز ممکن است باعث اتلاف وقت و سرمایه و بدتر از همه سوءتبلیغ هم شود.

و اما هر چند در مجموعه گفتگوهای صورت گرفته از سوی ایسنا با غرفه داران و بازدیدکنندگان حاضر در این دوره از نمایشگاه همگی بر این موضوع تأکید و تصریح داشتند که فضای نمایشگاهی جدید با دارا بودن وسعت بسیار زیاد در بحث ایجاد غرفه، پارک خودرو و حضور تماشاگر و ارائه خدمات رفاهی و ... پیشرفت بسیار محسوس و قابل تأمل و تقدیر داشته با این حال وجود چند مسأله دیگر باعث شده تا برخی نیز بر این باور باشند که هنوز مدیران و مجریان نتوانسته اند تا بر خلاف نقش بسیار پراهمیت و برجسته این فضا در پاسخگویی به مراجعان و رقابت با دیگر همتایان خود آنگونه که باید و شاید هدف‌گذاری و برنامه ریزی جامعی را در دستور کار قرار دهند و هنوز همه پتانسیل های موجود این مجموعه تا رسیدن به آن سطح و نقطه قابل قبول و ایفای نقش میزبانی راه و جای کار بسیار دارد.

در این زمینه طی گفتگوهای صورت گرفته با تنی چند از غرفه داران و شهروندان اینگونه مطرح شد که متأسفانه برگزارکنندگان نمایشگاه در همدان نیز به مانند بسیاری دیگر از برگزارکنندگان نمایشگاه در کشور برای افزایش بازدیدکننده بیشتر علاقمند به برگزاری همزمان چندین نمایشگاه هستند که همین امر باعث می شود آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه ها در هم ادغام شود و فضا شلوغ به نظر برسد که غرفه دار و حتی بسیاری از بینندگان از چنین شرایطی ناخشنود هستند.

در واقع در هم تنیدگی نامأنوس غرفه ها در این دوره و نیز دورهای قبل باعث شده تا بسیاری از اهداف خاص برگزاری نمایشگاه تحت الشعاع قرار گیرد و مشخص نشود که بازدیدکننده نمایشگاه گل و گیاه چرا به یک باره از غرفه عرضه سیم کارت تلفن، خوراکی و نوشیدنی، تابلوفرش و حتی غرفه دستگاه های تهویه هوای صنعتی و انواع و اقسام موضوعات نامربوط سردرمی آورند.  

از منظر این گفتگوشوندگان بسیار مهم است که موضوع نمایشگاه همخوانی قابل قبولی با صنایع و تولیدات مورد نظر برای نمایش داشته باشد و اساساً نوع خدمات و کالاهای نمایشی باید دارای ارتباط مفهومی با یکدیگر باشند البته به تصریح همه این نفرات با توجه به وسعت زیاد نمایشگاه این امکان وجود دارد تا در یک تقسیم بندی فضا و مرزبندی مشخص و معقول همزمان به برپایی چند نمایشگاه نیز اقدام کرد در حالیکه نه تنها هیچ کدام خللی در کار دیگری به وجود نمی آورند بلکه باعث رونق و تنوع در نگاه بینندگان نیز می شوند.

و اما در نگاه برخی دیگر از حاضران در این گفتگو، نمایشگاه مکانی است برای نمایاندن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا شهر و استان در زمینه های گوناگون، در واقع ما در نمایشگاه شرکت می کنیم تا کارآیی کالا و تولید و یا کیفیت خدمات خود را به نمایش بگذاریم اما متأسفانه به دلایل نامشخص شاهد کمترین حضور صنایع و تولیدکنندگان بومی استان بوده و هستیم.

این شهروندان با اشاره به محتوای عرضه شده در برخی غرفه ها از قبیل چیپس، پاستیل و لواشک و... معتقد بودند که به راستی سهم صنایع برجسته ای چون سفال، چرم، مبل منبت، فرش و یا خوراکی هایی چون شیره انگور، کشمش، گردو و ... همدان که بعضا برند جهانی هم هستند، در این عرصه رقابت و جلوه نمایی کجاست و به چه علت شاهد حضور قدرتمند آنها در این حوزه نیستیم؟

البته در میان تمامی این گفتگوها نیز شنوای گلایه از نرخ بالای برخی اجناس توسط بازدیدکنندگان و متعاقباً دغدغه افزایش هزینه های شرکت در نمایشگاه توسط غرفه داران نیز بودیم که باعث می شد افراد بیشتر بیننده باشند تا خریدار، این بدان معناست که در حالیکه بیشتر بازدیدکنندگان معتقد بودند یکی از اهداف تشکیل نمایشگاه حذف واسطه و کاهش قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کنندگان است اما قیمت ها حتی در اینجا هم بالاست.  

گو آن که در مقابل نیز بسیاری از غرفه داران با اشاره به افزایش هزینه های برپایی غرفه اعم از حمل و نقل، اسکان و خورد و خوراک و یا کرایه غرفه اظهار می کردند که برپاکنندگان باید با حذف و یا کاهش برخی از این هزینه ها جای تنفسی برای کاهش قیمت محصول و یا در نهایت عدم افزایش آن به نسبت تورم روز به وجود آورند چراکه با این شرایط دیگر غرفه داری برایشان سود و منفعتی نخواهد داشت و مخلص کلام اینکه هزینه شرکت در نمایشگاه باید معقول و منطقی و به اندازه باشد.

از منظر معدودی از حاضران در این گفتگو متأسفانه کمتر دیده می شود که برگزارکنندگان نمایشگاه نتایج، بازخورد و آماری از کارها و فعالیت های خود منتشر کنند و عموماً در این زمینه به کلی‌گویی و یا ارائه برخی آمارهای نامطمئن اکتفا می کنند این در حالیست که مهمترین قسمت کار مشخص کردن نقاط قوت و ضعف برپایی نمایشگاه در جهت بهبود شرایط است. متأسفانه صنعت نمایشگاهی چه در بحث کلان و چه استانی و منطقه ای از این نقطه ضعف رنج می برد و حتی گاهی هم به نظر می رسد این آمارها به دلایل مختلف منتشر نمی شود چراکه در صورت انتشار آن برخی باید پاسخگوی نوع مدیریت خود باشند.

البته در این بین شاهد بیان موضوعات، مشکلات و نواقص دیگری از قبیل فقدان خلاقیت در فضاسازی بیرونی نمایشگاه ها، ارائه اطلاعات جانبی مورد نیاز از قبیل ماهیت و هویت شرکت کنندگان، چگونگی طراحی غرفه ها، قیمت ها، سطح کیفیت محصولات، نظرسنجی و ارزیابی واکنش شرکت کنندگان و یا عدم پخش آگهی های رادیویی و تلویزیونی نصب تابلو، بنر و بیلبورد در نقاط مختلف و پررفت و آمد و .. نیز بودیم که از منظر بازدیدکنندگان انتظار می رود در برپایی نمایشگاه های بعدی این موضوعات مد نظر مجریان و مدیران قرار گیرد.

گزارش از: عباس سریشی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402022013051
  • خبرنگار :