به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقریفرد در نشست منطقهای اعتباربخشی آموزش پزشکی که صبح امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه در مرکز همایشهای هتل رجایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: من از تمام افرادی که در برگزاری این نشست نقش دارند، تشکر میکنم.
وی در خطاب به اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی گفت: در نظر داریم شما اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را با برنامههای اجرا شده این فدراسیون در ایران آشنا کنیم. ایران از منظر تاریخی و علمی یک کشور موفق به حساب میآید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت آموزش در آموزههای دینی گفت: حضرت علی میفرماید، هرکسی که یک کلمه به من بیاموزد، من را بنده خود کرده است. این موضوع، از اهمیت آموزش در آموزههای دینی حکایت میکند.
وی با بیان اینکه توجه و احیای دیگران در فرهنگ فارسی از اهمیت ویژهای برخوردار است،خاطرنشان کرد: سعدی در یکی از اشعار خود «بنی ادم یک پیکرند/ که در آفریش ز یک گوهرند» را سروده است. احیای دیگران چه از وجه روحی و چه از وجه جسمی میتواند بسیار ارزشمند باشد. براساس آموزههای قرآنی،اگر یک نفر را احیا کنیم گویا تمام مردم جهان را احیا کردهایم.
دکتر باقریفرد درباره جامعه آماری دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی گفت: حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در مراکز آموزشی مشغول تحصیل هستند. حدود ۷۰ دانشگاه و دانشکده علومپزشکی در کشور وجود دارد که تعداد اعضای هیئتعلمی این مراکز حدود ۲۱ هزار نفر است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع «تضمین کیفیت» در آموزش گفت: این مولفه براساس مجوعهای از سیستمها، اطلاعات و استانداردهای ارتقا یافته. به دست میآید. تضمین آموزش میبایست به طور حتمی اجرا شود. ما باید بدانیم که تضمین آموزش با کیفیت آموزش تفاوت دارد, چرا که این مولفهها به ترتیب امری «فعال» و «واکنشی» هستند.
دکتر باقریفرد با بیان اینکه ماموریت ما در امر آموزش باید به نحوی باشد که خروجی آن تضمین کیفیت داشته باشد،خاطرنشان کرد: سیستم و استانداردهای آموزشی ما مشخص و تعریف شده است و استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به طور کامل اجرا میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه آموزشی ما باید مدیریت شود چرا که به شدت انباشته شده هستند. کریکولومهای آموزشی میبایست در مسیر سبک شدن قرار بگیرند و این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی با بیان اینکه پذیرش در رشتهها باید دارای ساختار چارچوبمند باشد،توضیح داد: در امر پذیرش میبایست میان منابع و پذیرش تعادل وجود داشته باشد. اگر در امر پذیرش،منابع مالی و انسانی رشد نداشته باشد،تضمین کیفیت آموزشی نخواهیم داشت.
معاون آموزشی درباره روند جذب اعضای هیئتعلمی گفت: ما باید اعضای هیئتعلمی را ارزیابی و توانمندسازی کنیم.ما نمیتوانیم که اعضای هیئتعلمی را با یک هدف و منظور دیگر جذب کنیم اما انتظار دیگری داشته باشیم.به طور مثال،انتظار فناور بودن داشته باشیم اما این در فرایند جذب به این مولفه توجه نکرده باشیم. ما برای امر تضمین کیفیت میبایست در جذب اعضای هیئتعلمی،نقشه راه داشته باشیم و با دیدگاه پر کردن یک جایگاه، اعضای هیئتعلمی جذب نکنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر دسترسی به منابع مالی و فیزیکی، باید از یک سیستم قدرتمند آموزشی برای تضمین کیفیت برخوردار باشیم. اگر سیستم اموزشی ما مقتدر نباشد، سیساتگذاریهایی ازبیرون به آن تحمیل میشود.
دکتر باقریفرد درباره ارزیابی دانشجویان گفت: ارزیابی از یادگیری به دست میآید اما برخی تصور میکنند که ارزیابی از پرسش امتحانی حاصل میشود. ما باید سیستم ارزیابی داشته باشیم و در این سیستم به تضمین کیفیت توجه کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه میبایست به دولت، مردم و دانشجویان پاسخگو باشیم،خاطرنشان کرد: دولت بودجه در اختیار ما قرار میدهد و دانشجویان و مردم نیز از ما انتظار دارند.
وی با بیان اینکه رقابت در عرصه آموزشی اهمیت دارد، افزود: رقابت در آموزش، «هزینه» نیست بلکه موجب درامد میشود. به همین دلیل میخواهیم در موضوع تضمین کیفیت با دیگران رقابت کنیم. یکی از مهمترین عوامل که موجب تضمین کیفیت میشود، ارزیابیافراد به وسیله خارج از گروه است. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، ارزیابی خارجی سیستم آموزشی ما را انجام میدهد.
دکتر باقریفرد درباره تاریخجه آموزش در ایران گفت: سال ۱۸۵۱، مدرسه دارالفنون در ایران تاسیس شد و سرآغاز آموزش علوم بود. سال ۱۹۳۴، اولین مدرسه طب در دانشگاه تهران افتتاح شد،
وی ادامه داد: سال ۱۹۷۳، دبیرخانه شورای عالی تخصصی دندانپزشکی در مجلس ملی آن زمان دایر شد و قوانین آن بازه زمانی بر کشور حاکم است. سال ۱۳۶۴، دبیرخانه پزشکی از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداری واگذار شد. این کار سبب شکلگیری وزازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. وزازت بهداشت، تمام امور آموزش پزشکی را برعهده دارد.
دکتر باقریفرد با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی است نظام آموزشی آن در نظام سلامت ادغام یافته است، گفت: این موضوع سبب دانایی،توانایی و مهارت بیشتر فراگیران میشود. دانشآموختگان رشتههای علومپزشکی بلافاصله پس از دانشآموختگی میتوانند در همان محیط آموزشی مشغول به کار شوند و مانند سایر رشتهها به کارآموزی نیاز ندارند.
وی درباره اولین برنامه ارزیابی در وزازت بهداشت گفت: سال ۲۰۰۶، اولین برنامه ارزیابی اجرا شد و ۱۲ پکیج برای این امر تعریف شد. ما در راستای مسئولیتپذیری و یادگیری الکترونیک این پکیجها را تعریف کردیم. تعریف آموزش الکترونیک در روزهای پاندمی کرونا به ما کمک کرد و زیرساختهای آن در دانشگاه علومپزشکی هوشمند دیده شده بود. اگرچه ما از آموزش الکترونیک در دوران کرونا بهره بردیم اما وزازت علوم از ما در این زمینه پیشتازتر بود چرا که زیرساختهای آن را درنظر گرفته بود.
دکتر باقریفرد با بیان اینکه کمیسیون ملی اعتباربخشی در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد، گفت: یک سال بعد، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اعتبار دانشگاه علومپزشکی تهران را مورد تایید قرار داد. سال ۲۰۱۷،اعتباربخشی دانشگاهها به وزارت بهداشت داده شد و ما لا کمک اعضای برد میتوانیم سیستم اعتباربخشی را از منظر کمی و کیفی ارتقا دهیم. سیستم اعتباربخشی ما تخت نظر فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است و ما دارای یک سیستم اعتباربخشی بلوغیافته هستیم.
وی در پایان گفت: ما به دنبال گسترش تعداد اعضای هیئتعلمی هستیم اما در این مسیر به دلیل مشکلات سیاسی،فرهنگی و اجتماعی با چالشهایی روبرو هستیم.
انتهای پیام