دکتر علی کلانترنیا در نشست صمیمانهای که به مناسبت بیست و دومین سالگرد تشکیل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، افزود: ایسپا تلاش میکند صدای مردم باشد و این کار از طریق سنجش مستمر دیدگاههای مردم در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... در قالب طرح های ملی و کارفرمایی در استان انجام میشود بر همین اساس انواع نظرسنجی را بسیار دقیق انجام می دهد که ثمره زحمت همه عزیزان است و روز به روز در جهت ارتقاء کیفیت کارهای تحقیقاتی گام برمیدارند.
وی با بیان اینکه هدف ایسپا شبیهسازی و ایجاد شرایط و محیط کار برای دانشجوست تا برای کار در محیط بیرون آماده شود، تصریح کرد: ایسپا مرکزی تخصصی برای نشان دادن واقعیت ها به شیوه کاملاً علمی با پشتوانه دانشگاهی و بهرهگیری از تخصص اساتید دانشگاهی و دانشجویان علاقمند برای اجرای طرح های پژوهشی است که با داشتن سابقه بیش از دو دهه بسیار درخشان ظاهر شده و کارنامه این مرکز را بسیار موفق ارزیابی می کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان ابرازامیدواری کرد که همکاری متعدد در سال های متوالی با دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی در قالب طرهای کارفرمایی با ارائه راهکارهای کاربردی از سوی مرکز ایسپا گام مهمی در جهت توسعه استان باشد.
عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلیسینا نیز خود را یک ایسپایی معرفی کرد و گفت: وقتی ایسپا تأسیس شد، با وجود تعداد بسیار کم نیروها، همزمان در حوزه آموزشی و پژوهشی بسیار فعال بود و با گذشت زمان امروزه از مهمترین مراکز فعال در حوزه آموزشی و پژوهشی است که به خاطر زحمات زیاد و دلسوزانه جهاددانشگاهی بوده که به این مرحله رسیده است.
دکتر محمد مبارکی افزود: در انجام کارهای پژوهشی ایسپا، نقش پرسشگران بسیار مهم هستند چراکه در پژوهش های کمی، وقتی به مدل نهایی می رسیم نیازمند پرسشگر هستیم و از آنجایی که نیاز به داده های واقعی داریم، در این زمینه اخلاق علمی پرسشگر خیلی اهمیت دارد بنابراین داشتن تیم پرسشگر فعال و صادق در فرآیند پژوهش علمی از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی در ادامه به پنج اصل و معیار مهم در امر پرسشگری پرداخت و وجود آنها را در پرسشگر ضروری دانست و گفت: باور به پژوهش علمی، داشتن علاقه، داشتن صداقت، رعایت اخلاق علمی و کسب مهارت اصول مهم پرسشگری است.
مبارکی تصریح کرد: دانشجویان نباید تنها دروس را به صورت تئوریک بگذرانند و باید وارد میدان عمل شوند و مفاهیم یادگیری شده تئوریک را عملی کنند که خوشبختانه ایسپا کمک می کند این مهارت ها تقویت و عملیاتی شود تا در آینده محققان و پرسشگران بتوانند خودشان وارد کارهای پژوهشی شوند و به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.
فاطمه عزیزیهرمز، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همدان نیز یکی از نقاط قوت ایسپا را ارتباط همیشگی آن با بدنه دانشگاه و دانشجویان دانست و اظهار کرد: ایسپا طی این چند سال توانسته ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کند که در این زمینه نقش و تأثیر مدیر این مرکز بسیار زیاد است که همواره تأکید بر علمی بودن طرح های نظرسنجی و پژوهشی دارد.
مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان نیز با یادآوری سال تأسیس ایسپا در سال ۸۰ گفت: خاطرات تلخ و شیرین بسیار زیادی از انجام طرح ها و در حین انجام عملیات پرسشگری داریم، ایسپایی بودن روحیه خاص به ویژه علاقمندی و پشتکار را می طلبد به طوریکه افرادی که وارد این مرکز می شوند ویژگیهای شخصیتی نظیر اعتماد به نفسشان تقویت می شود که محققان و پرسشگران ایسپا ثابت کرده اند در هر شرایطی از عهده انجام کار برمی آیند و بسیار توانمند هستند.
اعظم شکوری افزود: تجربیاتی که محققان و پرسشگران در ایسپا کسب می کنند حتی در کلاس درس هم به آنها آموزش داده نمی شود به طوریکه تجربه عملی و میدانی، تجربه ای فراتر و متفاوت تر از کلاس درس است.
به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم، پرسشگران به بیان خاطرات خود از پرسشگری در طرح های مختلف پرداختند و همکاری با ایسپا را موجب افزایش اعتماد به نفس و تقویت توانایی حل مسأله برشمردند. در پایان از پرسشگرانی که در سال ۱۴۰۱ با مرکز ایسپای همدان همکاری داشتند، قدردانی شد.
انتهای پیام