فرماندار رزن:

جهادکشاورزی نرخ رشد نخواهد/ ۱۰ هزار نفر کم‌شماری در رزن داریم

فرماندار رزن گفت: بر آن هستیم مشکل مسکن شهر رزن، دمق و محدوده روستاهای این شهرستان را تا ۲۰ سال آینده حل کنیم و نیاز است در این رابطه جهادکشاورزی از ما نرخ رشد جمعیتی نخواهد چراکه بر اساس آمار سرشماری ۱۰ هزار نفر در این شهرستان آمار کم شماری داریم.

علی‌اصغر غفاری‌آثار سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در کارگروه امور اقتصادی شهرستان رزن که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان و مدیرکل دامپزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان رزن با همکاری جهادکشاورزی و به ویژه بانک‌های سطح شهرستان با اختلاف بالایی در زمینه اشتغال رتبه اول استان است.

وی با اشاره به وضعیت توسعه گلخانه های این شهرستان مطرح کرد: شهرستان رزن در طول ۴۰ سال گذشته تنها دارای ۲۲ هکتار گلخانه بوده که با حمایت های لازم در حال حاضر ۱۱ هکتار گلخانه جدید زیرکشت رفته، ۴۲ هکتار گلخانه جدید سال گذشته مجوز برای احداث گلخانه دریافت کرده اند و منتظر تبصره ۱۸ هستند و ۹۲ هکتار هم در شرف اجراست ضمن اینکه  احداث ۵۰ هکتار گلخانه جدید نیز در دست برنامه است.

وی افزود: قول داده ایم مجموعه گلخانه های سطح شهرستان را به ۲۰۰ هکتار افزایش دهیم که در این رابطه پیگیر هستیم و نیاز است در بحث پرداخت تسهیلات  در زمینه توسعه گلخانه‌ها سازمان جهادکشاورزی استان رزن را ویژه ببیند تا بتوانیم نسبت به تحقق قول خود عمل کنیم.

غفاری‌آثار همچنین گفت: ماده ۵۶ در ۵۵ روستای شهرستان به صورت کانال و در ۲۵ روستا به صورت قنات توسط نماینده مردم در مجلس پیگیری شده و برای انجام اقدامات هر چه بیشتر در این حوزه نیاز به کمک هر بیشتر سازمان جهادکشاورزی استان داریم.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح الگوی کشت در شهرستان رزن روند خوبی داشته است، تصریح کرد: سال گذشته کشتارگاه ماکیان الوند در دهه مبارک فجر با همکاری‌های استاندار، جهادکشاورزی، دامپزشکی و سایر مجموعه های دستگاه اداری ذیربط افتتاح و راه اندازی شد که برای راه اندازی این مجموعه سیستم اداری از واحدهای خدماتی و تولیدی جلوتر حرکت کرد که قابل تقدیر است.

غفاری‌آثار همچنین با اشاره به خدمات ارزنده جهادکشاورزی در بحث نظارت بر بازار و تنظیم بازار اظهار کرد: بعد از زلزله سال ۸۱ در ۵۵ روستای این شهرستان ۲۵۰ واحد مسکونی غیرمجاز در خارج از محدوده روستاها ساخته شد که این واحدها را در خدمات دهی با مشکل مواجه کرده بود که سرانجام در دولت سیزدهم با پیگیری های مجدانه پس از سال‌ها این تعداد ساخت و ساز غیرمجاز به صورت موضعی به محدوده روستاها الحاق شدند.

وی با درخواست حل مشکل این واحدها در بحث امور اراضی، گفت: در حال حاضر امور اراضی و جهادکشاورزی از این واحدها سند می خواهند که کار آن در دست پیگیری است و درخواست داریم برای جلوگیری از ابتر ماندن این کار بزرگ این واحدها همکاری لازم را داشته باشند.

حل مشکل اختلاف فاصله بین گلخانه‌ها، دامداری‌ها و مرغداری ها با رعایت ضوابط و درخواست نداشتن نرخ رشد جمعیتی روستاهای شهرستان رزن از دیگر مواردی بود که فرماندار رزن از رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان درخواست کرد و گفت: بر آن هستیم مشکل مسکن شهر رزن، دمق و محدوده روستاهای این شهرستان را تا ۲۰ سال آینده حل کنیم و نیاز است در این رابطه جهادکشاورزی از ما نرخ رشد جمعیتی نخواهد چراکه بر اساس آمار سرشماری ۱۰ هزار نفر در این شهرستان آمار کم شماری داریم و اگر بخواهیم برای بلندمدت مشکل مسکن شهرستان را حل کنیم نیاز به همکاری جهادکشاورزی خواهد بود.

وی بیان کرد: در بحث تخصیص تسهیلات گلخانه‌ای ۱۳۰ هکتار برای پرداخت تسهیلات آماده است و نیاز است در پرداخت تسهیلات برای این موارد که حقوق مکتسبه ایجاد کرده رزن را ویژه ببینید.

اختصاص اعتبار بیشتر برای پروژه‌های ماده ۵۶ شهرستان از محل اعتبارات مختلف از جمله اعتبارات سفر، حل اعتبارت مصوبات سفر از دیگر مواردی بود که فرماندار رزن در این جلسه از رئیس سازمان جهاد کشاورزی درخواست کرد و افزود: در بحث تب مالت در سال های گذشته شهرستان رزن معمولا اول یا دوم بود که در رابطه با واکسیناسیون تب مالت نیاز است دامپزشکی استان  دامپزشکی شهرستان رزن را بیش از پیش در این امر حمایت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در رابطه با آزمایشگاه کلاس خاکی اگر این آزمایش در شهرستان رزن لغو نشود و ادامه داشته باشد، بسیاری از پروژه های شهرستان ابتر باقی خواهد ماند و این موضوع مشکلات فراوانی را برای شهرستان ایجاد کرده است. 

غفاری‌آثار با بیان اینکه منطقه کشاورزی هستیم و باید مشکلات چرخه تولید را حل کنیم، اظهار کرد: در بحث خرید مکانیزاسیون در شهرستان رزن تقاضا بسبار بالاست که درخواست افزایش تسهیلات مکانیزاسیون برای شهرستان را داریم.

تسهیل و تسریع شارژ نهاده های دامی، طولانی تر شدن زمان برگزاری کمیسیون تبصره یک ماده یک، بخش کاداستر، جلوگیری از هدررفت آب روستاها و استفاده از این آب ها در بخش کشاورزی با استفاده از لوله کشی از دیگر مواردی بود که فرماندار اشاره کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402021912512
  • خبرنگار : 50037