خسارت ۳۶۹ میلیاردی سرمازدگی به باغات درگزین

مدیر جهادکشاورزی شهرستان درگزین از خسارت سرمازدگی ۳۶۹ میلیارد تومانی به سطح باغات این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

محمود فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باغات شهرستان درگزین در دو مرحله در ۱۰ و ۱۳ فروردین و نیز در ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت دچار سرمازدگی شد که این سرمازدگی بیش از ۳۶۹ میلیارد تومان به باغات سطح شهرستان خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به سرمازدگی مرحله اول در ۱۰ و ۱۳ فروردین ماه امسال گفت: در مرحله اول ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به علت سرمازدگی به باغات شهرستان خسارت وارد شد که بیشترین سطح خسارت به باغات بادام و زردآلو اختصاص داشت.

فتحی در رابطه با خسارت مرحله دوم مربوط به سرمازدگی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت امسال نیز تصریح کرد: شهرستان درگزین دارای ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده که ۲۰۰۰ هکتار آن به سطح باغات اختصاص دارد و در سرمازدگی مرحله دوم ۹۲۴۳ تن در حدود ۱۱۰۶ هکتار معادل  ۶۰ تا ۸۰ درصد باغات این شهرستان افزون بر ۱۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دچار خسارت سرمازدگی شدند.

وی بیشترین خسارت وارده ناشی از سرمازدگی مرحله دوم در این شهرستان را به باغات انگور، گردو و سیب دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه از ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان هیچ یک تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی نبوده و در حال حاضر هر گونه پرداخت خسارت به اراضی خسارت دیده ناشی از سرمازدگی بستگی به تصمیم دولت دارد.

فتحی با بیان اینکه عدم عملکرد مناسب صندوق بیمه محصولات کشاورزی و خُرد بودن اراضی کشاورزی یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال کشاورزان درگزین از بیمه محصولات و اراضی کشاورزی بوده است، گفت: در سال جاری ۲۵ هکتار از مزارع این شهرستان توسط کشاورزان زیرکشت گیاهان دارویی کم آب بر از جمله زیره، سیاه دانه، خارمریم، گلرنگ و خاکشیر قرار گرفت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402021911916
  • خبرنگار : 50037