ایسنا گزارش می‌دهد؛

در دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی چه گذشت؟

دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی شامگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این جلسه با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول علوم انسانی اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مدیران حوزوی و دانشگاهی دنبال شد.

شورای عالی تحول علوم انسانی دارای اشکال مدیریتی و ساختاری است

در ابتدای این نشست، غلامعلی حدادعادل با اشاره به اینکه در غرب اعتقاد دارند فیلسوفان جانشینان پیامبران شده‌اند، اظهار کرد: اقدام تحول علوم انسانی، کار ظریف، عمیق، پیچیده و زمان‌بری است.

رییس شورای تحول علوم انسانی اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این موضوع از حساسیت‌های بسیاری برخوردار است و با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی دارای سه ضلع شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و حوزه علمیه است، عنوان کرد: این سه ضلع باید هماهنگ با یکدیگر اقدام کنند و وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدام روی زمین مانده امروز تحقیق در مبانی و اصول علوم انسانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه می‌تواند تقویت گروه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی را نیز دنبال کند.

حدادعادل با اشاره به اینکه پدید آمدن گروه‌های تخصصی حوزوی یکی از برکت‌های سالیان اخیر است، تصریح کرد: این گروه‌ها باید به صورت کمی و کیفی تقویت شوند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی مطابق سرفصل‌های مشخص می‌تواند توسط حوزه علمیه تالیف شود تا در دانشگاه‌ها توسط اساتید تدریس شوند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مبانی جامعه شناسی اسلامی باید تبیین شود، یادآور شد: همچنین در حوزه روانشناسی نیز باید نگاه‌های جدیدی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: شورای عالی تحول علوم انسانی در شرایط فعلی دارای اشکال مدیریتی و ساختاری است، چرا که چنین موضوعی اقدام شورایی نیست، بلکه نیازمند سازمان و بودجه مشخص است.

تحول علوم انسانی با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی محقق می‌شود

در ادامه نیز، محمدعلی زلفی‌گل اظهار کرد: تحول در علوم انسانی نیازمند برش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

وی با اشاره به اینکه عدم برنامه در توزیع متوازن استعدادها یکی از اشکالات علوم انسانی است، مطرح کرد: باید راه جدیدی را آغاز کنیم و برخی موضوعات را به صورت ریشه‌ای اصلاح کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید در مسیر تحول علوم انسانی اولویت‌بندی صورت بگیرد، عنوان کرد: اگر این اولویت‌بندی‌ها صورت بگیرد می‌توان تمام ظرفیت‌ها و تمرکزات را در یک جهت بکار گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید آئین نامه مشخصی برای کتاب‌های علوم انسانی اسلامی درنظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: با مشخص شدن این آئین نامه می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه اگر بخواهیم زبان فارسی را مرجع کنیم، باید از ظرفیت‌های قانونی نیز استفاده کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم تمام اقدامات را به یک گروه خاص بسپاریم هم از سایر ظرفیت‌های ملی محروم می‌شویم و هم به اهداف خود نخواهیم رسید.

سایرکشورها نیز از تحول علوم انسانی استقبال خواهند کرد

محمدمهدی طهرانچی نیز اظهار کرد: تحولات جهانی بسیار سریع و اثرگذار درحال شکل گیری است.

وی با اشاره به اینکه از دو منظر حکمرانی و الهام بخشی به علوم انسانی اسلامی نگاه می‌کنیم، مطرح کرد: سایر کشورها مانند لبنان نیز به این تحول در علوم انسانی اهتمام دارند، ولی در این عرصه از ما تبعیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مباحثی مانند هوش مصنوعی نیازمند پشتوانه‌سازی است، عنوان کرد: هوش مصنوعی با سرعت درحال پیشرفت و ورود به جامعه است که باید سیاست‌های مواجهه با آن هرچه سریع‌تر تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام توان را به تعلیم و تربیت اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: انسان شناسی یکی از لازمه‌های موفقیت در این عرصه است که باید به آن توجه داشته باشیم.

طهرانچی با بیان اینکه باید بسته‌های مشخص برای تربیت را تهیه کنیم، تصریح کرد: باید فرصت‌های مطالعاتی سه ماهه و ۶ ماهه را در اختیار اساتید قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم جریان تحقیق مشترک، یادآورشد: نوشتن مقالات و پایان‌نامه‌های مشترک میان حوزه و دانشگاه نیز در این عرصه بسیار موثر است.

نباید در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی بروکراسی ایجاد شود

سپس حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا اظهار کرد: شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه باید حوزه و آموزش عالی به یک مدیریت مشترک در این عرصه برسند، مطرح کرد: باید فرصتی برای مجموعه‌های فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیش‌تر این نهادها باشیم.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه داشتن یک نگاه کلی برای مسیر تحول علوم انسانی اسلامی لازم است، عنوان کرد: نباید در این مسیر بروکراسی‌ای ایجاد شود که ظرفیت‌های فعال طی آن حذف شوند.

وی با بیان اینکه باید عملکرد حوزه در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد.

تعاملات حوزه و دانشگاه در راستای رفع خلاهای موجود

در پایان نیز، آیت الله علیرضا اعرافی به برنامه ستادهای راهبری حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: این ستادها، مباحثی مرتبط با کنشگری‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ستادهای راهبری در حدود ۳۰ عنوان شکل گرفته‌اند، مطرح کرد: در نهادهای حوزوی باید بدانیم چه مطالباتی وجود دارد و برنامه‌های خود را در راستای این مطالبات دنبال کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تلاش کردیم در رشته‌های حوزوی توجه خوبی به علوم انسانی داشته باشیم، عنوان کرد: در تعاملات حوزه و وزارت علوم بسیاری از خلاها را می‌توان رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه درحد وسعمان محورهای شورای عالی تحول علوم انسانی را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید محور و اولویت‌ها مشخص شده و به برنامه‌های دقیق خلاصه شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: سند ملی تحول علوم انسانی طی دو ماه آینده می‌تواند با ملاحظات خاص خود نگاشته شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402021911771
  • خبرنگار :