رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خبر داد:

انعقاد قرارداد مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه آیت‌الله بروجردی

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان از انعقاد قرارداد مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با دانشگاه آیت‌الله بروجردی شهرستان بروجرد خبر داد.

دکتر امین سلاحورزیان امروز هجدهم اردیبهشت ماه در نشست با دکتر احسان یاوری، رئیس دانشگاه آیت‌الله بروجردی که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، افزود: شهرستان بروجرد همواره با مردمی ولایت مدار و مؤمن و متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی معرفی شده است. ایجاد این دانشگاه که مزین به نام آیت الله بروجردی است برازنده این شهرستان بوده و انشاالله موجب خیر و برکت برای توسعه شهرستان بروجرد شود.

وی با بیان اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی لرستان دارای ظرفیت خوبی در حوزه نیروی انسانی متخصص است، اضافه کرد: یکی از سیاست‌های این نهاد انقلابی شناسایی مشکلات لرستان و تلاش و بررسی راهکارهای علمی برای حل آنهاست.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه یک ساختار پژوهشی هدفمند برای جهاد دانشگاهی تحت عنوان معاونت پژوهشی داریم، گفت: این معاونت زیرشاخه‌هایی نظیر گیاهان دارویی دارد.

سلاحورزیان با بیان اینکه لرستان با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از مناطق مستعد برای توسعه کشت گیاهان دارویی است که متاسفانه کمتر به این خصیصه توجه شده بود، افزود: با این اوصاف جهاد دانشگاهی لرستان مبادرت به ایجاد مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی در بام لرستان نمود که بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی را در این مجموعه سازگار و بومی‌سازی کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان، فارغ‌التحصیلان و علاقه مندان به کشت گیاهان دارویی چنانچه نیاز به نهاده‌های گیاهان دارویی داشته باشند جهاد دانشگاهی لرستان برای آنان تامین خواهد کرد.
سلاحورزیان در ادامه با بیان اینکه در لرستان و به ویژه شهرستان کوهدشت به دلیل کشت گیاهان آبدوست میزان سطح آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته و این معضل و تهدیدی است که در چند سال آینده گریبانگیر استان خواهد شد، اظهار کرد: پس از بررسی‌های انجام داده شده به این نتیجه رسیدیم که به سمت کشت محصولات گلخانه‌ای پیش رویم که مصرف آب کمتر و پتانسیل اقتصادی بیشتری نسبت به برخی گیاهان کشت شده در فضای باز دارد. براین اساس در کوهدشت شهرک گلخانه‌ای با مساحت چهار هکتار و اشتغال بیش ۲۰ نفر ایجاد کردیم.

وی افزود: الگوی موفقی در بحث کشت گلخانه‌ای در استان ایجاد کردیم و چنانچه در لرستان توسعه کشت‌های گلخانه‌ای فرهنگ‌سازی شود قطعا در امر ارزآوری و رونق اقتصادی کشاورزان و بهره‌برداران موثر خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به اینکه از تولید تا بسته‌بندی و صادرات محصولات گلخانه‌ای باید در لرستان تحت عنوان یک زنجیره ایجاد شود، اضافه کرد: در لرستان جای کار زیاد است اما همت مضاعف و همدلی را می‌طلبد.

سلاحورزیان در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از پیشگامان در ایجاد مرکز رشد در لرستان بوده و خیلی از جوانان که ایده و طرح دارند برای ارائه ایده خود به این مرکز مراجعه می‌کنند، بیان کرد: هم‌اکنون ۴۰ هسته در مرکز رشد جهاد دانشگاهی فعالیت دارند و محصولات فناورانه خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

وی در ادامه به ایجاد مرکز درمان ناباروری این نهاد اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه میزان ناباروری در لرستان بالاست، افزود: مسائل ژنتیکی، استرس، سبک زندگی و تغذیه‌ای در این موضوع دخیل هستند و در این راستا جهاد دانشگاهی لرستان ورود پیدا کرد و مرکز ناباروری را ایجاد کرد.

سلاحورزیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۶۰۰۰ پرونده در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان تشکیل شده و زوجین نابارور از خدمات مرکز استفاده می‌کنند، افزود: مشاوره دارویی و درمان با تعرفه‌های دولتی و نیمه‌دولتی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان انجام می‌شود؛ هزینه‌های جراحی در این مرکز در مقایسه با سایر مراکز درمانی بسیار پایین است.

وی گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان به یک مرکز معین تبدیل شده که به اقصی نقاط کشور خدمات‌رسانی دارد.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان در خصوص آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی لرستان اظهار کرد: در خصوص آموزش کارکنان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و افرادجویای کار چندین سال است که خدمات به این افراد ارائه می‌دهیم و رشته‌هایی (تکنسین داروخانه و دندانپزشکی) را آموزش دادیم که متناسب و مورد تقاضای بازار کار باشند.

به گزارش ایسنا،  ایجاد دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه آیت الله بروجردی با هدف دانشجو محوری، انجام اقدامات فرهنگی،  آموزش ویژه کارکنان اساتید، مرکز تخصصی ورشو، طرح منش و انجام موضوعات مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی از جمله درخواست‌های رئیس جهاد دانشگاهی لرستان بود که در تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه آیت الله بروجردی و جهاد دانشگاهی واحد لرستان لحاظ شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402021811598
  • خبرنگار : 50177