به رسم ادب همه جا رخصت

ورزش زورخانه‌ای را می‌توان جزو فعالیت‌های اصلی مردم در زمان گذشته دانست. ورزشی که هرگاه می‌شنویم به یاد نام‌هایی چون پوریای ولی، غلامرضا تختی و پهلوان سید علی خواهیم افتاد.

در واقع ورزش باستانی یکی از بهترین نمونه‌های ورزش‌های بومی، سنتی و محلی هر شهر و محله است و می‌توان آن را تنها ورزش اصیل ایرانی دانست.

ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد؛ هرکس وارد زورخانه شده یا از آن خارج می‌شود نسبت به او توسط مرشد ادای احترام می‌شود. هرگاه ورزشکاری هم بخواهد در داخل گود ورزش را شروع کند، از بزرگترها اجازه می‌گیرد و برای این کار می‌گوید: همه‌جا رخصت.

اگرچه امروز ورزش باستانی دارای رونق کمتری به نسبت گذشته شده اما هنوز هم برای کسانی که در گودهای زورخانه پیر شده‌اند، خاطره‌انگیز است.

در همین خصوص یکی از پیشکسوتان ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ورزش زورخانه‌ای از نظر فنی یکی از بهترین ورزش‌های دنیاست، به طوری که در آن قدرت، سرعت و استقامت وجود دارد.

محمدرضا کفاش‌زاده تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش در دنیاست که به درازای تاریخ ایران با موسیقی زنده اجرا می‌شود و همه ورزشکاران با مرشد هماهنگ هستند.

وی گفت: از این ورزش می‌توان به عنوان ورزشی حماسی و عرفانی نام برد، این ورزش با حماسه و ارق ملی و شعرهایی که می‌خوانند ورزشکاران را هدایت می‌کند.

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی افزود: پهلوانی و صاحب زنگ شدن تنها به این نیست که از سن بالایی برخوردار باشی بلکه باید علاوه بر ورزشی که انجام می‌دهد پختگی لازم را به دست آورده و بتواند حرکات ورزش زورخانه‌ای را به درستی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: شروع این ورزش با نام خداوند و اشعاری در وصف ائمه معصومین(ع)، مولا علی(ع) و اشعار حماسی و مذهبی است.

کفاش‌زاده گفت: زورخانه‌های قدیم غرفه‌غرفه بود و غرفه‌ای روبه‌روی درب ورودی با یک متر بالاتر و روبه‌روی قبله به عنوان سردم بوده که مرشد با نشستن در آنجا بر افراد داخل گود و کسانی که از درب وارد می‌شدند، تسلط کامل داشت. در کف گودهای قدیم خاک نرم و کاه می‌ریختند که قبل از ورود به گود آب می‌زدند که حالت فنری پیدا کند تا برای پای ورزشکاران مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: هر چند در قدیم این ورزش گل سرسبد تمام ورزش‌ها بوده و منش پهلوانی را به جامعه عرضه می‌کرد اما امروز برخی بی‌توجهی‌ها از سوی متولیان به قدیمی‌ترین ورزش کشور موجب گلایه برخی پیشکسوتان هم شده است.

این پیشکسوت ورزش پهلوانی اظهار کرد: به رغم استقبال بسیاری که از این ورزش صورت می‌گیرد اما تبلیغاتی برای آن نمی‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه نسل جوان جذب این ورزش نمی‌شوند مگر اینکه عاشق فرهنگ پهلوانی باشند، گفت: به رغم اینکه در ورزش باستانی می‌توانیم جایگاه بسیار بهتری داشته باشیم اما اینگونه نیست.

 این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با بیان اینکه می‌شود با تبلیغات این ورزش را در بین مردم گسترش داد افزود: متأسفانه در پوشش مناسب خبری همایش‌های ورزش زورخانه‌ای خوب عمل نکرده‌ایم و فقط به دنبال تظاهر و تبلیغات کاذب هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون حمایت‌ها بیشتر جنبه شعاری دارد و در عرصه عمل حمایت‌های کمتری صورت می‌گیرد، بیان کرد: باید حمایت و هزینه بیشتری در ورزش پهلوانی صورت گیرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021811521
  • خبرنگار : 30147