به گزارش ایسنا، مرکز اسناد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران به عنوان نخستین آرشیو تاریخ تجارت ایران که با حضور جمعی از نمایندگان بخش خصوصی و پژوهشگران تاریخ و تجارت در آستانه روز ملی اسناد و میراث مکتوب رونمایی شد، هماکنون در دسترس است و قرار است طی یک بازه زمانی معین بالغ بر ۸۰ هزار سند در آن بارگذاری شود.
رئیس اتاق تهران در این مراسم، راهاندازی مرکز اسناد دیجیتال اتاق تهران را یکی از اقدامات اثرگذار این اتاق طی دوره اخیر هیات نمایندگان، عنوان کرد و گفت: اسناد موجود از فعالیتهای اتاق تهران و معرفی آن، کمک خواهد کرد تا بخشخصوصی در ایران از محاق فراموشی بیرون آید و جامعه، به شناخت درستی از خانه فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایران طی یک قرن گذشته دسترسی داشته باشد.
مسعود خوانساری گفت: بخشخصوصی و نهاد اتاق بازرگانی در ایران، در طول چند دهه گذشته، فراز و فرودهای زیادی را در اقتصاد کشور از سر گذرانده و امروز جامعه ایران به نقطهای از فضای فکری و خرد رسیده که باور دارد رشد و توسعه اقتصادی کشور جز با حضور فعالانه بخشخصوصی ممکن و میسر نیست.
او با بیان اینکه بخشخصوصی در ایران از سابقه و تاریخ سترگ و قوی برخوردار است که باید آن را به تصویر کشاند و نمایان کرد، افزود: اگر سرمایه اجتماعی اتاق بازرگانی و بخشخصوصی را در جامعه ارتقا دهیم، جایگاه اتاق و مطالبه و نظرات فعالان اقتصادی نزد حاکمیت و دولت نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.
رئیس اتاق تهران در این رابطه افزایش وزن سرمایه اجتماعی اتاق بازرگانی در جامعه، به احیا و بازسازی بیمارستان بازرگانان تهران اشاره کرد که طی دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران، مدیریت آن به این اتاق بازگشت و در دوره نهم نیز بازسازی و نوسازی آن به طور کامل به سرانجام رسید. به گفته خوانساری در حال حاضر خدماتدهی بیمارستان بازرگانان به بیماران و مراجعهکنندگان، این بیمارستان را در زمره یکی از بهترین مراکز درمانی کشور قرار داده است.
بهمن عشقی – دبیرکل اتاق بازرگانی تهران – نیز از راهاندازی مرکز اسناد تجارت به عنوان اتفاقی مهم یاد کرد و گفت: پس از موافقت هیات رئیسه اتاق تهران با اجرای این پروژه، امروز این مرکز افتتاح شده و طی ماه آینده ۳۰ هزار سند و ظرف ۵ ماه آینده تعداد اسناد بارگذاری شده به ۸۰ هزار سند خواهد رسید.
او ماموریت محوری اتاقهای بازرگانی را تعامل با حاکمیت در دفاع از منافع اعضا دانست و گفت: دستیابی به موفقیت در انجام این ماموریت نیازمند قدرت بوده و عنصر معنوی قدرت، ارائه تصویری کارآمد و قوامیافته است؛ این روزها از کارآمدی با عنوان برند نیز یاد میشود. به بیان دیگر باید برندی ساخته شود که به عنوان سابقه عملکردی، نشاندهنده و گویای قدمت باشد؛ چرا که کارآمدی ساخته نمیشود مگر با پشتوانه قدمت.
عشقی با اشاره به قدمت اتاق تهران که به حدود ۱۴۰ سال میرسد، ادامه داد: قدمت اتاق تهران از نظام پارلمانی ایران ۲۳ سال بیشتر است. بنابراین میتوان ادعا کرد که بنیانگذاران اتاق تهران، بنیانگذار حرکت نوین جامعه مدنی در ایران بودهاند. اتاق تهران، پس از اتاق استانبول، دومین اتاق بازرگانی در آسیاست که تنها دو سال پس از تاسیس اتاق استانبول پایهگذاری شده است. نکته حائز اهمیت اینکه اتاق تهران با این قدمت نزدیک به ۱۴۰ سال در امور مختلفی مانند راهاندازی بیمارستان، تاسیس دارالایتام، ایجاد مدرسه عالی بازرگانی، موسسه اعتباری، چاپخانه و ... نقشآفرینی کرده و انتشار ۱۱ نشریه و تاسیس کتابخانه نیز در شمار اقدامات این نهاد قرار گرفته است.
او با بیان اینکه اتاق تهران در دوره هشتم و نهم هیات نمایندگان به سمت احیای این دستاوردها رفته و سنت احیاگری را مورد توجه قرار داده است، توضیح داد: آنچه اتفاق افتاد، آن بود که عناصر مادی این احیاگری به تدریج سر برآورد که نمونه آن احیای بیمارستان بازرگانان است. این نقش احیاگری اکنون در فضای مجازی اصیل نیز فرصت حضور پیدا کرده است. بنابراین با مجوز هیات رئیسه، دو اقدام در دستور کار بدنه اجرایی اتاق قرار گرفت؛ نخست ایجاد یک صفحه با اطلاعات کامل و دقیق و قابل ارجاع در سایت ویکی پدیا بود و دیگری راهاندازی مرکز اسناد دیجیتال اتاق بازرگانی تهران که اکنون در دسترس همگان قرار گرفته است. پیش از این یک صفحه حاوی اطلاعات ناقص از اتاق تهران در ویکیپدیا وجود داشت که فاقد دادههای مهم و اثربخش بود. اکنون اما این صفحه با اطلاعات کامل تاریخی از ابتدای تشکیل اتاق تهران تاکنون، سرآمد ویکی پدیای اتاقهای بازرگانی است.
انتهای پیام