به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز ( دوشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و مواد ۳۲ و ۳۳ این طرح را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده ۳۲ این طرح؛ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۵۲ مکرر۳ به قانون الحاق میشود:
ماده ۵۲ مکرر ۳- در صورتی که شورای نگهبان تا قبل از صدور اعتبارنامه منتخبان بر اساس ادله و مدارکی که کشف شده یا در مراحل قبل مورد بررسی قرار نگرفته، صلاحیت نامزد یا منتخبی را تایید نکند، موظف است ظرف ۷۲ ساعت ضمن اخذ اعتراض و دفاعیات او نسبت به صلاحیت نامزد یا حذف منتخب یا ابطال انتخابات حسب مورد اقدام لازم را اتخاذ کند.
بر اساس ماده ۳۳ این طرح؛ متن زیر جایگزین ماده (۵۵) قانون و تبصره آن میشود:
ماده۵۵- هریک از نامزدها به تنهایی یا چند نامزد به طور مشترک می توانند برای شعب اخذ رای به شیوه زیر، نمایندگان خود را به هیأت نظارت حوزه انتخابیه معرفی نمایند:
الف- حوزه های دارای یک یا دو نماینده، به ازای هر یک صندوق یک نماینده
ب- حوزه های دارای سه نماینده، به ازای هر سه صندوق یک نماینده
پ- حوزه های دارای چهار نماینده، به ازای هر چهار صندوق یک نماینده
ت- حوزه های دارای پنج نماینده، به ازای هر پنج صندوق یک نماینده
ث- حوزه های دارای شش نماینده، به ازای هر شش صندوق یک نماینده
ج- حوزه های دارای بیش از شش نماینده، به ازای هر بیست صندوق یک نماینده
چ- حوزه انتخابیه تهران به ازای هر پنجاه صندوق دارای یک نماینده است.
تبصره۲- کارکنان (پرسنل) نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و عوامل اجرایی و نظارت انتخابات نمیتوانند از طرف هیچ نامزدی نمایندگی داشته باشند.
تبصره۳- نمایندگان نامزدها درصورت هرگونه اعتراض به فرآیند انتخابات یا مشاهده تخلف یا جرم، مراتب را شخصاً یا توسط نامزد، به صورت کتبی با ذکر مستندات قانونی به نماینده فرماندار یا بخشدار یا ناظر شعبه یا هیئت نظارت یا اجرایی مربوط اعلام میکنند. حضور نمایندگان نامزدها قبل از مهر و موم (پلمب) صندوق های أخذ رأی و شروع رأیگیری تا پایان أخذ رأی، خواندن و شمارش آرا و تنظیم صورت جلسه نتایج أخذ رأی بلامانع است.
تبصره۴- عدم حضور نمایندگان نامزدها مانع از شروع روند اجرایی انتخابات از قبیل مهر و موم صندوق و أخذ رأی، شمارش و تجمیع آرا و سایر اقدامات قانونی نیست. بعد از اعلام نتایج توسط وزارت کشور، درصورت درخواست کتبی نامزد، نتیجه آرای شعب در اختیار وی قرار میگیرد.
تبصره۵- نمایندگان نامزدها حق تبلیغ به نفع یا ضرر هیچیک از نامزدها یا دخالت در انجام وظایف اعضای شعب أخذ رأی را ندارند. درصورت تخلف با تنظیم صورت جلسه توسط نماینده فرماندار یا بخشدار و ناظر شعبه، ضمن ضبط کارت متخلف، وی از شعبه أخذ رأی مربوط اخراج شده و مراتب به مراجع صالح قانونی اعلام میشود.
تبصره۶- حضور دیگر افراد بهجز اعضای هیات های اجرایی و شعب أخذ رأی، اعضای هیئت های نظارت و بازرسان و ناظران شورای نگهبان، نمایندگان فرماندار و بخشدار، بازرسان وزارت کشور و نمایندگان نامزدها و احزاب در شعب أخذ رأی تحت هر عنوان ممنوع است و جرم محسوب میگردد. مأموران فرماندهی انتظامی موظفند با هماهنگی نماینده فرماندار یا بخشدار یا رئیس شعبه از حضور افراد غیرمسؤول جلوگیری بهعمل آورند. حضور افراد غیرمسئول در شعبه، ممانعت از حضور افراد مجاز در شعبه، عدم جلوگیری از حضور افراد غیرمسئول توسط ماموران فرماندهی انتظامی و همچنین ایجاد زمینه ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در محل أخذ رأی، نظیر تأخیر یا عدم صدور کارت نمایندگی و یا کاهش تعداد نمایندگان نامزدها برخلاف قانون، جرم بوده و موجب جزای نقدی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و هشت سال محرومیت از عضویت و مسؤولیت در شعب أخذ رأی می باشد.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی ماده ۳۳ این طرح، با پیشنهاد حذف تبصره ۱ این ماده موافقت کردند. در این تبصره که حذف شد آمده بود که نمایندگان نامزدها باید توسط نامزد یا مسؤول ستاد اصلی تبلیغات یا از طریق نماینده قانونی خود تا ده روز قبل از روز أخذ رأی معرفی شوند.
هیئت نظارت موظف است با حضور نماینده دادستان و نماینده هیئت اجرایی برای هر شعبه تا حداکثر هفت نفر را به صورت تصادفی تعیین کند و کارت هریک از نمایندگان مذکور را برای شعبه یا شعب تعیین شده تا سه روز قبل از روز أخذ رأی به نماینده نامزد تحویل و فهرست آنان را به هیات اجرایی ارسال نماید.
نماینده نامزد تنها حق حضور در همان شعبه تعیینشده را خواهد داشت. معرفی فردی که دارای سابقه تخلف یا جرم انتخاباتی است، به عنوان نماینده نامزد ممنوع است.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی ماده ۳۳ با پیشنهاد حذف تبصره ۷ این ماده نیز موافقت کردند.
در این تبصره آمده بود که؛ احزاب و گروه هایی که مطابق این قانون فهرست انتخاباتی خود را ارائه نمودهاند، میتوانند به نمایندگی از نامزدهای عضو فهرست، اقدام به معرفی نماینده کنند. در این صورت نامزدهای عضو فهرست، حق معرفی نماینده مستقل را ندارند.
انتهای پیام