نماینده صندوق بیمه کشاورزی خراسان رضوی:

۴۰۰ هکتار از اراضی تحت کشت کلزا در مشهد تحت پوشش بیمه قرار دارد

نماینده صندوق بیمه کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا در شهرستان مشهد، ۴۰۰ هکتار آن تحت پوشش بیمه قرار دارد.

شیبانی امروز، ۱۷ اردیبهشت ماه، در مراسم کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی با محوریت محصولاتی همچون ذرت و کلزا که در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: چند سال است که در شرایط خشکسالی به‌سر می‌بریم‌ و این موضوع یکی از مخاطرات بخش کشاورزی است. در این شرایط صندوق بیمه کشاورزی تنها نهادی است که خسارت محصولات کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: صندوق کشاورزی از سال ۶۲ شروع به کار کرده و اکنون محصولات زیادی از جمله کلزا تحت پوشش این صندوق قرار دارد.  

شیوانی با اشاره به مخاطراتی که تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد، بیان کرد: از این مخاطرات می‌توان به سرما و یخبندان، خشکسالی، تگرگ، زلزله، طوفان و باران‌های سیل‌آسا و حمله پرندگان اشاره کرد. یکی از مواردی که طی ۲ سال گذشته  تحت پوشش بیمه قرار گرفت، آتش‌سوزی بود. همچنین محصولات بهاره متعددی هم تحت پوشش بیمه قرار دارد.  

وی افزود: در سال‌های اخیر تنها ۶۰ درصد هزینه تولید به کشاورزان پرداخت می‌شد اما امسال عوامل مختلفی برای پرداخت خسارت لحاظ شده است.

نماینده صندوق بیمه کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از هزینه بیمه توسط دولت و بخشی توسط کشاورز برای بیمه محصول پرداخت می‌شود.     

در ادامه محمد صبور، قائم‌مقام رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، گفت: کاروان‌های ترویجی با محوریت الگوی کشت محصولات زراعی بوده و کلزا به عنوان گیاه زراعی در الگوی کشت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: بر همین اساس باید سطح زیر کشت این گیاه در استان افزایش یابد که برای این منظور باید تولید ارقام داخلی صورت گیرد. همچنین باید اقداماتی برای کاهش ریسک کشاورزان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021710478
  • خبرنگار : 50356