بهرام ایمانی در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اهمیت گردشگری و توسعه روستایی که سازمان جهانی گردشگری نیز سال ۲۰۲۰ را با هدف تولید شغل بیشتر و موقعیتهایی بهتر برای ساکنان روستاها نامگذاری کرده بود، گفت: گردشگری روستایی بخشی از بازار گردشگری و منبعی برای اشتغال و درآمد بوده و می توان آن را ابزار مهمی برای توسعه اقتصادی – اجتماعی و اکولوژیکی جوامع روستایی قلمداد کرد.
ایمانی تصریح کرد: گردشگری روستایی غالباً به عنوان راهبردی برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سنتی روستایی و حتی بخش کشاورزی است و می تواند نقش اساسی در میزان توسعه و حفظ ذخایر نواحی روستایی داشته باشد.
رئیس دانشکده علوماجتماعی دانشگاه محققاردبیلی افزود: توسعه گردشگری در نواحی روستایی می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی، تنوع بخشی به اقتصاد روستایی، ایجاد اشتغال و درآمد، کاهش مهاجرت های خارجی و بهبود زیرساخت ها باشد و البته از اثرات منفی که می تواند بر نواحی روستایی داشته باشد و باید با اتخاذ راهبردهای مختلف این اثرات را کاهش داد می توان به تخریب محیط زیست، از بین رفتن فرهنگ بومی، تغییر در الگوی اشتغال و... اشاره کرد.
وی با اشاره به وجود ۱۱ روستای هدف گردشگری مصوب در استان بیان کرد: استان اردبیل با دارا بودن ظرفیتهای فراوان در بخش های مختلف گردشگری در گردشگری روستایی نیز قابلیت های زیادی را برای توسعه این بخش و انجام سرمایهگذاریهای لازم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه محققاردبیلی ادامه داد: نواحی روستایی در استان اردبیل هم از تنوع بالایی در ابعاد کالبدی، فرهنگی و جغرافیایی برخوردارند و هم با توجه به ظرفیتهای موجود در بخش گردشگری استان قابلیت تلفیق و ترکیب با سایر جاذبه ها را دارند که می توانند در توسعه و رونق گردشگری روستایی استان اردبیل موثر واقع شوند.
ایمانی به راهبردهای توسعه گردشگری روستایی نیز اشاره کرد و گفت: راهبردهای مختلفی را می توان برای توسعه گردشگری استان اردبیل ارائه کرد که از آن جمله استفاده از وجود افراد حقیقی فعال و سرمایهگذار بومی؛ زمینهسازی برای ایجاد بازار مناسب برای تولیدات باغی، گیاهان دارویی، گسترش خدمات رفاهی و اقامتی؛ بهرهگیری از نیروی کار منطقه و تقویت حس تولید بومی بویژه در صنایع دستی؛ بازاریابی منسجم از طریق ایجاد تعاونیها و احداث صنایع کوچک در راستای بهره گیری از تولیدات کشاورزی و گیاهان دارویی می توان اشاره کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه محققاردبیلی ادامه داد: همگرایی و هماهنگی بین بخشی باید در ارتباط با توسعه گردشگری استان اردبیل بین دستگاههای اجرایی مرتبط اتفاق افتد و تسهیل سرمایهگذاری و ارائه بستههای تشویقی برای افرادی که خواهان سرمایهگذرای در بخش گردشگری روستایی هستند نیز از راهبردهای مهم در توسعه این بخش است.
ایمانی همچنین به اتخاذ راهبردهای مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت های مردمی یکی از مهمترین راهبردهای توسعه گردشگری در نواحی روستایی است که مردم باید به صورت فعال در این امر مشارکت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه محققاردبیلی بیان کرد: از ابزارهای نوین تبلیغاتی و بازاریابی نیز که از اولویتهای اساسی در امر توسعه گردشگری است باید استفاده شود و همچنین برگزاری رویدادها و همایش های ملی و بین المللی برای جلب نظر کارشناسان و متخصصین امر به ظرفیت های موجود در گردشگری روستایی استان اردبیل می تواند اقدام موثر و مثمرثمری باشد.
وی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: گردشگری با توجه به ماهیت سیستمی که دارد نیازمند این است که هم مردم و هم مسئولان یک رویکرد یکپارچه به امر گردشگری داشته باشند و از نگاه جزیره ای به این موضوع پرهیز کنند تا منافع حاصل از توسعه این بخش متوجه گردشگری کل استان اردبیل شود.
انتهای پیام