/تحلیل - عبدالباری عطوان/

قواعد درگیری جدید و پیشرفته‌ مقاومت و نفس‌های آخر رژیم اشغالگر

«از جمله مهم‌ترین حوادث غافلگیرکننده جنگ اخیر میان گروه‌های مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی و از رهبران جنبش جهاد اسلامی، شکست سامانه گنبد آهنین «افتخار» صنایع نظامی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های نوار غزه بود که در راستای گرفتن انتقام اعدام این اسیر در سلول انفرادی و عدم ارائه خدمات پزشکی لازم به او انجام شد.»

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر  روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت:« ارتش رژیم صهیونیستی به این شکست اذعان کرد و دلیل آن را ایجاد مشکل فنی در این سامانه دفاعی دانست که منجر به شکست آن در رهگیری بیشتر موشک‌های فلسطینی شد؛ چه موشک‌هایی که از غزه شلیک شدند و چه موشک‌هایی که از جنوب لبنان شلیک شدند. تعداد این موشک‌ها بالغ بر ۳۴ مورد از نوع کاتیوشا و گراد بود و برای اولین بار طی بیش از ۲۰ سال گذشته است که این سامانه اسرائیلی در رهگیری موشک‌ها شکست خورده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از کارشناسان نظامی نوشت: میانگین موفقیت این سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها بیشتر از ۶۷ درصد نبوده است و این در مقایسه با چیزی که دانیال هاجری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بسیار پایین‌تر است. این سخنگو گفته بود که میزان رهگیری موشک‌های غزه حدود ۹۰ درصد بوده است. این شکست منجر به زخمی شدن بیش از ۱۰ شهرک نشین در غلاف غزه (شهرک‌های اطراف غزه) شد که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده بود.

حقیقتی که ارتش رژیم صهیونیستی و سخنگوهایش برای مخفی کردنش تلاش کردند این بود که سامانه گنبد آهنین همچنان در همان وضعیت است و هیچ گونه نقص فنی نداشته است؛ اما آنچه تغییر کرده تغییر تکنولوژی‌های موشک‌های مقاومت چه آنهایی که از جنوب لبنان شلیک می‌شوند و چه آنهایی که از غزه شلیک می‌شوند و افزایش میزان دقت و کارآمدی آنهاست. کسانی که نظارت بر شلیک این موشک‌ها را برعهده دارند، بسیار خبره هستند چرا که امکانات و توانایی خود را در دوره‌های آموزشی نظری و عملی فشرده چه در داخل فلسطین اشغالی و چه خارج از آن افزایش داده‌اند.

آنچه باید بر آن تأکید کرد، این است که گروه‌های مقاومت فلسطین چه در داخل اراضی اشغالی و چه خارج از آن مثل جنوب لبنان قواعد درگیری جدید و پیشرفته‌ای را در پیش گرفته‌اند که مهم‌ترین آن شلیک موشک‌ها در هوا و همزمان تشدید عملیات مقاومت در زمین در کرانه باختری است و همین مساله افزایش حملات مسلحانه با تفنگ از سوی گردان‌های جنین، عرین الأسود، نابلس، القسام، الاقصی و سرایا القدس را روشن می‌کند. این حملات منجر به کشته شدن نزدیک به ۲۰ سرباز و شهرک‌نشین اسرائیلی از آغاز سال میلادی جاری شده است.

گردان‌های مقاومت تاکنون انتقام شهادت خضر عدنان و عملیات یورش ۲۰۰ سرباز و نیروی امنیتی و کادر نیروهای ویژه اسرائیلی به شهرک نابلس با حمایت پهپادها و اعدام سه تن از اعضای مقاومت را نگرفته‌اند.

مساله جالب توجه این است که گردان‌های مقاومت در کرانه باختری در سکوت فعالیت خود را انجام می‌دهند و از تبلیغات رسانه‌ای دور هستند. بعید نیست که خیلی زود خبر عملیات انتقام‌جویانه بزرگ گروه‌های مقاومت علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی مثل عملیات تل‌آویو، الخضیره، دیزنگوف، السبع و حواره را بشنویم.

سامانه گنبد آهنین که با میلیاردها دلار آمریکا ارتقا یافته در حفظ وجهه خود و رهگیری موشک‌های فلسطینی و ممانعت از رسیدن این موشک‌ها به اهداف خود شکست خورده است. همانطور که اسطوره تانک مرکاوا در جنگ ۲۰۰۶ لبنان با موشک «کورنت» روسیه از بین رفت. در آینده نزدیک بعد از اینکه مردان جسور مقاومت در لبنان و نوار غزه توانستند موشک‌های زمین به هوا را ارتقا بدهند در آینده نزدیک هیاهوی جنگنده‌های اسرائیلی به پایان خواهد رسید و گروه‌های مقاومت می‌توانند در نهایت این جنگنده‌ها را سرنگون کنند.

شاید برخی فکر کنند حرف‌های ما درباره میزان و کارآمدی سلاح محور مقاومت و گروه‌های آن اغراق‌آمیز است؛ اما پاسخ ما این است که آیا این‌ها موشک‌های مقاومت در نوار غزه و کارگاه‌های زیرزمینی در جنوب لبنان را مسخره نکردند و نگفتند که بیهوده هستند؟

مادامی که اشغال و حملات رژیم صهیونیستی علیه جوانان فلسطینی و ترور آنها و توهین به آنها و قطع کردن درختان زیتونشان ادامه داشته باشد، آنها در کرانه باختری تفنگ می‌سازند و به زودی موشک نیز می‌سازند و توپخانه‌ها را برای مبارزان می‌فرستند. برای بار هزارم می‌گوییم که رژیم اشغالگر پنج ستاره نفس‌های آخرش را می‌کشد و سال کنونی ۲۰۲۳ به عنوان سالی در تاریخ ثبت می‌شود که شاهد متولد شدن مقاومت متفاوتی خواهد بود.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402021609555
  • خبرنگار : 71516