رضامراد صحرایی در اولین همایش بین المللی و ششمین همایش ملی تربیت معلم که عصر امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه، در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه برای اولین بار پذیرش دانشجوی فرهنگیان به شیوه ۲ مدرکی در ایران اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در اجرای این طرح با کمک دانشگاههای برتر کشور برای مهر ۱۴۰۲ برنامهریزی شده تا پذیرش دانشجو با شیوهی ۲ مدرکی انجام شود. این موضوع برای اولین بار در تاریخ ایران اجرا میشود.
وی افزود: در این شیوه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای برتر کشور نسبت به پذیرش دانشجومعلم به طور مشترک اقدام خواهند کرد.
صحرایی بیان کرد: بر این اساس دانشجویان تربیت معلم حداقل ۲ سال از تحصیل خود را در دانشگاه اصلی یا دانشگاه مادر هستند و در آنجا فقط دروس تخصصی را میگذرانند و در صورت تایید صلاحیت عمومی آنها، از ابتدای سال سوم و یا چهارم برای گذراندن دروس تخصصی حرفه معلمی به دانشگاه فرهنگیان منتقل میشوند.
وی این اقدام را باعث جذب افراد برجسته فراوانی به دانشگاه فرهنگیان توصیف کرد و توضیح داد: این طرح اکنون در پنج رشته تخصصی فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست و کودکان با نیازهای ویژه با دانشگاههای برتر اجرایی شده و پیشبینی ما این است که بهترینها را در این دروس تعلیم دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلم کلید مهمی جهت پیشرفت آموزش است زیرا کتاب و روشهای تدریسی هر روز تغییر میکند و نمیتوان بر حسب آن آموزش، تعلیم و تربیت را پایهگذاری کرد. معلم روح آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: معلم و محصل با کمک مثلث آموزشی شامل محتوا، دانش تدریس و ارزیابی فرایندی را تشکیل میدهد که نتیجه آن نگاه دقیق به آینده است.
صحرایی به تاثیر نقش معلم در توسعه آیندهای روشن اشاره کرد و افزود: یک معلم شاد و با روحیه میتواند دانشآموزانی را تربیت کند که آیندهسازان موفقی در کشور شوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: برای داشتن معلمانی خوب و اثرگذار باید سه دیدگاه تربیت، تعلیم و تامین معلم را سرلوحه دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم؛ از این طریق معلمانی تربیت میشوند که میتوانند برای آینده کشور محصلان موفقی را تعلیم دهند.
وی هویت معلمی را ساختنی اعلام کرد و توضیح داد: باید این هویت را به دست آورد و خیلی از ویژگیهای معلم را شناسایی کرد و آنها را آموزش داد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زیرساختهای تربیت معلم نسبت به دهه بسیار کاهش یافته است. آن زمان ۵۲۱ مرکز تربیت معلم وجود داشت و تنها ۹۸ مرکز آن به دانشگاه فرهنگیان داده شد اما این تعداد بسیار کم است. در تلاش هستیم تمام آن ظرفیت را به دانشگاه فرهنگیان بازگردانیم تا بتوانیم به اندازه نیاز معلم تربیت کنیم.
صحرایی با اعلام کمبود فضای آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: تمایل داریم ظرفیت تربیت معلم را افزایش دهیم اما متاسفانه مکان نداریم و در مقابل اگر برای این افزایش فکری نکنیم، تا چند سال آینده با کمبود معلم مواجه خواهیم بود.
وی در ادامه گفت: ۲ راهکار جبرانی برای این اقدام وجود دارد اما برخی افراد که یا خائن و یا غافل هستند و نمیگذارند راهکارهای جبرانی اجرا شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین راهکار جبرانی، شیوه تأمینی یا همان استخدام است که ۴۰ درصد آن از طریق آزمون و ۶۰ درصد دیگر در ارزیابی مشخص میشود. راهکار دوم شیوه تعلیم معلم است که طراحی شده و امسال در کنکور آن را مشاهده خواهید کرد.
صحرایی اظهار کرد: گام دیگری که در آموزش و پرورش رخ داده، ارائه مدرک کارشناسی ارشد حرفهای معلمی است. یعنی هر کس در هر رشتهای لیسانس گرفته باشد، میتواند کارشناسی حرفهای معلمی بگیرد و معلم تخصصی در همان رشته شود.
وی با اعلام نتیجه ۱۰ ماه پیگیری برای ایجاد تحول در نظام آموزشی تصریح کرد: معلمان آینده زیرساختهایی میخواهند که پس از یک تلاش طولانیمدت به نتایج مطلوبی دست پیدا کردهایم.
صحرایی نتایج این پیگیریها را اینچنین اعلام کرد که از سال ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهد شد. مدارس وابسته به پردیسهای فرهنگیان خواهیم داشت. استعدادهای برتر ملی دانشآموزی در تمام رشتهها بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان پذیرش میشوند.
وی حذف دروس بیارزش و افزایش کارورزی در دانشگاه فرهنگیان را گامی موثر در تربیت معلمانی متخصص اعلام و بیان کرد: کارورزی از هشت واحد تا ۲۰ واحد افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام