به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در آیین «سپاس معلم» که در اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار شد با بیان اینکه برای عبور از وضعیتی که در آن قرار گرفتهایم ناگزیر به اولویت بندی و واقع بینی هستیم، گفت: اگر واقع بین نباشیم، فقط میگوییم و عمل نمیکنیم. اگر فرایندی در مدتی از زمان در مسیر خودش قرار نگرفته باشد و در اصلاح امور کوتاهی شده باشد، به دو برابر زمان طی شده برای برگشت به نقطه صفر نیاز داریم.
وی افزود: جامعه ما به طور کلی تعداد زیادی نهاد خدمت رسان دارد، برخی نهادها آموزش دهنده، برخی برطرف کننده آسیب ها، برخی درمان کننده و برخی نقش پیشگیرانه دارند. در تعدد نهادها و وظایف گوناگونی که برعهده دارند، مسئله ما این است که برچه امری و چگونه تمرکز کنیم که بهره وری بیشتری داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هرگاه منزلت و شأن معلمی برصدر نشست، بسیاری مسائل حل خواهند شد و در غیراینصورت وضع همین است. ما مسائل را میشناسیم و راهکارها را میدانیم، ولی گویا منتظریم از بیرون برای ما کاری کنند. درحالی که تحول را باید از درون انجام دهیم. اصلاح فرایندهای درونی و کتب درسی که کار سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه نیست. هرکاری میخواهیم انجام دهیم همه چیز به هم میپیچد، خب چرا ادارات را کم و ساختارها را اصلاح نمیکنیم؟
صحرایی ادامه داد: برای هر موضوعی یک کتاب تولید شده، کتاب های بسیار تولید کردهایم و بعد میگوییم چرا معلم نداریم. هرکتاب جدیدی به تربیت 10 هزار معلم جدید نیاز دارد. آیا هنوز مدارس ما باید دالان دانشگاه باشند به جای آنکه دالان بازار کار باشند؟ این همه تنوع مدارس را خودمان ایجاد کردهایم و خودمان هم نقد میکنیم. چرا درستش نمیکنیم؟ باید به دغدغه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم» پاسخ دهیم. این کار خودمان است. خجالت آور نیست که اول مهر که میشود باید همه ما دنبال مدرسه خوب برای فرزندمان بگردیم.
وی تصریح کرد: معلم باید بر صدر بنشیند. اما آیا ارتقاء شأن معلمی فقط معیشت است؟ بسیاری از مشکلات ما در درون خودمان قابل حل است و به بیرون نیاز نداریم. چرا معلمان باید یک بار در بدو ورود گزینش شوند، در حالی که گزینش مستمر در حیطه صلاحیت حرفهای و دانش روز ضرورت امروز مدرسه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش هر وقت آموخت که از همه معلمانش برای تالیف کتب درسی استفاده کند خودش بلند میشود و مابقی به دنبالش خواهند آمد. کلید کار دست خودمان است. اگر همکاری بی انگیزه شده، باید پرسید آموزش چه کرده است که او بی انگیزه شده است؟ منزلت معلمان متعلق به خودشان و کار با ارزشی است که میکنند و منوط به رتبه بندی و مانند آن نیست. گرانبهاترین عنصر جامعه در دستان ماست. باید گفتمانها را تغییر دهیم. رتبه بندی را هم خود ما خراب کردیم و درستش میکنیم.
صحرایی ادامه داد: کجای دنیا با تغییر مدیران، رویکردهای اساسی تغییر میکنند؟ یک مرتبه میگویند همه معلمان، مربیان تربیتی اند و معاونت پرورشی را تعطیل میکنند. باید گفتمان ها تغییر کنند. باید اولویت بندی کنیم. اولویت اولم، معلمان ابتدایی هستند. سن اثرگذاری، سن تغییر و سن تحول، دوره ابتدایی است. ما در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده ایم. یقین دارم که اگر برنامه ریزی صحیح داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. باید از خودمان شروع کنیم. آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد و نه وزیر محور. محل اجرای تحول، مدرسه و کلاس درس است و نه اتاق وزیر. بازگشت به مدرسه نه تنها کلید حل مشکلات آموزش و پرورش، بلکه کلید حل مشکلات کشور است.
انتهای پیام