به گزارش ایسنا، معلم نقش کلیدی در یک نظام تعلیم و تربیت دارد. معلم و کارآیی او، بهعنوان آیینه کفایت و کارآیی هر نظام آموزش و پرورش است.
معلمان ساعتهای زیادی را با دانش آموزان میگذرانند و یکی از مهمترین افرادی هستند که تأثیر زیادی در شکلگیری رفتار دانش آموزان دارند. احترام به دانش آموز و تعامل رفتاری مناسب با آنها در ترغیب دانش آموزان به انجام رفتارهای درست مؤثر خواهد بود. بر همین اساس، توانمندی و مهارت معلم در ارتباط برقرار کردن با شاگرد بر موفقیت و تفهیم مطالب درسی تأثیر بسزایی دارد. بنابراین آموزش و پرورش جزئی جداییناپذیر از هم هستند.
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، به مناسبت روز ۱۲ اردیبهشت که روز معلم نامگذاری شده است، در این گزارش به بررسی مقالههای فارسی با موضوع معلم در حوزههای موضوعی مختلف و معرفی پربازدیدترین مقالههای علمی نمایهشده در این پایگاه با موضوع معلم براساس میزان بازدید مخاطبان خواهیم پرداخت.
معرفی مقالههای پربازدید علمی با موضوع معلم
براین اساس «اصول اخلاق حرفه ای در آموزش»، «ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی» و «بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی» بهترتیب با ۳۲۰۲۴، ۱۹۶۳۶ و ۱۸۸۷۶ بازدید، پربازدیدترین مقالههای فارسی با موضوع معلم هستند.
مقاله «اصول اخلاق حرفهای در آموزش» که توسط معصومه ایمانیپور نوشته شده، در مجله اصول اخلاق حرفهای در آموزش منتشر شده است. این مقاله از نوع مقالههای مروری بوده و به بررسی اخلاق حرفهای میپردازد.
ایمانیپور در ادامه این مقاله از آموزش عالی بهعنوان نظامی حرفهای یاد میکند و اینچنین ذکر میکند که اساتید و معلمان بهعنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان و دانش آموزان هستند، باید از اصول اخلاق حرفهای آگاهی داشته و به رعایت آن ملزم باشند.
جدول ۱. مقالههای فارسی پربازدید با موضوع معلم
معرفی مجلههای علمی پربازدید با موضوع معلم
مجلههای «رهیافتی نو در مدیریت آموزشی»، «توسعه حرفه ای معلم» و «پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)» با انتشار ۸۴، ۷۴ و ۷۱ مقاله بهترتیب، مجلههایی هستند که بیشترین تعداد مقالههای فارسی با موضوع معلم را منتشر کردهاند.
معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالههای فارسی با موضوع معلم
نعمت الله موسیپور، دانشیار برنامهریزی درسی گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان؛ محمود مهرمحمدی، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس؛ حسنرضا زینآبادی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی بهترتیب با انتشار ۳۴، ۳۲ و ۲۴ مقاله فارسی، نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقالههای فارسی با موضوع معلم را منتشر کردهاند.
کلمههای کلیدی مقالههای فارسی با موضوع معلم
کلمههای کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمههای کلیدی نشان میدهد.
براین اساس «دانشگاه فرهنگیان»، «تربیت معلم»، «رضایت شغلی»، «برنامه درسی» و «فرسودگی شغلی» مهمترین موضوعاتی هستند که در مقالههای فارسی مرتبط با معلم مورد بررسی قرار گرفتهاند.
شکل ۱. کلمههای کلیدی بهکار رفته در مدارک علمی با موضوع معلم
انتهای پیام