به گزارش ایسنا، به گفته مسئولان حوزه هوایی کشور، نیاز فعلی ما در ایران با توجه به اقلیم و جمعیت ۸۵ میلیون نفره، ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است و طبق آخرین آمار، در حال حاضر حدود ۱۸۰ هواپیمای فعال داریم که البته تلاشهایی برای بازگشت هواپیماهای زمینگیر به چرخه پروازی انجام میشود؛ در عین حال در این مدت تلاشهایی برای ساخت هواپیما انجام شده است؛ چه هواپیمای مسافری و چه غیرمسافری.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فروردینماه سال گذشته بود که اعلام کرد پروژه ساخت هواپیمای بومی با توجه به سرمایهگذاری کشور روی هواپیمای ۵۲ نفره (ایران ۱۴۰) توسط معاونت محصول ۷۲ نفره با موتور جت و با استفاده از کلیه زیرساختهای موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری ایجاد شدهاند، در حال انجام است.
البته هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ قرار بود سال گذشته اولین پرواز خود را داشته باشد؛ پیش از این نیز محمدیبخش درباره این هواپیمای مسافری گفته بود: هواپیمای ایران ۱۴۰ سال گذشته استارت خورد، گزارش وزارت دفاع هم حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پروز است که شاید بنا به خواست خودشان و دستورالعملهای عملیات، پروازش رسانهای شده و اطلاعرسانی درباره آن انجام خواهد شد.
بیشتر بخوانید
اما و اگرهای ساخت هواپیمای داخلی
ساخت هواپیمای ایرانی؛ از وعده تا عمل
در عین حال روز گذشته خبری از آزمایش موفق موتور کاملاً ایرانی هواپیما متشر شد، بدین صورت که با حضور رئیس جمهور در شرکت مپنا، سیستم کاملا ایرانی کنترل موتور هواپیما، ساخته شده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد.
تحریمها؛ نقطه اول ضرورت ساخت هواپیما
در آخرین اظهارات درباره ساخت هواپیمای بومی محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به سیاست ساخت هواپیمای بومی با توان دانش داخل و استراتژیهای کشور اشاره کرد و گفت: امروز توان و دانش ساخت هواپیما در کشورمان ایجاد شده و به این توان دست پیدا کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ اظهار کرد: ما را تحریم و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمیگذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ درواقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینهای توانمندی کردیم تحریم یا بیاثر شده یا کماثر شده اما هرجا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان میدهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم و حتما استراتژی بلندمدت داشته باشیم.
محمدبخش با تاکید بر دانش ساخت هواپیما در کشور اظهار کرد: امروز در کشورمان دانشمندان هواپیماساز داریم که توانستند اشکال هواپیمای بومی ایران ١۴٠ را برطرف کنند. از آن سالها تا به امروز ظرفیت شرکتهای دانشبنیان اضافه شده و نظارت سختیگرانهای برای ساخت این هواپیما داریم. حتی امروز هواپیماهای روز دنیا و انواع ایرباس دنیا و نه تنها هواپیماهای روسی در کشورمان تعمیر میشود.
انتهای پیام