رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:

تدریس مهارت‌های کار و زندگی به دانش‌آموزان جایگزین تمرکز صرف بر کنکور شود

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان اینکه آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان را عمدتا تنها برای موفقیت در کنکور آماده می‌کند، گفت: از آموزش‌وپرورش انتظار می‌رود دانش‌آموزان را تا حدی برای زندگی و نقش‌آفرینی در جامعه آماده کند و سپس ادامه آموزش‌ها در دانشگاه داده شود؛ در حالی که چنین اتفاقی نمی‌افتد.

احد ضابط در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز معلم، در پاسخ به اینکه به عنوان رئیس یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور، وضعیت سیستم آموزش‌وپرورش را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: دانشجویانی که پس از اتمام تحصیلات خود در مدرسه و قبولی در کنکور وارد دانشگاه فردوسی مشهد می‌شوند، معمولا به لحاظ هوش، استعداد و حافظه در سطح قابل قبولی قرار دارند. البته طبیعتا با کاهش آمار داوطلبان کنکور نسبت به چند سال گذشته و ثابت ماندن میزان پذیرش در دانشگاه، قدری از کیفیت دانشجویان ورودی کاسته شده اما باز هم دانشجویان ما در سطح خوبی از هوش قرار دارند.

وی ادامه داد: در دنیا بسیاری از مهارت‌آموزی‌ها از کودکستان آغاز می‌شود. به عنوان مثال در مهد کودک از کودکان خواسته می‌شود یکی از اسباب‌بازی‌های خود را به کلاس آورده و بین سایر کودکان در مورد آن صحبت کنند؛ یعنی کودک را از همان سن با مهارت ارائه مطلب و سخن گفتن در جمع آشنا می‌کنند. در دوره‌های دبستان و دبیرستان نیز بسیاری از مهارت‌های لازم برای حضور در جامعه به دانش‌آموزان آموخته می‌شود؛ در حالی که در مدارس ما اصلی‌ترین هدف تربیت دانش‌آموز، موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه قرار داده شده و ملاک آموزش خوب، قبولی در کنکور است.

ضابط اضافه کرد: رهبر انقلاب نیز تاکید دارند که دلیلی ندارد هر کسی پس از اتمام تحصیلات خود در مدرسه، حتما وارد دانشگاه شود. اینکه عده زیادی وارد دانشگاه شوند و سپس نتوانند شغلی در سطح مدرک تحصیلی خود پیدا کنند، باعث ایجاد حس سرخوردگی در آنان می‌شود؛ در حالی که می‌توان این افراد برای ورود به حوزه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه تربیت کرد و مهارت‌های لازم را به آنان آموخت.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا ۱۰ مهارت به عنوان مهارت‌های برتر ۲۰۲۵ مطرحند، گفت: مثلا یکی از این مهارت‌ها critical thinking است که گاهی به اشتباه تفکر انتقادی معنا می‌شود؛ در حالی که این مهارت تصمیم‌گیری در شرایط بحران است که باید در دانشگاه آموخته شود اما مهارتی مانند تاب‌آوری باید پیش از دوران دانشجویی و در مدارس تدریس شود زیرا ما الان دانشجویانی داریم که حتی خود را با شرایط دانشگاه هم نمی‌توانند وفق دهند و در همان یکی ۲ ترم اول به فکر انصراف از دانشگاه می‌افتند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بنابراین ما در دانشگاه نسبت به شرایط آموزش‌وپرورش انتقاداتی داریم و با مدیران مربوطه هم صحبت کرده‌ایم. البته ما نیز ایراداتی در آموزش عالی داریم، مثلا آیین‌نامه‌های ارتقا و رتبه‌بندی، چیزی را جلوی پای ما گذاشته که ممکن است هدف کشور را محقق نکند. تمام این‌ها آفت‌هایی است که باعث بروز نقاط ضعفی شده است و باید برطرف شود.

ضابط همچنین در پاسخ به اینکه تاثیرگذارترین معلم شما چه کسی بود، عنوان کرد: تمام معلمان من تاثیراتی در زندگی‌ام داشته‌اند. من از اساتیدم در دانشگاه‌های واترلو و مک‌مستر کانادا چیزهایی یاد گرفتم که وقتی برای برخی از دوستانم تعریف می‌کنم، باور نمی‌کنند یک استاد غیرمسلمان و غیرایرانی تا این حد نسبت به یکسری اصول معتقد باشد.  

وی افزود: یکی از اساتید چینی‌الاصل من در مقطع دکتری، همواره معتقد بود که دانشجو حتما از استاد خود بهتر خواهد شد و به ما می‌گفت فرقی ندارد شما از چه دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اید؛ مهمترین عامل موفقیت، تلاش و انگیزه است. این چیزی است که در آموزه‌های دینی ما هم دیده می‌شود. به عنوان مثال در دعای امام زمان(عج) آمده که خدایا به جوانان انگیزه و تلاش عطا کن. بنابراین در دین هم تلاش بسیار مهمتر از عواملی نظیر هوش و تمکن مالی شمرده شده است. همچنین بر اساس دعای امام زمان(عج)، مهمترین ویژگی یک معلم، پارسایی و خیرخواهی است.    

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021207044
  • خبرنگار : 50405