رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان خبر داد

آغاز تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نخستین پذیرش هیات تجاری از کشور قرقیزستان در این استان برای آخر اردیبهشت امسال تعیین شده که آغازگر تعاملات تجاری و اقتصادی ۲ کشور با محوریت خراسان رضوی خواهد بود.

امیرعلی فخریان اظهار کرد: ایران سال گذشته بیشترین مراودات تجاری بین کشورهای همسایه را با قرقیزستان داشته است. علاقه‌مندی برای توسعه روابط بین این ۲ منطقه به سبب ظرفیت‌های بالای ۲ کشور، عضویت آن‌ها در اتحادیه اورآسیا و پیمان شانگهای بسیار زیاد است.

وی افزود: استاندار اوش کشور قرقیزستان سال گذشته به خراسان رضوی سفر کرد که روابط بین این ۲ منطقه را بیشتر نمود؛ ضمن اینکه تقریبا ۷۵ درصد تجارت ایران و قرقیزستان از طریق خراسان رضوی است چراکه تجار خراسان رضوی ارتباط سنتی و حسنه‌ای طی سالیان گذشته با این کشور داشته‌اند و ادامه این روند برای استان بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این راستا امسال اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین خراسان رضوی و قرقیزستان در دستور کار قرار گرفته که نخستین این رویدادها پذیرش هیات تجاری از آن کشور در پایان اردیبهشت ماه در مشهد و برگزاری همایش تجاری با حضور این هیات خواهد بود. همچنین هیات تجاری از خراسان رضوی تابستان امسال به قرقیزستان اعزام می‌شود.

فخریان تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که ارتباط تجاری خراسان رضوی با قرقیزستان توسعه یافته است، ایجاد کمیته مشترک ایران و قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی است که ظرفیت‌های این استان برای توسعه مراودات با آن کشور را بیش از پیش کرده است.

وی برپایی نمایشگاه تخصصی کالایی ایران در قرقیزستان یا بالعکس را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه مراودات بین ۲ کشور ذکر و بیان کرد: تغییر روند در این بخش به سمت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در کشور قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی برای پاییز سال جاری خواهد بود.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه بیشترین مراودات ایران در زمینه برپایی نمایشگاه، برگزاری همایش، اعزام و پذیرش هیات، بازدید از صنایع طی سال گذشته با قرقیزستان بوده، میزان صادرات ایران به این کشور کاهش یافت و هدف‌گذاری لازم محقق نشده که عارضه‌یابی این موضوع ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، وی اضافه کرد: برای توسعه صادرات به قرقیزستان باید ظرفیت‌ها و نیازهای این کشور شناسایی و در این حوزه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شود؛ بنابراین اقلام مورد نیاز قرقیزستان باید شناسایی شده و مطالبات بخش خصوصی اعم از ایجاد تعرفه ترجیحی و سرمایه‌گذاری مشترک و کمک دولت در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402021005757
  • خبرنگار : 50356