وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان در واشنگتن/ بلینکن: مذاکرات مستقیم تنها راه حل تنش بین ۲ کشور

وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی به نخست وزیر ارمنستان گفت که گفت‌وگوی مستقیم بین باکو و ایروان تنها راه حل تنش بین دو کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امروز با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت‌وگو و بر اهمیت مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد و متعهد به حمایت مستمر ایالات متحده شد».

وی افزود: بلینکن تاکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی تنها راه دستیابی به صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.

میلر خاطرنشان کرد که بلینکن همچنین از تعهد پاشینیان به روند صلح حمایت کرد.

پیش بینی می‌شود آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان امروز ۳۰ آوریل به واشنگتن سفر کند و در دور بعدی مذاکرات در مورد توافق عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان شرکت کند.

به نقل از یورونیوز، همزمان با پایان انسداد چهار ماهه کریدور لاچین توسط گروهی از معترضان جمهوری آذربایجان، ایروان اعلام کرده که وزیر خارجه ارمنستان در واشنگتن با همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

پس از هفته‌ها تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، ایروان اعلام کرد روز یکشنبه دور جدیدی از گفت‌وگوها میان این دو کشور در واشنگتن با هدف عادی‌سازی روابط برگزار می‌شود. 

انسداد کریدور لاچین باعث شده بود تا در روزهای گذشته تبادل آتش در مرز میان دو کشور صورت گیرد و چند نفر از سربازان دو کشور نیز زخمی شوند. 

 وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه اعلام کرد یکی از سربازانش بر اثر شلیک گلوله نیروهای آذرباجان در استان سیونیک در جنوب این کشور مجروح شده است. 

با این حال آنی بادالیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که یکشنبه ۳۰ آوریل، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان برای یک سفر کاری به واشنگتن سفر و در آنجا با مقام‌های باکو دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. این در حالیست که طرف آذربایجانی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. 

ایالات متحده، روسیه و اتحادیه اروپا به نوبت در تلاش برای مذاکره درباره توافقنامه صلح بین ارمنستان و آذربایجان به امید پایان دادن به درگیری‌های جاری بین آنها هستند. دو رقیب منطقه‌ای بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی که تحت تسلط آذربایجان است، دو درگیری نظامی بزرگ را تجربه کرده‌اند.

با وجود سال‌ها تلاش برای میانجی‌گری میان باکو و ایروان، این دو طرف هنوز به توافق صلحی که به مشکلات عمده مانند تعیین مرزها و جابجایی زندانیان بپردازد، دست نیافته‌اند.

جمهوری آذربایجان هفته گذشته در مسیر کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند، یک ایست بازرسی جدید برپا کرد در حالیکه ایروان این کار را نقض آشکار آتش‌بس ۲۰۲۰ دانست.

درگیری چندین دهه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ بار دیگر در سپتامبر ۲۰۲۰ شعله‌ور شد که بدترین تشدید تنش از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بود. این خصومت‌ها با یک اعلامیه آتش بس سه جانبه با میانجیگری روسیه که در نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، پایان یافت.

دو کشور با استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه موافقت کردند و هر از چند گاهی درگیری در مرزها رخ می‌داد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021005127
  • خبرنگار : 71145