به گزارش ایسنا، حراجهای هنری زمینهای برای فروش آثار هنرهای تجسمی همچون نقاشی، مجسمه، نقاشیخط و عکس است؛ یکی از راههای حضور آثار هنری در بازار است که زمینه پیشرفت را برای هنرمندان ایجاد میکند. هدف اغلب حراجها ایجاد بستری برای رشد هنر و معرفی هنرمندان در فضایی با نظارت بر اصالت اثر و... است که در کنار آن نیز اهداف اقتصادی را دنبال میکند. حراجها معمولا با رویکردهای فرهنگی-اقتصادی زیر نظر مؤسسهها برگزار میشود.
در حال حاضر تعداد حراجهایی که در سطح کشور برگزار میشود، انگشتشمار است اما در عین حال مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است که یکی از بسترهای پیشرفت اقتصاد هنر، حراجهای هنریست.
عبدالرضا سهرابی - مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در روزهای پایانی اسفندماه نشستی را با جمعی از اصحاب رسانه داشت. او گفته بود که در سال ۱۴۰۲ دو حراج جدید پیش روست. سهرابی در این نشست به اهمیت حراجهای هنری از دیدگاه خود نیز اشاره کرده و درباره رویکرد خود برای ایجاد چرخه اقتصادی در حوزه تجسمی نیز گفته بود که یکی از بسترهای پیشرفت اقتصادی هنر، حراج است. او گفته بود «تاکنون دو حراج به حراجهای سال آتی اضافه شده است که یکی از آنها قطعا در راستای ارائه آثار هنرمندان جوانتر و ایجاد امکان خرید آثاری با قیمتهای متناسب برای همه اقشار جامعه خواهد بود، در نتیجه همه ما میتوانیم اثری به دیوار خانهمان داشته باشیم.»
او حالا با گذشت حدود یک ماه، توضیحاتی را درباره این دو حراج به ایسنا ارایه کرد.
سهرابی ابتدا درباره جزییات یکی از این دو حراج که از آن به اسم «حراج معاصر» یاد کرده، صحبت کرد؛ حراجی که به زعم او «در راستای ارائه آثار هنرمندان جوانتر و ایجاد امکان خرید آثاری با قیمتهای متناسب برای همه اقشار جامعه خواهد بود.»
او تاکید کرد، حراج را بستری بسیار مهم برای توسعه اقتصاد هنر، برای هنر و هنرمند میداند.
سهرابی گفت: البته به جهت موقتی بودن حراجها، تعداد انگشتشمار و قیمتی بودن آثار باید اندیشه و سیاستی در این حوزه به کارگرفته میشد تا حراج به سوی همگان سوق داده شده و فضا هم برای حراجهای بیشتر آماده شود.
مدیرکل هنرهای تجسمی افزود که رایزنیهایی صورت گرفت و با آماده شدن فضا با حراجی به نام «حراج معاصر» موافقت شده است.
او گفت: این حراج تا به حال برگزار نشده است. با این حال دوستان در حراج معاصر دیدگاه مناسبی به آن دارند. ما نیز بر این تاکید کردیم که حراج معاصر باید جامعیتی را برای مخاطبان عام و خاص خود ایجاد کند. مخاطب خاص را باید آنچنان جذب کند که هم یک دانشجو و هم یک استاد بتوانند آثار تولیدی خود را وارد حراج کنند. این حراج نباید صرفا مربوط به اساتید باشد و تصمیم بر آن شده که از این جهت جامعیت داشته باشد.
سهرابی اظهار کرد، به دنبال این است که کیک اقتصاد هنر را به گونهای بزرگ کند که بعد از تقسیمبندی شامل همه مخاطبان خود شود.
او به ظرفیت حراجهای هنری برای بهره بردن مخاطبان عام این حراجها هم اشاره و اظهار کرد که برخی مخاطبان عام هنر هم علاقه دارند که با بودجه مشخص خود اثری را تهیه کنند. بر همین اساس این حراج میتواند کمک به این مخاطبان عام هم باشد، تا آثاری اینچنینی را تهیه کنند.
به نظر سهرابی از طریق این حراج هم به اقتصاد هنر کمک میشود و هم مخاطبان عام بیشتری دربر گرفته خواهد شد.
او میگوید، حراجها بستری موقتی است و موجب توسعه فعالیت نگارخانهها نیز خواهد شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه به حراج دیگری به نام «حراج رخصت» که مدتی پیش در اصفهان برگزار شد، اشاره کرد.
او گفت: «حراج رخصت» یک دوره برگزار شد که البته تقریبا موفق نبود. این حراج با مسائل و مشکلاتی روبهرو شد که کمی هم شبیه به مشکلات «حراج ملی» بود. ما به موضوع ورود کردیم. سعی ما بر این بود که مشکلات رفع شود و بعد از گذراندن جلساتی قرار شد دوره دوم با چارچوب و مقررات مرکز هنرهای تجسمی برگزار شود. در حال حاضر پیش مجوز این حراج نیز صادر شده است.
مدیرکل هترهای تجسمی خاطرنشان کرد که راهبرد او خودداری از مانع تراشی و برداشتن مانعها است و میگوید که از نگاه او با رفع مشکلات «حراج رخصت» دور اول خود را برگزار میکند؛ چرا که دور قبلی به دلیل نگرفتن مشاورههای کافی مشکلات و موانعی ایجاد شده بود.
سهرابی همچنین گفت: «حراج رخصت» امسال در اصفهان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام