به گزارش ایسنا، محسن سوهانی-در توضیحاتی درباره ی جایگاه رادیو عنوان کرده است:رسانه ی خلاق صدا پایه می تواند با پیوند بین هویت بومی و مناسبات روز، و ایجاد تعامل اثربخش دو سویه میان صدای حاکمیت با مردم، نقش بسیار موثری در همگرایی ملی و رشد و توسعه ی متوازن میهنمان ایفا کند.
در متن کامل مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیونمایش این چنین آمده است:
«رسانهها نیز چون انسانها در گذر زمان، میرا هستند و به نسبت زمانه، اوج جوانی و فرود پیری دارند. هنر مدیران رسانهای در این چرخه ی حیات، تداوم بخشی ققنوسوار به روح رسانهها در کالبدهای جدید است.
باید بپذیریم در مناسبات عصر جهان مجازی وب محور و معادلات رونق هوش مصنوعی، سکه ی رادیو و تلویزیون از عیار پیشین افتاده و بر سر این به قول مارشال مک لوهان-پژوهشگر شهیر علوم ارتباطات- طبل قبیله ای(رادیو) و غول خجالتی(تلویزیون) گرد پیری نشسته است.
اما رادیو و تلویزیون هر دو صرفا یک کالبد هستند که روحشان در نام رسانه ملی معنی می یابد: “صدا” و “سیما. ”
گرچه کالبد رادیو، به عنوان یک ابزار رسانه ای آن قدر مهم و تاریخ ساز است که فصلی را در کهکشان های ارتباطی به نام مخترعش مارکونی رقم زد، و مطالعه بر روی آثار فردی و اجتماعی اش شاخه ای جدید به نام علم ارتباطات را در علوم انسانی پدید آورد، اما اصل بقای این کالبد، گوهر روح رسانه ای نهفته در آن یعنی: “صدا” است. یکی از جادویی ترین جلوه های آفرینش است.
حالا زمان آن رسیده تا به تدریج پیر پرنیان اندیش و فرهیخته ی رادیو که از ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۱۹، در ایران طنین انداز شد، روح نهفته و تجربیات گرانسنگ خود را به کالبدهای جوان و به روز واگذارد. به همین دلیل ما در معاونت صدای رسانه ی ملی، به جای رادیو بر تعبیر “رسانه ی خلاق صدا پایه” تاکید داریم.
رسانه ی صدا پایه ویژگی های خاص و درخشانی دارد که در تمام عصرها و دوره ها متمایزش می سازد. کما این که در حال حاضر وب آوا(Podcast) یکی از پر مخاطب ترین زمینه های رسانه ای جهان است.
بارزترین این ویژگی ها خیال آفرینیست که از صدا به عنوان آوردگاه ذهن و اثربخش بر ناخودآگاه، رسانه ای گرم و صمیمی با ظرفیت بالای آگاهی بخشی و فرهنگ آفرینی می سازد.
این ویژگی، خاصه در نمایش های رادیویی دو چندان است. چرا که مخاطب این نمایش ها خود یک کارگردان فعال است که باید در ذهن خویش تصویر سازی کند، بازیگر انتخاب کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام دهد و…، خلاصه جهانی را تجسم بخشد که انجامش در رسانه های دیداری بر عهده ی کارگردان است.
پس این رسانه سال ها پیش از پیدایش فضای مجازی، ذاتا تعاملی بوده و به همین دلیل روانشناسان برای پیشگیری و درمان فقدان تمرکز برای یادگیری کودکان، یا زوال عقل و نسیان(آلزایمر) کهن سالان شنیدنش را توصیه می کنند.
رسانه ی خلاق صدا پایه می تواند با پیوند بین هویت بومی و مناسبات روز، و ایجاد تعامل اثربخش دو سویه میان صدای حاکمیت با مردم، نقش بسیار موثری در همگرایی ملی و رشد و توسعه ی متوازن میهنمان ایفا کند.
زادروزش بر اهالی ایران زمین مبارک باد.»
به گزارش ایسنا،مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش همچنین به تازگی و درآستانه روز ملی رادیو درخواست کرده بود که یکی از ساختمانهای ارگ، معروف به ساختمان آرشیو رادیو هرچه سریعتر احیا، مرمت و به موزه تبدیل شود.
وی عنوان کرده بود که یکی از بناهای قدیمی و کهنسال مجموعه ارگ معروف به ساختمان آرشیو، محلی است که برگهای مهمی از تاریخ خاطرات رادیو در آن رقم خورده است.
سوهانی همچنین نسبت به خطر ویرانی ساختمان ارگ هشدار داده و لزوم حفظ این ساختمان به عنوان میراث گذشتگان نکاتی را مطرح کرده بود.
انتهای پیام