معرفی محتوای آموزشی و تربیتی مناسب کودکستان‌ها/ «کتاب»، محور کار در دوره پیش از دبستان نیست

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن تشریح روند تهیه محتوای آموزشی و تربیتی کودکستان‌ها گفت: در تلاشیم تا سال تحصیلی متفاوتی را آغاز کنیم. امسال اولین سال رسمی است که کودکستان‌ها قرار است کارشان را با مجوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز کنند.

مجتبی همتی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از اقدامات مهم در حال انجام در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را ساماندهی محتوا دانست و اظهار کرد: پروژه‌ای در سطح ملی تحت عنوان «یارستان کودکستان» از سال گذشته کلید خورد که فاز اول آن برگزار شد و مسئولیت شناسایی، ارزیابی و معرفی محتوای مناسب دوره پیش از دبستان را عهده‌دار بود.

وی افزود: در تلاش هستیم از این طریق، محتوای مناسب را به کودکستان‌ها معرفی کنیم تا هرآنچه بنا به اقتضائات‌شان نیاز داشتند را به اختیار خود انتخاب کنند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه سازوکارهای لازم فراهم شده و امیدواریم تا نیمه تابستان بتوانیم سامانه مربوط را اعلام و محتواهای مناسب را معرفی کنیم گفت: در این صورت مربیان فرصتی برای آشنایی با محتواهای تولید شده خواهند داشت و کودکستان‌ها می‌توانند محتواهای خاصی را  که انتخاب کرده‌اند، تهیه کنند و برای ابتدای سال تحصیلی آماده شوند. محتواهای موجود، ابزار کار مربی هستند و محور کار نیستند.

همتی‌فر افزود: دوره تربیت زیر هفت سالگی مبتنی بر بازی و فعالیت است و مانند دوره ابتدایی مبتنی بر کتاب درسی و کتاب کار نیست.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی مربیان و آشنایی مدیران با قوانین و ضوابط نیز در دستورکار قرار دارد و در تلاشیم تا سال تحصیلی متفاوتی را آغاز کنیم گفت: امسال اولین سال رسمی است که کودکستان‌ها قرار است کارشان را با مجوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز کنند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پاسخ به اینکه بنابراین یک محتوای واحد در اختیار همه کودکستان‌ها قرار نمی‌گیرد؟ گفت: بله، در سندتحول بنیادین تاکید شده است که آموزش و پرورش باید به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری و سیاست چندتالیفی حرکت کند.

همتی‌فر افزود: ما باید چارچوب برنامه را اعلام کنیم. محتواها بر اساس سرفصل‌های اعلامی مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و توسط مجموعه‌هایی در خود استان‌ها و در بخش غیردولتی تولید می‌شوند و از منظر تناسب‌شان با استانداردهای محتوایی و سایر مولفه‌های درنظر گرفته شده، کنترل و در نهایت تایید می‌شوند.

وی ادامه داد: قبلا محتوای پیش از دبستان از سوی استان‌ها تعیین و به همه ابلاغ می‌شد و در واقع نیمه متمرکز بود. سیاست ما این است که محتوای چند تالیفی تهیه و عرضه شود. در این صورت خود کودکستان است که تصمیم می‌گیرد محتوایی را بر اساس اقلیم، فرهنگ و محتوایی که با مربی‌اش سازگارتر است انتخاب و استفاده کند. فضای کودکستان با فضای مدرسه که کتاب در آن نقش محوری دارد، متفاوت است و ملاک عمل، مجموعه فعالیت‌هایی است که مربی طراحی و اجرا می‌کند و این محتواها، دستیار مربی هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۳:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402020401256
  • خبرنگار : 71424