گزارش هفتگی بازار

عرضه مرغ و گوشت تنظیم بازاری در قزوین

با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی و به منظور تنظیم بازار، گوشت گرم به‌صورت بسته‌بندی‌های حدود ۲ کیلویی با قیمت هر کیلو ۲۶۹ هزار تومان در ۱۰ فروشگاه منتخب استان قزوین توزیع می‌شود.

گزارش بازار این هفته ایسنا به بررسی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین پرداخته و نوسانات قیمت این کالاها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این هفته قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار قزوین ۷۰ هزار تومان بود، در حالی که قیمت مصوب این کالای اساسی ۶۳ هزار تومان است.

محمدحسین عطایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: خروج مرغ بدون مجوز از کشتارگاه‌های استان ممنوع است و مدیران کشتارگاه‌ها باید نسبت به این مهم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: روزانه بین ۸۰ تا ۹۰ تن مصرف گوشت مرغ گرم در استان داریم و مازاد تولید به خارج از استان عرضه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ پس از ماه مبارک رمضان با توجه به وضعیت جوجه‌ریزی کاهشی باشد. ما در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه پانزدهم را در کشور داریم که در تلاشیم با افزایش تولید جلوی افزایش قیمت را بگیریم. اکنون جوجه‌ریزی هر دوره استان حدوداً ۲ میلیون قطعه است.

این مسئول عنوان کرد: شب عید امسال بیش از ۱۶۵ تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان و ۴۵ تن گوشت منجمد در بازار استان توزیع شد. اکنون نیز به میزان کافی مرغ منجمد در استان ذخیره‌سازی شده و به‌طور متوسط روزانه ۱۰ تن مرغ منجمد توزیع می‌شود، البته در صورت وجود مرغ گرم، توزیع مرغ منجمد را نخواهیم داشت.

توزیع گوشت گرم تنظیم بازار در قزوین

پس از کش و قوس‌های فراوان در بازار گوشت فرمز، چند هفته است که قیمت هر کیلو گوشت گوساله به ۲۹۲ هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به ۴۰۵ هزار تومان رسیده است.

شهرام رحمانی، مدیر تعاون روستایی استان قزوین از توزیع گوشت گرم تنظیم بازار در قزوین خبر داد و اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی و به منظور تنظیم بازار، اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان قزوین اقدام به توزیع گوشت گرم در فروشگاه اتحادیه شهرستان قزوین کرده است. گوشت گرم به‌صورت بسته‌بندی‌های حدود ۲ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۲۶۹ هزار تومان در بین همشهریان عزیز توزیع می‌شود.

بهزاد غیاثوند، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان قزوین نیز در این خصوص عنوان کرد: گوشت‌های تنظیم بازاری از محل خرید محصولات مازاد کشتارگاه‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام تهیه شده‌اند که با توجه به وضعیت قیمت گوشت در استان قزوین، برای عرضه در این مقطع زمانی در نظر گرفته شده‌اند. توزیع گوشت قرمز ارزان با قیمت تنظیم بازار در ۲ شهرستان قزوین و بوئین‌زهرا در ۱۰ فروشگاه منتخب انجام می‌شود. این فروشگاه‌ها عبارتند از: فروشگاه‌های شهروند، مجتبی کبیری و انصاری در شهرستان بوئین‌زهرا، اتحادیه تعاون روستایی شهرستان قزوین، تعاونی مصرف تاکسیرانان قزوین، شبستر، اتکا لشگری، تعاونی مصرف کارکنان اداره برق، تعاونی مصرف اداره آب و تعاونی مصرف مخابرات در شهر قزوین.

پیچیدن عطر سبزی‌های کوهی در بازار قزوین

هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار شاهد فروش انواع و اقسام سبزی‌های کوهی، ریواس و کنگر در بازار قزوین هستیم که این گیاهان از دل طبیعت برخاسته‌اند. مردان و زنان روستایی این سبزی‌ها را می چینند و در بازار اقدام به فروش آن ها می‌کنند. این کار حال و هوا و عطر خاصی به بازار قزوین می‌بخشد و روح تازه‌ای در بازار دمیده می‌شود. با این سبزی‌ها می‌توان پلو، آش، کوکو یا خورش طبخ کرد. برخی از این گیاهان خودرو نیز به‌عنوان دمنوش استفاده می‌شوند و خواص درمانی بی‌نظیری دارند.

قیمت انواع مختلف سبزی‌های کوهی نظیر سیر کوهی، غازیاغی، ترشک، شنگ، تره و اندش در بازار قزوین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو کنگر و ریواس نیز ۴۰ هزار تومان است.
یکی دیگر از چیزهایی که این روزها عطر خوش آن در فضای بازار قزوین پیچیده، گل محمدی است. هر ساله در اوایل بهار بازار قزوین میزبان گل محمدی می‌شود. بانوان کدبانوی قزوینی با گل محمدی شربت و مربا درست می‌کند که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

قیمت میوه‌های نوبرانه در حال فروکش کردن است

طی هفته‌های گذشته بازار قزوین میزبان نوبرانه‌هایی بوده که علاقمندان فراوانی دارد. نوبرانه‌هایی مانند گوجه‌سبز و چغاله که در ابتدای ورود به بازار بسیار گران هستند اما کم‌کم قیمت آن‌ها فروکش می‌کند. برای مثال هفته گذشته قیمت هر کیلو گوجه‌سبز در بازار قزوین ۳۰۰ هزار تومان بود که این هفته به ۱۴۰ هزار تومان و حتی کمتر هم رسید. بی‌شک در روزهای آتی نیز قیمت این میوه کاهش بیشتری خواهد داشت.

قیمت انواع میوه‌ها در بازار قزوین را با یکدیگر مرور می‌کنیم: چغاله ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، توت‌فرنگی ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، گوجه‌سبز ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، موز ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان، به ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، کیوی ۳۰ تا ۶۵ هزار تومان، سیب ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، لیموشیرین ۵۰ هزار تومان، پرتقال ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان، طالبی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، دست‌انبوه ۳۰ هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۲۸ هزار تومان، ملون ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، هندوانه ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان.

ورود انواع صیفی‌ بهاره به بازار قزوین

در اوایل فصل بهار، انواع صیفی‌ از قبیل لوبیاسبز، نخود فرنگی و باقالی وارد بازار می‌شوند که مردم آن‌ها را تهیه کرده و هم به صورت تازه‌خوری مصرف کرده و هم فریز می‌کنند تا در فصل سرد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. نخودفرنگی و باقالی پاک شده نیز در بازار قزوین موجود است که قیمت هر کیلو از آن‌ها به ترتیب ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان است.

قیمت انواع کالاهای صیفی و سبزیجات در بازار قزوین به این شرح است: سیب‌زمینی ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان، پیاز ۱۱ تا ۲۵ هزار تومان، سیر ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، هویج ۵ تا ۶ هزار تومان، بادمجان ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان، کدو ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، برگ‌کلم ۸ هزار تومان، ذرت مکزیکی ۳۵ هزار تومان، لیموترش سنگی ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان، لیموترش شیرازی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، نارنج ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان، کاهو ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، کاهو پیچ ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان، لوبیاسبز ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، باقالی ۱۳ تا ۲۰ هزار تومان، نخود فرنگی ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، کرفس ۱۶ هزار تومان.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402020200498
  • خبرنگار : 50552