جلوی سنگ اندازی در پروژه کمربندی یاسوج گرفته شود

عملیات اجرایی پروژه احداث جاده کمربندی یاسوج بعلت همکاری نکردن و سنگ اندازی یکی از ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد در حال تعطیلی است.

بیش از ۱۲ سال از شروع پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ می‌گذرد، اما همچنان کار به کُندی پیش می‌رود و این ۱۴ کیلومتر جاده هموطنان زیادی را به کام مرگ کشانده است. به گفته پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ درصد تصادفات این استان در این مسیر اتفاق می‌افتد و بیشترین آمار مرگ و میر نیز مربوط به این چند کیلومتر است.

بخشی از این جاده آماده شده اما هنوز بخش زیادی از احداث این جاده با مشکلات و سنگ‌اندازی‌هایی مواجه است. از ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ تا چهارده فروردین ماه ۱۴۰۲ بطور میانگین این کمربندی با ۱۸ هزار تردد جزو پر تردد آرین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

در سال گذشته نیز در پی همکاری نکردن ادارات خدمات‌رسان پروژه تعطیل شد که رسانه‌ها به این موضوع پرداختند نیز بارها به عدم همکاری‌ها پرداخته‌اند و تلاش زیادی برای فعالیت مجدد طرح صورت گرفت و هم‌ اکنون نیز این پروژه مهم بعلت سنگ‌اندازی‌ و همکاری نکردن اداره صنعت، معدن، تجارت استان در حال تعطیلی است.

گفتنی است پیمانکار این پروژه بر اساس نقشه اداره راه و شهرسازی، مواد و مصالح جاده را بجای اینکه در محیط زیست و منابع طبیعی تخلیه و رها کند و موجب خسارات به این بخش‌ها شود، به عنوان مواد بیس پروژه خود به کارخانه سنگ شکن می‌برد که با هماهنگی استانداری در حاشیه پروژه ایجاد کرده و از آن مصالح بیس‌ریزی را تهیه و دوباره به پروژه برمی گرداند اما این موضوع با ممانعت و شکایت اداره کل صنعت، معدن تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه شده است.

«سیدمهدی عدالت خواه»، پیمانکار پروژه چهارخطه کردن جاده کمربندی یاسوج در جمع خبرنگاران در این زمینه گفت: اگر قرار باشد یک کارشناس صنعت، معدن و تجارت استان اینگونه در پروژه سنگ‌اندازی کنند، پروژه را تعطیل می‌کنم.

وی افزود: من بر اساس نقشه خاکبرداری می‌کنم و در سنگ شکن از قبل پیش‌بینی شده مواد خام را وارد می‌کنم و مواد بیس‌ریزی را وارد پروژه می‌کنم. بنده مجوز سنگ‌شکن که نگرفته‌ام و فروشی ندارم که بخواهم عوارض پرداخت کنم و از انفال هم برداشت ندارم بلکه همان میزان مواد خاکی که طبق نقشه خاکبرداری می‌شود را برای خود پروژه استفاده می‌کنم.

عدالت خواه اظهارکرد: به جای اینکه مواد خاکبرداری شده را در طبیعت رها کنیم و چهره طبیعت بکر منطقه را زشت و نابسامان کنیم، و به محیط زیست و منابع طبیعی خسارت وارد شود، این مواد را به کارخانه سنگ‌شکن سیار انتقال می‌کنیم و بعنوان مصالح بیس در پروژه استفاده می‌شود.

پیمانکار این پروژه تصریح کرد: در صورتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بخواهد که دخالت و مانع تراشی برای پروژه کند، مجبورم برخلاف میل باطنی پروژه را تعطیل کنم.

«کریم روزبهان»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: پیمانکار باید مجوز بگیرد و حقوق دولتی را پرداخت کند چراکه او از انفال برداشت دارد و باید قانون را رعایت کند.

وی افزود: علیه اقدام غیرقانونی پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج تشکیل پرونده داده ایم و از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری این موضوع هستیم.

روزبهان اظهار کرد: هرمس بخواهد از معاون و رودخانه برداشت داشته باشد باید مجوز اخذ کرده و حقوق دولتی را پرداخت کند اما در رابطه با این پروژه درصورتی که خاکبرداری پروژه را در خود پروژه استفاده کند مشکلی ندارد و اگر در جایی دیگری استفاده کند با مشکل قانونی مواجه است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402012915809
  • خبرنگار :