در گفت‌وگو با معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی بررسی شد؛

نگاهی به شاخص‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی

تربیت بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموخته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به جهاد دانشگاهی؛ مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی؛ برگزاری آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه‌مدت؛ همکاری با دستگاه‌های مختلف برای ارائه آموزش‌های مهارتی به کارکنان دولت؛ تولید منابع تخصصی و کتاب‌های آموزشی، تنها بخشی از فعالیت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی است.

دکتر محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و عضو هیات علمی این نهاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشینه عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی گفت: از ابتدای دهه ۱۳۷۰ با تغییراتی که در اساسنامه جهاد دانشگاهی انجام شد، فعالیت‌های آموزشی به عنوان یکی از وظایف اصلی این نهاد در نظر گرفته شد و ضمن ایجاد معاونت آموزشی، انواع آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی و همچنین آموزش‌های عالی جزء برنامه‌های این معاونت قرار گرفت.

دکتر غفوریان خاطر نشان کرد: در اواخر همان دهه (دی‌ماه ۱۳۷۹)، بار دیگر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» به عنوان وظیفه‌ای جدید به جهاد دانشگاهی افزوده شد و به دنبال آن، سازمانی تحت عنوان «سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان» شکل گرفت که عهده‌دار انجام فعالیت‌های مربوط به اشتغال و کارآفرینی خصوصا برای مخاطبان خاص خود یعنی دانش‌آموختگان دانشگاهی شد. این فعالیت‌ها به موازات، تا انتهای سال ۱۳۹۹ در دو حوزه معاونت سازمانی به انجام می‌رسید تا اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ و با تغییر در ساختار تشکیلاتی جهاد دانشگاهی، ضمن تلفیق فعالیت‌های مذکور با یکدیگر، معاونت آموزش و کارآفرینی در جهاد دانشگاهی تشکیل شد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی درخصوص برخی از شاخص‌ترین اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی گفت: این معاونت در سه زیرنظام آموزشی کوتاه‌مدت، علمی کاربردی و آموزش عالی به ارائه خدمات آموزشی اهتمام دارد؛ علاوه بر آن انجام برخی فعالیت‌های مربوط به اشتغال و کارآفرینی نیز بخش مهمی از فعالیت‌های این معاونت است.

دکتر محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی

وی تصریح کرد: در زیرنظام آموزش عالی، دوره‌های مقطع‌دار دانشگاهی در ۲ دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یک دانشکده ارائه می‌شود که درحال حاضر بیش از ۲۲ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل را در خود جای داده است. این زیرنظام که از حدود سال ۱۳۷۲ در جهاد دانشگاهی ایجاد شده، همچنین تاکنون بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموخته را روانه بازار کار نموده است. بهره‌گیری از حدود ۱۶۰ عضو هیات علمی تمام وقت و صدها مدرس مجرب، بخشی از ظرفیت‌های حوزه آموزش جهاد دانشگاهی است.

دکتر غفوریان تاکید کرد: زیرنظام علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز از بهمن‌ماه ۱۳۷۷ آغاز شد و درحال حاضر دارای ۴۱ مرکز آموزشی با حدود ۲۳ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در حدود ۸۰۰ کد رشته محل است. در اجرای دوره‌های علمی کاربردی جهاد دانشگاهی حدود ۳ هزار مدرس توانمند مشارکت داشته و تاکنون حدود ۱۷۵ هزار دانشجو در این زیرنظام فارغ‌التحصیل شده‌اند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه‌مدت را یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین بخش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: دوره‌های بسیار متعدد و متنوعی با مشارکت واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی به اجرا درمی‌آید که صدها عنوان از این دوره‌ها در پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاع‌رسانی این نهاد در دسترس قرار دارد.

دکتر غفوریان تاکید کرد: این دوره‌ها در بیش از ۱۶۰ مرکز آموزشی و در حدود ۹۰ شهرستان در سراسر کشور درحال اجراست و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در سال از آموزش‌های مهارتی و تخصصی این نهاد بهره‌مند هستند. برای اجرای این دوره‌ها که تمامی حوزه‌های تخصصی فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه را در برمی‌گیرد، بالغ بر ۵ هزار نفر به عنوان مدرس، همکاری مستمر دارند.

وی افزود: اجرای حدود ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی، حاکمیتی و بخش غیردولتی و ارائه آموزش‌های مهارتی به طیف وسیعی از کارکنان دولت، بخش دیگری از عملکرد آموزشی این نهاد است که به عنوان نمونه‌های شاخص اخیر می‌توان به مشارکت در اجرای طرح ملی سرباز ماهر؛ طرح ملی آموزش خانواده نیروهای نظامی و انتظامی؛ دوره آموزشی کمک پرستاری؛ همکاری در اجرای دوره‌های توانمندسازی ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد. راه‌اندازی مرکز آزمون و اجرای ده‌ها آزمون استخدامی و تخصصی برای طیف وسیعی از وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی و ایجاد کانون ارزیابی شایستگی مدیران و اجرای برنامه ارزیابی مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز بخش‌های دیگری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است که در سال‌های اخیر ایجاد شده و توسعه یافته است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی گفت: از دیگر اقدامات شاخص جهاد دانشگاهی در عرصه آموزش، برنامه‌ریزی و تولید منابع تخصصی و کتاب‌های آموزشی است که عمری به بلندای تاریخچه این نهاد دارد، اما اقدام شاخصی که در سال‌های اخیر انجام شده است، اجرای پروژه‌ای به منظور تولید منابع تخصصی آموزش زبان انگلیسی بوده که به پروژه Eight‌ موسوم گردیده است. در نخستین مرحله از اجرای این پروژه، ۱۶ جلد کتاب تخصصی آموزش زبان انگلیسی در ۸ سطح آموزشی و براساس مطالعات عمیق اولیه، بررسی دقیق نیازهای آموزشی فراگیران ایرانی، انتخاب شیوه‌های نوین آموزشی، طراحی سبک برتر هنری و گرافیکی و با اخذ استاندارهای روز مراجع معتبر بین‌المللی تولید گردیده و بخش اعظم این تولیدات در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منابع تخصصی آموزش زبان انگلیسی - پروژه Eight‌

دکتر غفوریان تاکید کرد: نهایتا در حوزه فعالیت‌های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی، با بهره‌گیری از بیش از دو دهه تجربه و ظرفیت‌های ایجاد شده در طول سال‌های اخیر، مشارکت در اجرای طرح‌های ملی توسعه مشاغل خانگی در سراسر کشور، بخشی از کارنامه شاخص سال‌های اخیر جهاد دانشگاهی است که این طرح کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده و با اجرای آن، حدود ۵۵ هزار شغل پایدار در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: علاوه بر اجرای این طرح، جهاد دانشگاهی در اجرای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان و همچنین طرح سنجش اثرات اقتصادی – اجتماعی کرونا در استان تهران نیز حضور فعال داشته است. تهیه و طراحی مدل حمایت از اشتغال فراگیر از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی و تقویت شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، اطلاع‌رسانی تخصصی در حوزه بازار کار و طراحی نظام جامع هدایت شغلی جهت اجرا در دانشگاه‌های کشور، بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی این نهاد محسوب می‌شود.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی درخصوص برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به فعالیت‌های آموزش و کارآفرینی در جهاد دانشگاهی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی از نهاد و تاکید بر اشتغال‌محور بودن آموزش‌ها است که کاربردی بودن نتایج آن را دو چندان کرده است. برای سال ۱۴۰۲ نیز تمرکز اصلی بر «ارتقای کیفی» دوره‌ها و مراکز آموزشی و توانمندسازی مدرسان، مدیران و کارشناسان حوزه آموزش قرار داده شده است.

دکتر غفوریان افزود: همچنین براساس برنامه در دست تدوین توسعه این نهاد که از سال جاری اجرایی خواهد شد، تمرکز بر طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مسئله‌محور و نیازمحور، توجه بیشتر به ملاحظات فرهنگی مرتبط با اجرای دوره‌های آموزشی، توسعه مشارکت‌های داخلی و بیرونی در اجرای فعالیت‌های آموزشی، تقویت تعامل نظام‌مند حوزه آموزشی با ظرفیت‌های تخصصی جهاد دانشگاهی، حضور در بازار آموزش‌های تخصصی کشورهای اسلامی و تلاش برای تبدیل شدن به نهاد توسعه‌ای در حوزه اشتغال و کارآفرینی کشور در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم بر حاصل تلاش جهادگرانی که پیش از ما در این راه مجاهدانه تلاش می‌نموده‌اند، بیفزاییم و خدمات شایسته‌تری را به مردمان با کرامت کشور عزیزمان که ولی نعمتان حقیقی این نظام و انقلاب هستند، ارائه کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402012814358
  • خبرنگار : 71452