سید هادی شریعتیار امروز ۲۷ فروردین ماه، در سمینار «زیارت نوروزی، تکریم زائر در رمضان» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین جلساتی به ما کمک میکند که از منظر پژوهشی و از حیث کمیت و کیفیت با مسائل مختلف آگاه باشیم. مسائلی که در این جلسه مطرح شد بیشتر در خصوص محدودیتهایی که برای رستورانها در ماه رمضان، حمل و نقل ایمن، امنیت شهر برای زائران، خوراک و ... بود که باید برای هر کدام از این مسائل به صورت تخصصیتر صحبت کرد.
وی افزود: تصور میکنم دلیل اینکه در بسیاری از مواقع که با مشکلاتی مواجه میشویم این باشد که به صورت جامع حرکت نمیکنیم و این امر باعث میشود که با مشکلاتی روبهرو شویم. همچنین بحث فضاسازی که در تمامی حوزهها وجود دارد باید به گونهای مشهود باشد که اگر فردی از آن مناسبت و یا هر برنامه دیگری که وجود دارد آگاه نیست با انجام یک فضاسازی متناسب بتوان فرد را از اخبار و مناسبتهایی که وجود دارد آگاه کند.
معاون دادستان مشهد تصریح کرد: فضاسازیهایی که شهرداری مشهد در زمان ایام نوروز انجام میدهد افراد مختلف حتی زائران و گردشگران را از یک مناسبت یا جشنی که قرار است اتفاق بیافتد مطلع میکند و این فضاسازی تاثیر بسیار زیادی در آگاهی افراد دارد؛ بنابراین باید برای ماه رمضان هم یک فضاسازی مناسبی صورت گیرد تا زائران و مجاوران نسبت به این مناسبت آگاه باشند، زیرا فردی که به سفر میآید ممکن است فراموش کند که ماه رمضان است و این امر باعث شود که حرمت روزهداران را نگه ندارند و منجر به ناراحتی از سوی روزهداران شود.
وی با اشاره به اینکه ما در فضاسازی برای ماه رمضان کمکاری کردیم و صرفا بسته بودن رستورانها دلیلی بر انجام فضاسازی برای ماه رمضان نمیشود، بیان کرد: اگر کشورهای اسلامی مانند دبی، امارات و ... را مشاهده کنید از ۲ الی ۳ ماه قبل فضاسازی ماه رمضان را انجام میدهند و تمام شهروندان و مسافران از آغاز این ماه آگاه میشوند، متاسفانه ما در این زمینه ضعیف عمل کردیم و اگر به صورت جامع عمل نکنیم نتیجهای نمیگیریم.
شریعتیار عنوان کرد: اصناف، اتحادیهها و مجموعههای مختلف گردشگری باید در حوزه کاری خود و قبل از ماه رمضان تدابیر، فضاسازی و برنامههای خود را به ما ارائه کنند تا از برنامهها و راهکارهای آنها مطلع شویم و با برگزاری جلسات به نتیجه و خروجی قابل قبول دست پیدا کنیم. با توجه به اینکه امسال با مشکلاتی مواجه بودیم این امر باعث شد تا در سال آینده و آغاز ماه رمضان با یک برنامه منسجم و رعایت شرع و قانون بتوانیم اقداماتی انجام دهیم تا در شان زائران خدماتی را ارائه دهیم تا هیچ حرمتشکنی صورت نگیرد.
همچنین حسن امیریان، رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیمپزان مشهد اظهار کرد: اعتقاد ما این است که باید حرمت ماه رمضان حفط شود اما زائرانی که به مشهد سفر میکنند بیشتر از ۲ الی ۳ روز نمیمانند و دلیل آن هم به آداب و معاشرت و اخلاق ما برمیگردد که چگونه با زائران رفتار کردیم.
وی افزود: حدود یک ماه قبل از ماه رمضان نامهای به اصناف مشهد و سازمان صمت ارائه و راهکارهایی را برای ماه رمضان مطرح کردیم که از هیچ کدام از سازمانها پاسخی دریافت نکردیم. اطراف رینگ حرم حدود ۱۲۰ واحد صنفی وجود دارد و راهکار ما این بود که در اطراف و حتی دورتر از حرم به صورت مخفیانه در این واحدها پذیرای زائران در ماه رمضان باشیم و با استتار کامل به زائران خدمات دهیم.
رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیمپزان مشهد تصریح کرد: هر کدام از واحدهای صنفی ما ۱۵ تا ۲۰ کارگر دارند که مشغول فعالیت هستند و ما باید به فکر معاش آنها نیز باشیم و به این دلیل راهکاری مطرح کردیم که هم زائران بتوانند در ماه رمضان خدمات داشته باشند و هم کارگران بحث اقتصاد خود را حفظ کنند. عدهای تصور میکنند که ما تنها به فکر خودمان هستیم اما باید بدانید که تنها ۱۵ درصد برای ما سود دارد. بنابراین لازم است که در این دوران برنامههای منسجمی را به کار گیریم تا هم بتوانیم به زائران خدمات دهیم و هم معاش رستورانداران را حفظ کنیم.
انتهای پیام