منظور از اختلال در الگوی راه رفتن چیست؟

یک متخصص ارتوپد گفت: منظور از نحوه راه رفتن یک فرد الگوی حرکتی او است، انواع مختلفی از سبک‌های راه رفتن وجود دارد که طبیعی در نظر گرفته می‌شوند.

بابک صابری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با گذر زمان و بزرگ شدن کودک نحوه راه رفتن او نیز تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: کودکان یک ساله قدم‌های کوچکی بر می‌دارند و در هنگام راه رفتن بازی خود را تکان نمی‌دهند، هنگامی که پای آن‌ها روی زمین قرار می‌گیرد سینه پا اولین قسمتی است که با زمین تماس خواهد داشت.

صابری با اشاره به این‌که در سن ۱۸ ماهگی اکثر کودکان ابتدا پاشنه پای خود را روی زمین می‌گذارند و بازوهای خود هنگام راه رفتن تکان می‌دهند اما همچنان فاصله پای آن‌ها زیاد است تا تعادل داشته باشند، افزود: در سن سه سالگی الگوی راه رفتن آن‌ها شباهت بیشتری به نحوه راه رفتن افراد بزرگسال دارد و پای آن‌ها به هم نزدیک‌تر شده اما هنوز زانوی آن‌ها خم است.

این متخصص ارتوپد با اشاره به این‌که کودکان در سن ۷ تا ۹ سالگی مانند یک فرد بزرگسال راه می‌روند، ادامه داد: الگوی صحیح راه رفتن به فاکتورهای مختلفی از قبیل بینایی، گوش میانی، مغز، طناب نخاعی، عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و مفاصل بدن ارتباط دارد و در صورتی که هر یک از این اعضا یا سیستم‌ها دچار اختلال شوند بر نحوه راه رفتن آن‌ها تأثیر خواهند گذاشت.

وی با اشاره به این‌که برخی از این موارد باعث بروز مشکلات شدید یا کوتاه مدت از قبیل پیچ خوردگی مچ پا خواهند شد، بیان کرد: برخی دیگر نیز مزمن یا دائمی هستند مانند اختلاف مادرزادی طول پاها، در مواردی که اختلال در الگوی راه رفتن بر عملکرد کودک برای انجام امور روزمره مانند رفتن به مدرسه، بازی کردن با کودکان یا رفتن به پارک تأثیر منفی گذاشته مراجعه به پزشک ضروری است.

صابری با اشاره به این‌که برخی از اختلالات مرتبط با  نحوه راه رفتن فقط از لحاظ زیبایی مشکل ایجاد کرده‌اند به عبارتی کودک از لحاظ ساختاری و عملکردی هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: برخی دیگر از این اختلالات باعث بروز درد می‌شوند و بر عملکرد حرکتی کودک تأثیرات منفی می‌گذارند.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: در این شرایط کودک مدام زمین می‌خورد، توانایی او برای بازی کردن با دوستانش کاهش پیدا می‌کند و برای راه رفتن باید انرژی زیادی را صرف کند.

وی ادامه داد: فلج مغزی یک نوع ناتوانی جسمانی است که بر روی نحوه راه رفتن کودک، حجم عضلات و حالت بدن او تأثیر می گذارد که این بیماری به علت آسیب دیدگی مغز نوزاد در دوران بارداری و زایمان و پس از آن به وجود می‌آید.

صابری با اشاره به این‌که این اختلال معمولاً در سال‌های اول زندگی کودک تشخیص داده شده و به صورت خفیف تا بسیار شدید بروز خواهد کرد، تصریح کرد: فلج مغزی یک اختلال دائمی محسوب می‌شود که برای بهبود سلامت بیمار حضور یک تیم از متخصصین ضروری است.

این متخصص ارتوپدی با بیان این‌که برخی علل اختلال در الگوی راه رفتن نادر هستند، اضافه کرد: ازجمله این علل می‌توان به عفونت‌ها، سرطان یا تومورهای مغز و استخوان، لوکمی،  آرتریت روماتوئید که مفاصل را درگیر و باعث بروز درد می‌شود، اختلال تبدیلی که کودک به علت مشکلات مرتبط با سلامت ذهن دچار اختلال در الگوی راه رفتن خواهد شد، اختلالات عصبی عضلانی از قبیل دیستروفی عضلانی دوشن که ضعف عضلانی باعث اختلال در الگوی راه رفتن می‌شود، مشکلات مرتبط با سلامت مغز و نخاع ناشی از سکته یا ضربه مغزی بر عملکرد مغز به منظور کنترل حرکات بدن تأثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: در صورتی که بیماری کودک درمان نشود مفاصل آسیب خواهد دید و دامنه حرکات او برای دویدن، پریدن یا بازی کردن کاهش خواهد یافت بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکلی باید هر چه سریع‌ تر فرایند درمان را شروع کرد تا از بروز اختلالات بیشتر جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۲:۱۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402012713552
  • خبرنگار : 50310