حجتالاسلام مهدی نظری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: انسانهایی که قدر زمان و فرصتهای زندگی را میدانند هیچ موقعیتی را بیهوده و به واسطه کاهلی یا بیتوجهی از دست نمیدهند، چنین افرادی قدر و ارزش شبهای قدر را نیز دانسته و برای کسب خیرات و برکات این فرصت معنوی تلاش میکنند.
وی ادامه داد: شبهای قدر، اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است.
نظری تصریح کرد: در شب قدر، رو به آینه محاسبه مینشینیم و چهره جان را بیغبار میبینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت، شستوشو میدهیم.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: شب قدر، شب گشودن سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار بخشاینده است که باید در این شب تقدیر خویش را رقم بزنید و خویشتن جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنید.
وی اضافه کرد: قدر، باران رحمتی است که در جویبار هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری میشود، شخصیت افراد به گونهای شکل گرفته که بعضی از آنان توان پذیرش جریان رودی بیکران از رحمت و برکت قدر را دارند و برخی دیگر، این زمینه را ندارند.
نظری با اشاره به اینکه حقیقت شب قدر، از نوع حقایق قرآنی است، خاطرنشان کرد: قدر شب احیای خویش است با دم مسیحایی دعا و شبی است که برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتن جدید خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم و باید قدر خویش را بشناسی و از لحظه لحظه آن در فضای نیایش و بندگی و عبادت نهایت استفاده را ببرید.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: شب قدر شبی است که تعیین کننده مقدرات یکساله انسانهاست و از موهبتهایی که بر امت پیامبراکرم(ص) بخشیده شده است که رسول مکرم اسلام(ص) در این زمینه فرمودند: «خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و هیچ یک از امتهای پیشین، از این موهبت برخوردار نبودهاند.»
وی ادامه داد: بر این اساس هر شخص در طول سال میتواند تقدیری در شب قدر برای خود رقم بزند، تقدیری که متناسب با طاعت و عبادت و دلدادگی او به درگاه باریتعالی رقم میخورد.
نظری تصریح کرد: شاید مهمترین رخداد تاریخی که قرآن آن را گزارش میکند، نزول جمعی حضرت ختمی مرتبت از مقام قدس به همراه قرآن در شب قدر باشد، رخدادی که در آن سیر دایره هستی به مقصد میانی میرسد و راه بازگشت صعودی را آغاز میکند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: از این رو آن را برتر از هزار ماه دانسته و بر تجلیل و گرامیداشت آن به عنوان یوم الله با احیای شب آن و انجام اعمال دیگر تأکید کرده است.
وی با اشاره به اینکه در بزرگی و منزلت و تاثیر این شب، بسیار در روایات گفته شده است و بسیاری از فرهیختگان و نام آوران علم و ایمان در طول تاریخ اسلامی نسبت به ارزش و اهمیت آن سخنهای فراوان گفتهاند، افزود: اما ارزش و جایگاه آن چنان که باید و شاید هنوز بر همگان شناخته نشده است.
نظری با اشاره به اینکه شب قدر به این دلیل قدر نامیده شده که همه مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین میشود، تصریح کرد: شاهد آن نیز این آیات سوره دخان است که خداوند میفرماید «ما این کتاب مبین را در شبی پربرکت نازل کردیم و همواره انذار کننده بودهایم، در آن شب که هر امری براساس حکمت خداوند تنظیم و تعیین میشود»، این بیان با روایات گوناگونی هماهنگ است که میگوید: «در آن شب، مقدرات یک سال انسانها تعیین میشود».
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان، براساس شایستگیها و لیاقتهای افراد، میزان ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال آنهاست، یعنی برای هر کس چیزی را مقدر میکنند که لایق آن است یا به تعبیر دیگر، زمینههایش از ناحیه خود او فراهم شده و این نه تنها با اختیار منافاتی ندارد، بلکه تأکیدی بر آن است.
وی بیان کرد: امام خمینی(ره) نیز در مورد فضیلت ماه رمضان و ارزش شبهای قدر و وجه تسمیه این شبها به «شب قدر» میفرمایند: «در وجه تسمیه «لیله القدر» علماء اختلافاتی کردند. بعضی بر آنند که چون صاحب شرف و منزلت است و قرآن صاحب قدر به توسط ملک صاحب قدر بر رسول صاحب قدر برای امت صاحب قدر وارد شده است، لیلهالقدرش گویند و بعضی گفتهاند که برای آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب میشود و بعضی گفتهاند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند».
نظری ادامه داد: شبهای قدر فرصت مغتنم و با ارزشی است برای بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوندگار هستی.
انتهای پیام