حال و روز ناخوش این روزهای آزاد راه زنجان - قزوین

وضعیت نامطلوب آسفالت اتوبان زنجان - قزوین گلایه‌های مردمی را در پی داشته است.

اهمیت راه‌های ارتباطی در هر منطقه یا کشور، از جمله مباحثی است که نمی‌توان از نقش آن در فرایند توسعه منطقه و آن کشور صرف‌نظر کرد؛ راه‌های ارتباطی به‌عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند؛ به‌گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از بخش‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به دلیل برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه‌گذاران و به‌تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.

یکی از محورهای مواصلاتی استان زنجان که از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل در کشور نیز به شمار می‌رود، آزادراه زنجان - قزوین است، مسیری که بخش سوم آزادراه شماره ۲ کشور محسوب شده و در سال ۱۳۷۵ به شکل رسمی افتتاح شد.

این آزادراه با متصل‌ کردن دو استان قزوین و زنجان، از شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرم‌دره و زنجان عبور کرده و به اتوبان زنجان - تبریز متصل می‌شود و با توجه‌ به قرارگیری در مسیر شهرستان‌های مهم استان زنجان و قزوین که اغلب آنها صنایع بسیاری را در دل خود جای‌ داده‌اند، علاوه بر تسهیل در رفت‌وآمد و ترانزیت کالا، موجب کاهش حوادث جاده‌ای نیز شده است.

به جرات می‌توان گفت که این آزادراه یکی از شریان اصلی و حیاتی کشور است؛ اما متأسفانه این روزها حال‌وروز خوشی ندارد به‌طوری‌که این ناخوشی، داد ترددکنندگان در این مسیرها را نیز درآورده است؛ از روشنایی کم در برخی از مسیرهای این آزادراه که بگذریم آسفالت نامطلوب این مسیر که آن را به جگر زلیخا تشبیه می‌کنند نیز، از دیگر گلایه‌های مسافران و رانندگان  است.

متأسفانه، وضعیت آسفالت آزادراه زنجان - قزوین تعریفی ندارد و این جلوبندی خودروها و گاهی حتی مسافران هستند که در کنار وسایل نقلیه ناامنی که در اختیار دارند، قربانی این مسیر می‌شوند. در برخی از همین ایام شاهد لکه‌گیری و آسفالت‌ریزی در نقاط مختلف آزادراه هستیم؛ لکه‌گیری‌هایی که یا به علت کیفیت پایین آسفالت دوباره از بین می‌روند و یا به علت زمان نامناسب انجام کار.

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان می‌گوید: راهداری همه تلاش خود را دارد تا پیش از پایان فصل کاری بهسازی‌ها در اتوبان زنجان - قزوین و زنجان - تبریز صورت گیرد.

جعفر قزوینیان با بیان اینکه از اواسط اردیبهشت‌ماه با بهبود شرایط جوی، کار به‌سازی و آسفالت‌ریزی را آغاز خواهیم کرد، ادامه می‌دهد: عمده مشکلات آزادراه زنجان - قزوین به‌خاطر عمل‌ نکردن پیمانکار به تعهدات خود است که با پیگیری‌های انجام شده به‌زودی این مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات ارتقای ایمنی در آزادراه زنجان - تبریز و زنجان - قزوین ضروری است، اضافه می‌کند: با وجودی که چند ماه اخیر شرایط جوی مساعد برای آسفالت‌ریزی نبود، جهت رفاه حال مسافران نوروزی سعی شد، با استفاده از آسفالت سرد به طور موقت مشکلات حل شود تا به‌صورت جدی و در زمان مناسب اقدامات عملیاتی صورت گیرد.

چندی پیش نیز، رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان طبق آنچه که از طریق واحد روابط‌عمومی اعلام شد، از انعقاد قرارداد ۳۵۲ میلیارد تومانی برای به‌سازی و لکه‌گیری آسفالت آزادراه زنجان - قزوین خبر داد.

بلال نظری با بیان اینکه قرارداد روکش آسفالت آزادراه زنجان - قزوین مابین اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با شرکت کندوان پارس منعقد شده است، می‌گوید: عملیات اجرایی این پروژه از اردیبهشت ۱۴۰۲ شروع و طی مدت‌زمان دوساله به پایان می‌رسد.

با توجه‌ به گلایه‌های بی‌شمار مردمی در زمینه وضعیت نامطلوب آسفالت این مسیر وجود دارد، امید است وعده‌های داده شده برای ساماندهی این آزادراه رنگ واقعیت به خود گیرد تا شاهد کاهش حجم تصادفات و بهره‌گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت عظیم در منطقه شمال‌غرب کشور باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402012612967
  • خبرنگار : 50163