به گزارش ایسنا، زمانیکه به عنوان مهمان وارد منزل کسی میشویم، سعی میکنیم به خطوط قرمز آن خانواده از نظر اعتقادات مذهبی، سیاسی، پوشش و ... احترام بگذاریم، این مسئله موجب میشود تا میزبان نیز پذیرایی مطلوبی از ما و خانوادهمان داشته باشد، گردشگری نیز مصداق همین موضوع است و زمانیکه وارد یک منطقه میشوید باید به خطوط قرمز مردم بومی و محلی آن منطقه احترام بگذارید.
نباید در سفر به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در منطقهای که به آن سفر میکنیم بی احترامی کنیم و یا مردم محلی آن منطقه را بهعلت نوع گویش خاص و یا پوشش به تمسخر بگیریم، گردشگری نیز همانند سایر موضوعات نیازمند مهارت است، صرف همراه شدن با تورهای گردشگری و یا جمعهای دوستانه، شما گردشگر نخواهید شد، یکی از مسائل مهم در گردشگری آشنایی با فرهنگها است و بنابراین قبل از سفر باید اطلاعات مورد نیاز در رابطه با آداب و رسوم و بایدها و نبایدهای منطقه را کسب کنیم، راهنمایان گردشگری در این حوزه میتوانند بسیار نقشآفرین باشند.
شاهدیم که فرهنگ بومی و محلی مناطق گردشگری در این سالها دستخوش تغییرات فراوان شده است، نوع پوشش و رفتار گردشگرانی که به این مناطق سفر میکنند، بر روی نسل جوان تاثیر گذاشته است و نوجوانان و جوانان ساکن در این مناطق فکر میکنند که اگر همانند نیاکان خود لباس بپوشند و رفتار کنند از دنیا عقب ماندهاند، این مسئله میتواند آسیبهای فرهنگی بسیاری را در این مناطق ایجاد کند.
صدای بلند موزیک، به تمسخر گرفتن لهجه مردم بومی و محلی، پوشش نامتناسب و... گاهی خاطر مردم بومی و محلی در مناطق گردشگری را آزرده میکند، همه بر این امر واقف هستیم که گردشگر در زمان سفر میخواهد با خیالی آسوده کارهایی که از آن لذت میبرد را انجام دهد، اما این لذت نباید آسایش مردم ساکن در آن منطقه را از بین ببرد.
راهنمایان گردشگری بایدها و نبایدها را برای گردشگران توضیح دهند
مرضیه سلطانی- راهنمای گردشگری در گفتوگو با ایسنا در خصوص احترام گردشگران به فرهنگ بومی مردم محلی در مناطق گردشگری، اظهار کرد: گردشگران باید قبل از سفر به هر منطقه یا کشور با فرهنگ مردم آن منطقه آشنایی پیدا کنند، اما نمیتوان با مطالعه با فرهنگ مردم بومی آن منطقه به درستی آشنا شد، تا زمانیکه وارد آن مقصد گردشگری نشویم و از نزدیک با مردم محلی گفتوگو نکنیم، متوجه نخواهیم شد که چه مسائلی در آن منطقه ضد فرهنگ است.
وی افزود: در دو دهه اخیر گردشگری رشد خوبی داشته است، شاهدیم که در روستاهای چهارمحال و بختیاری به گردشگری بهعنوان یک شغل نگاه میکنند، اما نکته قابل توجه در گردشگری، بحث راهنمایان تورهای گردشگری است، این راهنماها باید بومی آن منطقه باشند، نقش راهنمایان گردشگری در زمان ورود گردشگران خارجی، بینالمللی و حتی خارج از استان پر رنگتر میشود.
سلطانی با تاکید بر اینکه راهنمایان تورهای گردشگری باید برای گردشگر توضیح دهند که بایدها و نبایدها در این منطقه چیست، توضیح داد: مثلا برای گردشگر باید توضیح داده شود که این رفتار ممکن است موجب ناراحتی مردم منطقه شود.
این راهنمای گردشگری با اشاره به اینکه حفظ نشدن حریم خصوصی یکی از مهمترین دلایلی است که مردم محلی از گردشگر دلگیر میشوند، گفت: برای مثال در مناطق عشایری، سیاه چادر محل زندگی و حریم خصوصی خانوادههای عشایری است و گردشگر نباید بدون هماهنگی و اجازه به محل زندگی آنها وارد و یا اقدام به عکاسی کند.
وی بیان کرد: اغلب افراد به سفر و گردشگری علاقهمند هستند، اگر جوامع محلی بتوانند به واسطه ورود گردشگر به شهر و روستای محل زندگی خود درآمد کسب کنند، قطعا از ورود گردشگر استقبال خواهند کرد، اما اگر پیامد حضور گردشگر در منطقهای رهاسازی زباله و تخریب محیطزیست باشد، موجب نارضایتی میشود.
سلطانی با اشاره به اینکه نحوه پوشش گردشگر باید با فرهنگ بومی و محلی مردم در مناطق مختلف کشور متناسب باشد، گفت: نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کنیم، باید تابوهای هر منطقه را قبل از سفر بشناسیم، برای مثال گردشگری مذهبی شاخهای از گردشگری است، در این نوع گردشگری این مسئله بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین در جوامع محلی مقوله پوشش و حجاب از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این راهنمای گردشگری یادآور شد: بسیار خوب است که باید و نبایدها برای گردشگر قبل از انجام سفر مشخص شود، این کار باید با لطافت انجام شود، زیرا ممکن است در صورت سختگیری بیش از اندازه گردشگر برای بار دوم به منطقه سفر نکند.
در بسیاری از موارد گردشگر نسبت به حساسیتهای مردم محلی آگاهی ندارد
مهرنوش بلالی- یکی از راهنمایان گردشگری در چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص لزوم توجه به فرهنگها در گردشگری، اظهار کرد: عمدتا قبل از ورود گردشگر به یک منطقه، راهنمایان گردشگری تذکرات لازم را به گردشگر میدهند، برای مثال به گردشگر گفته میشود اگر مراسم عزاداری در منطقه بود، با سکوت از کنار عزاداران عبور کنید، زیرا مردم روستاها به این مسئله حساس هستند.
وی افزود: در بسیاری از موارد گردشگر نسبت به حساسیتهای مردم محلی آگاهی ندارد، بنابراین باید این مسائل قبل از ورود به منطقه به گردشگر گفته شود، اگر مراسمی در روستا و یا منطقه عشایری در حال برگزاری است، برای حضور گردشگران در این مراسم باید از صاحبان مراسم اجازه گرفته شود.
بلالی با بیان اینکه روستائیان از آلوده شدن محیط زندگی خود توسط گردشگران ناراحت و دلگیر میشوند، خاطرنشان کرد: بنابراین گردشگر باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند تا مردم محلی آزرده خاطر نشوند.
این راهنمای گردشگری تاکید کرد: پوشش گردشگر باید متناسب با فرهنگ بومی مردم باشد، مردم برخی مناطق بر روی پوشش حساسیت دارند و همواره قبل سفر تذکرات لازم به گردشگر داده میشود.
در کشورهای خارجی نیز برای حضور گردشگران قوانین و مقرراتی وجود دارد
ابراهیم شیرانی- کارشناس ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با تاکید بر اینکه احترام به فرهنگ جوامع محلی در گردشگری بسیار حائز اهمیت است، گفت: این مسئله هدف اصلی است، رشد اقتصاد محلی مردم باید با احترام به فرهنگ مردم در گردشگری انجام شود.
وی با بیان اینکه آداب و رسوم هر منطقه برای مردم محلی بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: این آداب و رسوم شامل نوع پوشش، مراسمات شادی و عزا است و این فرهنگ خود نوعی جاذبه گردشگری محسوب میشود و حضور گردشگر نباید در این فرهنگ تغییر ایجاد کند.
شیرانی با تاکید بر اینکه در کشورهای خارجی نیز برای حضور گردشگران قوانین و مقرراتی وجود دارد، توضیح داد: یعنی فرد باید به فرهنگ آن منطقه احترام بگذارد، بنابراین راهنمایان گردشگری قبل از انجام سفر باید فرهنگ آن منطقه و بایدها و نبایدها را برای گردشگر مشخص کند.
کارشناس ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: گاهی امکان دارد، رفتار زننده یک گردشگر موجب ایجاد دلخوری برای جوامع محلی شود.
وی تاکید کرد: برخی تورهای غیرمجاز گردشگری به مسائل فرهنگی در مناطق روستایی و عشایری بی توجه هستند، البته باید به این نکته توجه داشت که حضور گردشگر خواه ناخواه بر روی فرهنگ مردم در مناطق مختلف تاثیر میگذارد و تنها مختص چهارمحال و بختیاری نیست.
انتهای پیام