حجتالاسلاموالمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، ۲۵ فروردین در حرم حضرت معصومه (س) در بیان نکات تفسیری جزء ۲۳ قرآن کریم پیرامون موضوع خانواده عنوان کرد: خداوند در آیات جزء ۲۳ به یکی از آزمایشهای بزرگ حضرت ابراهیم (ع) اشاره میکند که در بستر خانواده اتفاق افتاده است. اولیا الهی همواره برای داشتن فرزند دعا میکردند و از خدا طلب فرزند میکردند. اولیا خدا فرزند را از مصادیق باقیات الصالحات میدانند.
وی با بیان اینکه بعد از سالها انتظار حضرت زکریا برای فرزند، به او بشارت داده شد که خداوند به تو فرزندی عطا میکند که نامش یحیی است و ایشان با روزه در قبال این نعمت شکرگذاری کردند، افزود: امام کاظم (ع) فرمودند اگر خداوند خیر بندهای را بخواهد او را تا قبل از اینکه فرزندان و نسل خود را ببیند نمیمیراند.
وی با بیان اینکه از نگاه قرآن فرزند هزینه نیست بلکه سرمایه است، اظهار کرد: قرآن در سوره بقره فرزند را ذخیرهای برای آخرت عنوان کرده و میفرماید برای خود ذخیرهای از پیش بفرستید و فرزند ذخیرهای است که انسان برای آخرت از خود به جای میگذارد.
حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خداوند در آیه ۳۰ سوره «صاد» وقتی به یکی از پیامبران فرزندی عطا می کند از این فرزند به عنوان هدیه یاد میکند، گفت: خداوند می.فرماید ما به داوود، سلیمان را هدیه دادیم چراکه او بنده خوبی بود؛ فرزند صالح هدیه و ذخیرهای برای آخرت است ولی متاسفانه در فرهنگ غربی فرزند را هزینه به حساب میآوردند و از فرزندآوری خودداری میکنند.
وی بیان کرد: پیامبر(ص) فرمودند آدم وقتی میمیرد پرونده اعمالش بسته میشود مگر از سه ناحیه، اول فرزند صالحی که برای او دعا کند، دوم علمی که پس از او مردم از آن بهره ببرند و سوم بنای خیر و صدقه جاریهای که از خود به جای گذاشته باشد که به نفع عموم مردم باشد.
استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) سالها برای فرزند آوری دعا کردند و در سنین پیری خداوند به ایشان فرزندی عنایت کرد، ادامه داد: اسماعیل دوران طفولیت را پشت سر گذاشت و به سن نوجوانی رسید که ابراهیم (ع) در خواب دید در حال ذبح فرزندش اسماعیل است و این خواب دو مرتبه تکرار شد و ایشان یقین کردند که این ماموریت خدایی است.
وی گفت: حضرت ابراهیم (ع) این خواب را با فرزندشان اسماعیل در میان گذاشتند و اسماعیل هم پاسخی داد که نشان داد فرزند پیامبر خدا است و گفت پدر جان آنچه خدا به تو امر کرده اجرا کن و انشاءالله من را از اهل صبر خواهی یافت. حضرت ابراهیم، اسماعیل را برای قربانی کردن آماده کردند و بر روی خاک خوابانیدند و آماده شدند که سر از تن پسر جدا کنند ولی هرچه کارد را بر گلوی اسماعیل فشردند کارد نبرید؛ سپس ندا رسید که ابراهیم تو به وظیفه خود عمل کردی و ما گوسفندی را فرستادیم تا بجای فرزند قربانی کنی و این سنت باقی بماند.
وی با بیان اینکه آنچه از این آیات استفاده میشود این است که خانواده وسیلهای برای آزمایش انسان است، اضافه کرد: خداوند میفرماید مال و فرزندان شما وسیله آزمایش هستند و امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه فرمودند نگویید خدایا ما را آزمایش نکن زیرا هیچ کسی نیست مگر اینکه بستر آزمایش بر سر راه او هست بلکه بگویید خدایا آزمایش های گمراه کننده را بر سر راه من نیاور.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این آزمایش فقط برای ابراهیم و اسماعیل نبود بلکه برای هاجر هم بود، گفت: شیطان به سراغ هاجر رفت تا مانع از این کار شود و وسوسه کرد که ابراهیم میخواهد فرزندت را ذبح کند، او گفت مگر میشود پدری سر فرزندش را ببرد، شیطان گفت ابراهیم معتقد است که این کار فرمان خدا است؛ هاجر پاسخ داد اگر فرمان خدا است باید انجام شود و اینگونه در این آزمایش سربلند بیرون آمد.
وی با بیان اینکه مادران شهدا هاجرهای زمان ما هستند که از فرزندان خود در راه خدا گذشتند، یادآور شد: آزمایش در بستر خانواده متنوع و زیاد است و گاهی بد اخلاقی زن یا مرد وسیلهای برای آزمایش طرف مقابل است و قرآن میفرماید بر بداخلاقی همسر تحمل بخرج دهید و با همسرتان رفتار پسندیده داشته باشد و اگر مایه ناراحتی شما است چه بسا در این صبر و تحمل خداوند به شما پاداش های بزرگی عنایت کند. مرحوم کاشف الغطاء یکی از علمای امتحان شده است، همسرشان با ایشان بد رفتاری میکرد و برخی از شاگردان می گفتند که چرا این زن را طلاق نمیدهید ولی ایشان می گفتند صبر بر بداخلاقی این همسر مایه رشد و امتحان من است.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه گاهی مخالفت با خواسته غیر شرعی فرزندان عرصه آزمایش است، عنوان کرد: حضرت ابراهیم (ع) به ما آموختند که نباید محبت به فرزند و خانواده باعث شود که امر خدا را زیرپا بگذاریم.
انتهای پیام