یک استاد حوزه و دانشگاه:

بهره ‏برداری از شب قدر در نیکویی سرنوشت یک ساله افراد بسیار مؤثر است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عبادت شب قدر فضیلت فراوان دارد و بهره ‏برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله، بسیار مؤثر است و در شب قدر، تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می ‏شود و وی از سرنوشت خود و دیگران باخبر خواهد شد.

حجت الاسلام محمد علی حسن زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خداوند متعال در چهارمین آیة سورة مبارکة قدر می فرماید: «تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمرٍ» فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هرکاری) فرود آینن ؛فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» دارد، و در آیات سوم و چهارم سورة دخان نیز آمده  «است فیها یفرَق کلّ أمرٍ حکیم» در آن شب، هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می شود و دلالت بر تجدد و دوام دارد و ظاهر این فعل ها، خبر از تفریق و تنزل امر در لیلةالقدرهای آینده می دهد.

وی افزود: هنگامی که کسی قرآن را به عنوان کلام خدا پذیرفت به این معنی که همة سوره ها و آیات آن را پذیرفته است و یک مسلمان واقعی هم کسی است که تسلیم همة آیات قرآن باشد، پس هر مسلمانی الزاماً باید سورة قدر، و از آن سوره شب قدر، و استمرار آن را تا قیامت بپذیرد و لازمة پذیرفتن آن، آیة (تنزّل الملائکة...) که هر فرد با ایمانی، ناگزیر از قبول آن است، این است که بپذیرد که در شب قدر فرشته ها و روح از جانب پروردگار با هر امری فرود می آیند و این امر یک متولی و ولی می خواهد که متولی و ولی آن امر باشد.

شب قدر و رابطه ی آن با امام زمان(عج)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خداوند در آیات سوم و چهارم سوره دخان می فرماید «در آن شب هر فرمانی، برحسب حکمت صادر می شود فرمانی از جانب ما، و ما همواره فرستندة آن بوده ایم» دلالت بر تکرار و تجدید ارسال در آن شب دارد و به این معنا که آن شب، فرشتگان و روح، در هر سال، دائماً نازل می شوند؛ پس باید به طور مدام شخصی به عنوان «ولی» این امر باشد که به سوی او نازل و ارسال گردند که او همان ولی جهان و جهانیان خواهد بود؛ و هم اوست که اطاعتش بر همگان واجب است.

 وی در تشریح آیه مورد بحث افزود: این آیه از مستدل‌ترین آیات قرآن کریم بر ضرورت وجود همیشگی یک ولی امر از جانب خداوند است که امین بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهی باشد، و آن همان امام معصوم(ع) است و هرکس نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر را هم بپذیرد وگرنه کافر به بعضی از آیات قرآن خواهد بود، که در آن صورت چنین کسی بنابر بیان خود قرآن کریم کافر واقعی است.

حسن زاده ادامه داد: مؤمن حقیقی کسی است که هم استمرار لیلةالقدر را تا قیامت پذیرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولی امر و امام معصومی که امر الهی را دریافت می کند، قبول کند؛ یعنی همان بزرگواری که در زمان وجود مقدس بقیةالله الاعظم حضرت مهدی(عج) می باشد و به همین سبب پیامبر خاتم(ص) بنابر آنچه شیعه و سنی از آن حضرت نقل کرده اند، فرمودند:«من أنکر المهدی فقد کفر.»کسی که وجود مهدی را انکار کند، رهسپار دیار کفر شده است.

حجت الاسلام محمد علی حسن زاده در خصوص اهمیت و فضیلت شب قدر اظهار کرد: شب قدر را می‌توان به دو نوع حقیقی و زمانی تقسیم کرد، لیله ‏القدر حقیقی، وجود طیبه انسان کامل است که ظرف قرآن، بلکه قرآن ناطق است و هر کس بخواهد شب قدر را درک کند، باید امام زمان خود را بشناسد؛ یعنی امام زمانِ هر دوره ‏ای، مصداق شب قدر آن دوران است.

وی افزود: شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه اراده و اختیار و قابلیت‏‌های او مقدر می ‏شود، شب قدر یکی از شب‌‏های نیمه دوم ماه رمضان است که بر اساس روایات، یا شب نوزدهم یا بیست ‏ویکم و به احتمال زیادتر شب بیست‏ وسوم ماه رمضان است و در این شب که شب نزول قرآن است، خیر و شر مردم و ولادت و مرگ و روزی و حج و اطاعت و گناه و هر حادثه ‏ای که در طول سال به اراده انسان رخ خواهد داد، مقدر می ‏شود و این شب همیشه و هر سال تکرار می ‏شود.

آیا شب قدر قبل از اسلام نیز وجود داشته است؟

حسن زاده افزود: شب قدر فقط مربوط به دوران زندگی پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله نیست و در زمان‏های گذشته نیز وجود داشته است، امام جواد علیه‏ السلام می ‏فرماید: «خداوند شب قدر را در آغاز آفرینش جهان آفرید و در آن، اولین پیامبر و نخستین وصی را هستی بخشید» و در اصل،شب قدر از ابتدای آفرینش جهان هستی وجود داشته، ولی فضایل بسیار بالایی به طور ویژه در این شب برای امت اسلام قرار داده شده که در امت‌‏های پیشین سابقه نداشته است.

با توجه به اختلاف تقویم در کشورها، آیا ممکن است چند شب قدر وجود داشته باشد؟


این استاد حوزه و دانشگاه  در خصوص این سوال بیان کرد:شکی نیست که «لیلة القدر» یکی از شب‏های رمضان است و ائمه علیهم ‏السلام اصرار بسیاری داشته ‏اند که شیعیان چند شب را به عبادت و شب‏ زنده ‏داری مشغول باشند تا آن شب را درک کنند، بنابراین، اختلاف تقویم موجب نمی‏ شود که چند شب قدر داشته باشیم، گرچه تقدیر امور سالانه مردم، در وقت معیّنی از شب قدر صورت می ‏گیرد، اما برای مردم سراسر جهان با اختلاف افق ‏هایی که دارند، شب قدر به نسبت هر منطقه ادامه دارد و همچنان برکات آن شب، شامل حالشان می ‏شود.

وی ادامه داد: در واقع ما دو نوع شب قدر داریم که نخست شب قدر زمانی واقعی؛ از شب خاصی است که انسان در آن، فیوضاتی را دریافت می ‏کند و این، غیرقابل توسعه است و دوم شب قدر زمانی اعتباری؛ مقطعی از زمان است که ممکن است ۲۴ ساعت یا کمتر یا بیشتر ادامه داشته باشد و با توجه به اختلاف آفاق متعدد این شب قدر می‏ تواند توسعه یابد و در واقع امتداد زمانی دارد و روز آن نیز دارای فضیلت است، بنابراین، مراقبت از شب قدر زمانی اعتباری، به امید رحمت گسترده خداوند متعال صورت می ‏گیرد و انتظار می‏ رود که از سر لطف و محبتش، تمامی برکات شب قدر حقیقی و واقعی را که احیاگران نیت درک آن را کرده ‏اند، شامل حالشان گرداند.

حکمت پنهان بودن شب قدر 


 معاون دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه ارومیه افزود: ممکن است مصلحت پنهان بودن شب قدر این باشد که مسلمانان در شب‏های دهه آخر رمضان به ‏ویژه این سه شب را در عبادت و پرستش خداوند و تلاوت قرآن و مناجات و... سپری کنند، همچنین اگر شب قدر مشخص می ‏شد، بسیاری از مردم به عبادت در آن شب بسنده می ‏کردند و از فیض دعا در دیگر شب‏ها باز می ‏ماندند، اکنون چون شب قدر پنهان و نامشخص است، مؤمنان در همه شب‏هایی که احتمال دارد شب قدر باشد، به ذکر الهی و توبه می ‏پردازند و از ثواب‏های بیشتری بهره ‏مند می ‏شوند.

 

اهمیت و ماهیت حقیقی شب قدر

این کارشناس مذهبی درباره ی رابطه شب قدر و ولایت افزود: در نگاهی عادی، شب قدر، ظرف زمان است؛ یعنی بخشی از زمان است که در آن قرآن از عالم بالا به زمین نازل گشته است، اگر ظرفیت را در ظرف زمان منحصر نکنیم و بگوییم ظرف زمان، پایین‏ ترین مراحل از ظرفیت است، به این نتیجه خواهیم رسید که شب قدر، حقیقتی است که قرآن در آن نازل شده و با توجه به لیاقت و قابلیت اش، توانسته است حقیقت قرآن را درک کند که آن، وجود مقدس پیامبر(ص) است، پس از ایشان نیز ائمه معصومین علیهم ‏السلام، مصداق انسانِ کاملی هستند که قرآن ناطق اند. در این معنا، منظور از شب قدر را باید انسان کامل دانست.
 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402012412177
  • خبرنگار : 50573