به گزارش ایسنا، به اذعان مسئولان حوزه هوایی کشور، نیاز فعلی ما در ایران ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است و در حال حاضر تنها حدود ۱۷۸ هواپیمای فعال داریم.
در عین حال در این مدت تلاشهایی برای ساخت هواپیما انجام شده است؛ چه هواپیمای مسافری و چه غیرمسافری. شهریورماه سال گذشته بود که محمد محمدیبخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - از خبرهایی در حوزه ساخت هواپیما اعلام کرد.
در خصوص ساخت هواپیمای مسافری محمدیبخش گفته بود، انتظار ما این است با دستور رئیس جمهوری مبنی بر ساخت هواپیمای مسافری و همچنین با پلتفرمهایی که در اختیار خودمان است، سازمان هواپیمایی کشوری، مجموعه هسا و سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، بخش صنایع هوایی وزارت صمت و سازمان هواپیمایی کشوری بهزودی موضوع ساخت هواپیما عملی شود.
پیش از آن هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فروردینماه سال گذشته از سرمایهگذاری روی پروژه هواپیمای ۵۲ نفره (ایران ۱۴۰) در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان خبر داده بود و حتی وعده پرواز این هواپیما تا پایان ۱۴۰۱ هم داده شد؛ اما در نهایت رئیس سازمان هواپیمایی بدون تایید خبر پرواز این هواپیما، فقط اعلام کرد ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است.
بهتازگی و بهدنبال گسترش ارتباطات ایران و روسیه در حوزه صنعت هوایی، محمدیبخش از تعمیر و تأمین قطعات هواپیما بهصورت مشترک بین ایران و روسیه در شرایط تحریم خبر داده و گفته تمام تأییدیههای ایران در حوزههای هوایی از جمله استاندارد، بخشهای تعمیر و نگهداری، آموزش، دفاتر طراحی و ساخت و تولید محصولات، مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری روسیه قرار گرفت، به این نحو که میتوانیم همه محصولاتمان را در حوزه تعمیر و نگهداری و تعمیر قطعات و تأمین قطعات بهصورت مشترک استفاده کنیم.
حال باید دید در شرایطی که خبر تلاش برای اقدامات مشترک بین ایران و روسیه منتشر شده و سازمان هواپیمایی هم از آماده پرواز بودن پلتفرم ایرانی هواپیما سخن گفته، در نهایت چه زمانی شاهد پرواز اولین هواپیمای ایرانی خواهیم بود.
انتهای پیام