در دومین شب قدر؛

نوای «بِکَ یا الله» در آسمان گلستان پیچید/ نگارستان ایران در سوگ پدر یتیمان

مردم متدین استان گلستان در دومین شب از لیالی قدر با چشمانی اشکبار و دل‌هایی آکنده از مهر الهی، نوای «بک یا الله» سر داده و دست‌های گدایی را به سوی آسمان بلند کردند تا از باران رحمت و مغفرت الهی سیراب شوند.

نوای الغوث الغوث از گوشه گوشه شهر به گوش می‌رسد،‌ هیچ مومنی نمی‌خواهد حتی یک لحظه از شب‌های پرخیر و برکت قدر محروم بماند هر کسی به طریقی می‌خواهد شب قدر را به ماندگارترین شب ربوبیت و بندگی خود مبدل کند.

 شاید باید این شب را شب گذشتن از بدی‌ها و رسیدن به انسانیت تعبیر کرد. شاید خدا هم می‌خواست بگوید در شب قدر انسان خود را پیدا کند و با خودشناسی به خداشناسی برسد.

امشب بندگان با نجوای «بک یا الله» به رسم دلدادگی‌های همه ساله به راز و نیاز پرداختند و دستان گدایی خود را به سوی آسمان بلند کردند تا از باران رحمت و مغفرت الهی سیراب شوند.

در دومین شب  قدر نیز ندای ملکوتی و عرفانی «الغوث الغوث» از مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌های سراسر استان گلستان طنین‌انداز شد و در کنار آن، ۵۰ بقاع متبرکه استان نیز میزبان مراسم شب‌های قدر و مراسم سوگواری حضرت امیرالمومنین علی(ع) بودند.

گره خوردن شب لیالی قدر با شهادت امیرالمومنین علی (ع) جلوه‌های دیگری به این شب‌ها بخشیده و هیئات مذهبی با برگزاری مراسم روزه و سوگواری شهادت نخستین اختر تابناک امامت و ولایت، این سرزمین را خیمه عزاداری اهل‌البیت(ع) کردند.

 مداحان خاندان عصمت و طهارت(ع) در دومین شب شهادت مولای متقیان علی(ع)، اشعار و مرثیه‌هایی در غم شهادت نخستین امام شیعیان و پدر یتیمان قرائت کرده و عزاداران در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریختند.

امشب سخنرانان به بیان جایگاه شب قدر و مصائب حضرت علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت پرداخته و بر تدام سیره و منش اهل بیت(ع) به‌ویژه امیرالمومنین علی(ع) تاکید کردند، همچنین قرائت دعای جوشن کبیر، ادعیه وارد شده برای قرائت در شب قدر و زیارت عاشورا در کنار قرآن به سر گرفتن و طلب عافیت از درگاه احدیت از دیگر بخش‌های آیین دومین شب از لیالی قدر در استان گلستان بود.

پیر و جوان، دختر و پسر از هر قشر و طایفه‌ای امشب در کنار هم نشستند تا سال معنوی خود را با دست پُر آغاز کنند، در این شب‌ها اما حضور نوجوانان دهه هشتادی و دهه نودی از ویژگی‌های منحصر به فرد شب‌های قدر فروردین ۱۴۰۲ بود.

مادری می‌گوید؛ حضور فرزندم در کنار خودم در این شب‌های عزیز باعث می‌شود زندگی فرزندم با سیره اهل بیت(ع) گره بخورد و معنویت بیش از پیش در زندگمان جاری و ساری شود.

وی ادامه می‌دهد؛ به طور قطع اهل البیت(ع) گره‌گشای همه مشکلات ما خواهند بود گرچه دشمن تلاش می‌کند نور ایمان و تدین را از ما بگیرد اما هر چه تلاش می‌کند به درب بسته می‌خورد.

گسترده شدن سفره‌های احسان و نیکوکاری از دیگر جلوه‌های ماه مبارک رمضان به‌ویژه لیالی قدر است، جلوه‌های ایثار و فداکاری از سفره‌های افطاری ساده گرفته تا توزیع بسته‌های معیشتی پهن است، سوگواران مولای متقیان در این شب‌ها با مشارکت در آزادی زندانیان غیرعمد و نذر خون و دستگیری از ایتام تلاش کردند مهربانی، ایثار و یتیم‌نوازی امیرالمونین علی(ع) را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان در حاشیه این مراسم در خصوص فضائل شب‌های قدر به خبرنگار ایسنا گفت: از منظر قرآن کریم شب قدر شب پرمنزلت و بافضیلتی است و در این شب مقدرات یک ساله انسان را نزد ولی زمان می برند.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی، شب قدر را شب نزول قرآن، شب تقدیر و تعیین سرنوشت و شب نزول جبرئیل و فرشتگان الهی دانست و افزود: شب‌های قدر فرصتی بی‌بدیل و بی‌نظیر برای انسان است و بهترین فرصت برای جایگزینی خوبی‌ها با بدی‌ها و جایگزینی صلح و صفا با اختلافات است.

وی با بیان اینکه شب قدر شب احسان و نیکی و شب احسان به والدین است، تصریح کرد: شب قدر شب صله رحم و صدقات است، این شب فضیلت بالایی دارد و چقدر خوب است که در این ایام برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) و جبهه مقاومت دعا کنیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان با تاکید بر اینکه دشمن در جنگ ادراکی و شناختی تلاش می کند مردم را نسبت به آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ناامید کند، بیان کرد: این شب‌ها دعا کنیم در این جنگ ادراکی و شناختی مدافع حرم باشیم. همان حرمی که حاج قاسم فرمود؛ انقلاب اسلامی حرم است اگر این حرم بماند سایر حرم‌ها هم می‌ماند.

دیلمی ادامه داد: با همت تشکل های دینی و انقلابی استان و شبکه های فرهنگی و دستگاه‌ها و نهادها در تمامی مساجد شاخص و شبکه تبلیغی برنامه های دومین شب قدر برگزار شده که قرائت دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، مراسم معنوی قرآن به سر، مراسم وعظ و خطابه از جمله برنامه‌های آن است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۱:۳۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402012311304
  • خبرنگار : 50491