دکتر ذبیح الله اعظمی در گفت و گو با ایسنا با تشریح آخرین وضعیت طرح راه آهن بم-جیرفت-جاسک اظهار کرد: این مسیر به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۱۷ کیلومتر آن با شیب یک و نیم درصد از دهبکری تا جیرفت و در بقیه مسیر با گذر از شهرهای جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودان، میناب و سیریک، به جاسک ختم می شود و با توجه به اینکه مسیر دارزین - جیرفت مورد تایید وزارت راه و شهرسازی است در ردیف بودجه سنواتی کشور قرار دارد و اجرای آن در دستور کار دولت و غیرقابل تغییر است.
وی اعتبار لازم برای احداث خط ریلی دارزین-جیرفت را به طول ۱۱۷ کیلومتر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به کسری بودجه، دولت توانایی تامین آن را ندارد و عملا امکانپذیر نیست.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی توجیه اقتصادی طرح های راه آهن را تامین بار موردنیاز برای حمل و نقل دانست و وضعیت حمل محصولات کشاورزی جنوب کرمان را اینگونه تشریح کرد و افزود: جنوب کرمان با تولید چهار و نیم میلیون تُن محصولات کشاورزی که تره بار هستند، دارای یک ظرفیت است اما تره بار باید در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد که تنها با حمل جادهای امکان پذیر است و حمل با ریل زمانبر بوده و محصولات کشاورزی سالم به بازارهای هدف نخواهند رسید.
اعظمی به وجود معادن در جنوب کرمان نیز اشاره کرد که حمل ریلی مقرون به صرفه است و در ادامه با ابراز تاسف از عدم بهره برداری از معادن غنی و اقتصادی گفت: علی رغم اینکه جنوب کرمان بهشت معادن است، اما از آنجائیکه تعداد ناچیزی مورد بهره برداری قرار دارند، ظرفیت حمل ریلی مقدور نیست.
اگر چه نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، معادن جنوب کرمان را در حال حاضر جوابگوی ایجاد حمل و نقل ریلی نمیداند، اما لازم است برای بلندمدت برنامه ریزی شود و جای سئوال دارد که مگر قرار است در بلندمدت هم معادن جنوب کرمان همچنان مغفول بمانند و در همین حد ظرفیت اقتصادی داشته باشند؟
وی در حالی عدم توجیه اقتصادی حمل و نقل ریلی را در جنوب کرمان بزرگترین مشکل فراروی طرح احداث راه آهن میداند که طرح راه آهن جیرفت-جاسک را در چرخه اقتصادی کشور و سواحل مُکران موثر عنوان و طول آن را ۶۷۰ کیلومتر اعلام کرد که مطالعاتش توسط یک شرکت قوی انجام و به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شده است که بعد از طی تشریفات ارزی، تعیین تکلیف خواهد شد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی توسعه صنایع پتروشیمی و پالایشگاهها را در رفع محرومیت ها در مناطق کم برخوردار مستلزم احداث خط ریلی عنوان کرد که با انتقال مواد نفتی و ... به سراسر کشور امکان پذیر خواهد شد و این مهم در گرو احداث خط ریلی جیرفت-عنبرآباد - رودبار جنوب و ... بندرجاسک است که به بندر جاسک و سواحل خلیج فارس و مُکران وصل می شود و کاملا توجیه اقتصادی دارد.
اگر چه اعظمی، طرح راه آهن را هزینه بَر و بدون توجیه اقتصادی می داند که در تاریخ ۲۴ آبانماه ۱۳۹۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی قطعه اول راه آهن دارزین-جیرفت کلنگ زنی شد.
اینگونه طرح ها که لازمه بهره برداری از آنها توجیه اقتصادی است، چه لزومی دارد بدون مطالعه کارشناسی با تشریفات و هزینه های اجتماعی و عمومی کلنگ زنی بدون نتیجه بشوند؟ که این اقدامات غیر از بیاعتمادی هیچ گونه عایدی برای مردم ندارد.
اما و اگرهای قصه ناتمام طرح انتقال آب از سرشاخههای هلیل رود
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در بخش دیگری از این گفت و گو از طرح انتقال آب از سرشاخههای هلیل رود که سال ها با کشمکش مردم و مجریان طرح روبرو است، سخن به میان آورد و از توقف آن خبر داد.
در حالی اعظمی توقف این طرح را به استناد وعده وزیر نیرو نوید می دهد که تا کنون میلیاردها تومان اعتبار صرف احداث سد صفارود بر سرشاخههای هلیل رود شده و از طرفی در سفر وزیر نیرو به جیرفت در ایام دهه فجر سال گذشته، توقف این طرح از مطالبات امام جمعه بود که محرابیان قول مساعد همراه با کارشناسی و به نفع مردم را داد.
انتهای پیام