امید امیدی در گفتوگو با ایسنا در خصوص مقوله بلوغ دیجیتال، اظهار کرد: مفهوم بلوغ دیجیتال یک مفهوم سازمانی و شرکتی محسوب میشود و بدین معنا است که یک سازمان، اداره و یا یک نهاد از فرآیندهای دیجیتال و فناوری استفاده کرده و محیط کار خود را بهینه کند که این کار موجب تحول مدیریت کسب و کار خواهد شد.
کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه با بیان اینکه بحث بلوغ دیجیتال در خانواده و جامعه، مانند سایر بلوغهای روابط اجتماعی و ازدواج به تازگی مطرح شده است، گفت: اما این مسئله هنوز جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است.
وی افزود: مفهموم بلوغ دیجیتال در حوزه کودک و نوجوان به مرحلهای از فرآیند رشد کودک اطلاق میشود و کودک در این مرحله با اینترنت، فضای مجازی و سایر فناوریهای حوزه دیجیتال آشنا میشود، این آشنایی باید از لحاظ فنی و نحوه استفاده از آن باشد و کودک بتواند زندگی شخصی و اجتماعی خود را بهبود ببخشد.
امیدی در ادامه با بیان اینکه بلوغ دیجیتال در کودک به این معنی است که کودک استفاده نادرست از فناوری نداشته باشد، خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم فرد دارای بلوغ دیجیتال است، یعنی باید این بلوغ یکسری توانمندی برای فرد ایجاد کند که یاد بگیرد هر ابزار دیجیتالی که در اختیار او قرار گرفت، در قبال آن مسئولیت دارد و باید با آگاهی از جنبههای امنیتی و خصوصی از آن ابزار استفاده کند.
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به ملزومات سواد فضای مجازی، بیان کرد: در حوزه فضای مجازی امنیت کاربری یکی از مسائل بسیار مهم بوده که بسیاری از مسائل مربوط به آن را توضیح داده است، افراد باید تمامی مباحث مرتبط با امنیت کاربری را فرا بگیرند تا بتوان گفت که فرد دارای بلوغ دیجیتال است.
وی با تاکید بر اینکه کودکان زیر ۱۴ سال نباید حساب شخصی در فضای مجازی و ابزار دیجیتال شخصی مانند تلفن همراه، رایانه و ... در اختیار داشته باشد، خاطرنشان کرد: در کشور آمریکا این سن ۱۳ سال و در کشورهای اروپایی میانگین سنی استفاده از ابزار دیجیتال ۱۴ سال است.
امیدی ادامه داد: طبق قانون حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا رسما سن استفاده کودکان از ابزار دیجیتال ۱۵ سال عنوان شده است، تعیین سن در حوزه استفاده شخصی از فناوری بدین معنی است که اگر مشکلی در این حوزه پدید آمد باید با این فرآیندها مشکل برطرف شود و کودک با آموزش لازم پس از این سن بتواند بلوغ دیجیتال را داشته باشد.
این کارشناس امنیت کاربری و مدرس دانشگاه در خصوص آسیبهای استفاده مداوم کودکان از ابزارهای دیجیتال، توضیح داد: گوشهگیری، آسیبهای جسمی و روحی بخشی از آسیبهای استفاده از این فضا برای کودکان است، اما کنترل و تربیت والدین در این حوزه اهمیت بالایی دارد، متاسفانه بسیاری از والدین بلوغ دیجیتال ندارند و به واسطه شغل و درگیریهای روزمره برای او این مسئله اولویت نیست.
وی تاکید کرد: والدین باید یکسری قوانین برای استفاده فرزند خود از ابزار دیجیتال داشته باشند، باید بررسی کنیم که یک کودک در یک روز یا یک هفته چشمهایش چه میزان درگیر صفحه نمایش رایانه، تلفن همراه، تلویزیون، دستگاه بازی و تبلت است و سپس قانونی تدوین شود که کودک تنها برای یک ساعت در مجموع میتواند از این ابزارها استفاده کند و مابقی زمان را خود به شیوههای مختلف پر کنند.
امیدی با بیان اینکه والدین باید حداقلها در سواد فضای مجازی را فرا بگیرند، یادآور شد: بسیاری از موارد مانند هک تلفن همراه، کلاهبرداری اینترنتی و سوءاستفاده توسط پلیس برای پیشگیری عنوان میشود، والدین همچنین دنبال نرمافزارهای مفید در این فضا بروند، معتقدیم کودک زیر ۱۴ سال باید ۱۰۰ درصد توسط والدین حضورش در فضای مجازی کنترل شود، کودک نباید ابزار دیجیتال شخصی در اختیار داشته باشد.
این کارشناس فضای مجازی افزود: اگر کودک زیر ۱۴ سال توسط والدین در فضای مجازی کنترل نشود، احتمال افول اخلاقی او در کنار افسردگی و گوشهگیری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بحثهای هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار دارد، عنوان کرد: فعالان این حوزه از ساختار یادگیری شبکه عصبی انسان الگو گرفته و به یک مدل ریاضی اطلاعات و داده میدهند، این الگو میتواند با استفاده از فضای مجازی بر ذهن کودک تاثیر بگذارد، اگر اطلاعات و تحلیل نادرست از این طریق در اختیار کودک قرار داده شود، در آینده بر شبکه عصبی او تاثیر میگذارد و نمیتوان درست را از نادرست تشخیص دهد.
انتهای پیام