قصه پر غصه یک جاده؛

در محور زیراب، جانتان پای خودتان است!

شهرستان محلات به دلیل برخورداری از بسته کامل گردشگری، برترین شهر مقصد گردشگران در استان مرکزی است اما جاده‌های ناایمن محلات، این ظرفیت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

‌به گزارش ایسنا، محلات در جنوب شرقی استان مرکزی، با بهره‌مندی از آثار منحصر به فرد و مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و درمانی، مسافرپذیرترین شهر استان بوده و در تمام طول سال و به ویژه ایام تعطیل، پذیرای گردشگران از سراسر کشور است.

بر اساس اعلام مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات، در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ الی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این شهرستان اسکان پیدا کرده یا از این شهرستان دیدن کرده‌اند که این آمار بیانگر میزان استقبال گردشگران از این شهرستان است.

محلات و برخورداری از ظرفیت عظیم اقتصادی

بهره‌مندی از معادن غنی، باکیفیت و منحصر به فرد سنگ در کنار تولیدات بی‌نظیر گل و گیاه، موجب شده است که محلات در تمام طول سال، پذیرای خریداران و فعالان اقتصادیِ شاغل در این عرصه‌ها باشد.

صنعت تریکو و دندان‌سازی‌های محلات نیز ظرفیت قابل‌توجهی از مسافران شهرستان محلات را به خود اختصاص داده اند و تردد این حجم از مسافران به ویژه در ایام تعطیل، نیازمند جاده‌های شریانی مناسبی است که بتوانند تعدد عبور و مرور را مدیریت کنند.

شهر گُل در محاصره جاده‌های مرگ

اگرچه مسیرهای اصلی دسترسی به شهرستان محلات از سمت غرب و جاده خمین و از سمت شرق و جاده دلیجان است، اما راه‌های دسترسی دیگری به محلات وجود دارد که در نهایت به همین دو مسیر اصلی ختم می‌شوند. حدود ۱۵ کیلومتر از مسیر محلات به خمین، دوطرفه است که نزدیک به ۱۰ کیلومتر از این جاده به دلیل اینکه به میدان حاجی‌آباد و معدن حاجی‌آباد ختم می‌شود، به خاطر تردد بسیار خودروهای حمل سنگ به‌ویژه در ساعت ۷ الی ۸ صبح، نبود روشنایی در تقاطع جاده روستای ورین و کیفیت پایین آسفالت(که بخش عمده آن به خاطر تردد خودروهای سنگین است) بسیار پرخطر بوده و هر از گاهی شاهد تصادفات مرگبار است. چنانکه در حادثه تصادف شاخ به شاخ دو خودرو در شهریورماه ۱۴۰۰، در این قطعه که مقابل دانشگاه دولتی محلات است، ۳ نفر جان خود را از دست دادند.

از آنجا که دسترسی به دانشگاه دولتی نیز از همین طریق انجام می‌شود و بعضا شاهد تردد دانشجویان به شکل پیاده در این مسیر هستیم، ایمن‌سازی این مسیر باید در اولویت قرار گیرد.

جاده‌های کم‌عرض و دوطرفه که به پیشواز حادثه می‌رود

اگرچه امکان دسترسی به ابراهیم آباد اراک از طریق مسیر روستای ورین وجود دارد، اما این مسیر نیز به دلیل کم‌عرض بودن، نبود روشنایی، پیچ‌های بسیار و تند، قرار گرفتن معادن و به تبع آن تردد خودروهای سنگین و برف‌گیر بودن، بسیار خطرناک بوده و علاوه بر تصادفات شاخ به شاخ، شاهد واژگونی‌های بسیار و انحراف از جاده در این مسیر هستیم.

مسیر اصلی ورود به محلات از سمت شرق، از طریق جاده‌ای است که از دلیجان، نیم‌ور، باقرآباد و میدان امام خمینی (که در بین مردم به دو راهی باقرآباد مشهور است) عبور می‌کند که این جاده نیز همواره شاهد حوادث رانندگی مختلف است.

۲۱ اسفندماه سال گذشته بود که خودروی حامل ۴ نفر از معلمان دلیجانی در مسیر نیم‌ور به دلیجان دچار حادثه شد و تمام ۵ سرنشین آن برای اقدامات درمانی عازم مرکز استان شدند و در نهایت یک نفر از آنها فوت کرد.

مجتمع توریستی و آبدرمانی آبگرم در آغوش جاده‌های پرپیچ و خم

دسترسی به محلات از سمت شرق این شهرستان از طریق جاده‌های آبگرم نیز ممکن است. اولین مسیر دسترسی به آبگرم، در ۵ کیلومتری جاده دلیجان به سلفچگان قرار دارد که با عبور از کنار روستای خورهه و نِینِه، به آبگرم ختم می‌شود. در میانه مسیر دلیجان به نیم‌ور و از طریق جاده روستای محمدآباد و نخجیروان نیز می‌توان به آبگرم رسید. این جاده با مسیر میدان امام خمینی(ره) به روستای لریجان، در روستای نخجیروان با هم تلاقی کرده و از طریق جاده‌ای کم‌عرض، دوطرفه و پرپیچ و خم، به آبگرم منتهی می‌شود.

مسیر محلات به آبگرم، حدفاصل میدان امام خمینی(ره)، روستای لریجان تا روستای نخجیروان، به دلیل قرار گرفتن در کنار کارخانجات سنگ و تردد خودروهای سنگین حمل سنگ، همواره پرترافیک و حادثه‌خیز است و علاوه بر آن از روشنایی در تقاطع ها محروم است. پیچ جاده در محدوده روستای نخجیروان نیز حوادث بسیاری را به خود دیده است.

در مجموع، شهرستان توریستی محلات در محاصره جاده‌هایی نسبتا ناایمن قرار دارد که در کنار رفتارهای پرخطر برخی رانندگان، به محلی خطرناک برای تردد تبدیل شده است.

زیراب، اسم رمز حادثه

اگرچه حوادث ترافیکی در تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان محلات رخ می‌دهد، اما در سال‌های اخیر، عبارت "جاده زیرآب" به پرتکرارترین واژه در کنار حوادث جاده‌ای شهرستان محلات تبدیل شده ‌است.

در این سال‌ها، جاده زیرآب همواره شاهد تصادفات رانندگی منجر به فوت بوده است. اگرچه هیچ‌کدام از دستگاه‌های مطلع شهرستان حاضر به پاسخگویی و ارائه آمار دقیق حوادث این جاده نشدند، اما حافظه مردم شهرستان بیان‌گر اوضاع نابسامان این مسیر است. آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ بود که حادثه رانندگی در این مسیر، ۳ کشته در صحنه تصادف و ۶ مصدوم به همراه داشت و یکی دیگر از مصدومین در بیمارستان جان باخت. البته برخی منابع تعداد مصدومین این حادثه را ۱۰ تا ۱۱ نفر عنوان کردند.

مسئولان با کلیدواژه "قتلگاه" در قامت مطالبه‌گری

دکتر علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: این جاده بخشی از مسیر دلیجان، نیم‌ور، باقرآباد، محلات، خمین و الیگودرز است و قسمت‌هایی از آن با خون دل و پیگیری‌های عجیب و غریب ساخته شده است، اما واقعیت این است که جاده زیراب امروز به یک قتلگاه تبدیل شده است.

وی با اشاره به تکمیل بخشی از این مسیر در حوزه محلات و دلیجان، ادامه داد: با توجه به حجم خسارات، تعلل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. از وزیر راه (رستم قاسمی) سه بار قول مساعد برای این جاده گرفته شد و او وعده قرار گرفتن این جاده در اولویت را داده بود.

سلیمی چندین بار در تذکر آئین‌نامه‌ای و نطق پیش از دستور نسبت به حادثه‌خیز بودن این مسیر هشدار داده است. وی همچنین در نامه‌هایی به وزیر راه و شهرسازی، خواستار تکمیل باند دوم این محور شده است.

وی، یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلفات مکرر این جاده، خطاب به قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی، خواستار اقدام عاجل برای جلوگیری از حوادث در جاده زیراب شد.

تیرماه سال گذشته و به دعوت سلیمی، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، یزدانی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت راه و شهرسازی، اکبری، معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از جاده زیراب بازدید کردند. خادمی در این بازدید ضمن عذرخواهی از مردم به خاطر به طول انجامیدن این پروژه، نسبت به تزریق بودجه مناسب برای تسریع تکمیل این پروژه قول مساعد داد.

۵ آبان‌ماه سال گذشته نیز نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، فرماندار محلات، زندوکیلی معاون وقت عمرانی استانداری مرکزی و انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان از این مسیر بازدید کردند.

سلیمی ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۰ در تذکری در صحن علنی مجلس، با اشاره به حدود ۶۰ کشته و زخمی در مدت کوتاه در مسیر جاده زیراب و نراق به مشهد اردهال، گفت: این جاده‌ها به قتلگاه تبدیل شده اند. امیدوارم وزیر هرچه زودتر این جاده را نهایی کند.

وی همچنین در نشست خبری در مهرماه ۱۴۰۰ یکی از مشکلات را کمبود بودجه عمرانی و پیش‌خور شدن بودجه‌های عمرانی در دولت قبل دانست.

حجت‌الاسلام مهدی ربانی، امام جمعه شهرستان محلات نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان در پنجم شهریورماه ۱۴۰۰ با نامطلوب ارزیابی کردن وضعیت جاده‌های محلات به خمین و جاده زیراب و با اشاره به تذکر سال گذشته خود مبنی بر به طول انجامیدن دوبانده کردن محور زیراب و تعریض جاده محلات به خمین، گفت: باید بخشی از حقوق دولتی معادن به منطقه بازگردد و با ساخت این جاده، شاهد این همه تصادفات در این جاده‌ها نباشیم.

وی همچنین در خطبه‌های نمازجمعه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با اشاره به دعوت از معاون وزیر راه برای بازدید از این جاده و قتلگاه نامیدن این مسیر و تذکر به مسئولان شهر و استان، گفت: این همه تصادفات رخ داده و این همه افراد کشته می‌شوند، چرا در این زمینه کوتاهی می‌شود؟ امیدواریم مسئولین به این خواسته مردم رسیدگی کنند.

علی ساعدی، فرماندار شهرستان محلات نیز در نشست شورای اداری این شهرستان که با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور انجام شد، با قتلگاه نامیدن جاده زیراب، گفت: از مهم‌ترین کارهای فرمانداری شهرستان محلات، پیگیری قرارداد و اجرایی شدن جاده زیراب بوده است که در فرمانداری جلسات متعددی برای رفع نقاط حادثه‌خیز این جاده صورت گرفته است.

وی در نشست با اصحاب رسانه در روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ نیز اظهار کرد: در زمینه جاده زیراب، پیمانکار انتخاب شده و زمین جهت ایجاد کارگاه در اختیار وی قرار گرفته است و پس از ایام عید، روند کار اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

فرماندار شهرستان محلات همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان محلات که ۱۰ فروردین‌ماه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، با بیان حادثه‌خیز بودن جاده زیراب از آغاز نشدن عملیات اجرایی این پروژه، انتقاد کرد.

موقعیت جغرافیایی جاده زیراب

جاده زیراب در واقع کمربندی جنوبی شهرستان محلات است که به طول تقریبی ۱۸ کیلومتر در حدفاصل میدان امام خمینی (دو راهی باقرآباد) و میدان حاجی‌آباد قرار دارد. جاده زیراب به عنوان مسیر جایگزین برای افرادی است که بین خمین و دلیجان در حرکت بوده و قصد تردد از داخل شهرستان را ندارند. جاده زیرآب را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول از میدان امام خمینی(ره) تا تقاطع بلوار آیت‌الله غفاری(که این جاده نیز بدلیل تردد مشتریان گل، همواره پر تردد بوده و تکمیل و دوبانده کردن آن مطالبه چندین ساله گلکاران و مردم است) و ورودی جاده روستای امیرآباد به طول ۵ کیلومتر است.

بخش دوم به طول تقریبی ۱۳ کیلومتر، از تقاطع بلوار آیت‌الله غفاری تا میدان حاجی‌آباد را شامل می‌شود. این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر معدن حاجی‌آباد و واقع شدن شهرک صنعتی ارقده در قسمت دوم، همواره زیر بار تردد سنگین به ویژه تردد خودروهای حمل بار است.

قسمت اول جاده، دوبانده‌ای که به چشم نمی‌آید

اگرچه این قسمت از جاده دو بانده است، اما نبود شانه خاکی در برخی قسمت‌ها، فقدان روشنایی، عدم وجود گاردریل، اختلاف سطح جاده با حاشیه آن، اختلاف ارتفاع دو باند در برخی نقاط که موجب اختلال در دید راننده به خصوص در شب می‌شود، کیفیت پایین آسفالت و فرسوده بودن آن در بسیاری از نقاط این مسیر، نبود جداکننده بین دو باند و عدم تعیین محل استاندارد دوربرگردان، موجب شده است تا دوبانده بودن، کمک چندانی به کاهش حوادث این قسمت نکند. ‌

تقاطع جاده زیرآب با بلوار آیت‌الله غفاری و ابتدای جاده روستای امیرآباد، ورودی شهر محلات از این جاده محسوب می‌شود، ولی شکل هندسی غیراستاندارد، نبود روشنایی، کیفیت پایین آسفالت، نبود علائم هشداردهنده مناسب و خط‌کشی جاده، این قسمت را برای رانندگان به ویژه افرادی که قصد حرکت از بلوار آیت‌الله غفاری به سمت میدان امام خمینی(ره) یا تغییر مسیر با حرکت از ضلع غرب به شرق جاده زیرآب به سمت بلوار آیت‌الله غفاری دارند یا قصد تردد بین بلوار آیت‌الله غفاری و روستای امیرآباد دارند، بسیار خطرناک کرده است. ‌

قسمت دوم جاده، اینجا هر اتفاقی ممکن است

اگرچه در بخشی از نقاط این قسمت، در کنار جاده اصلی، یک مسیر در حال احداث نیز مشاهده می‌شود که بعضاً دارای روکش آسفالت، زیرسازی و پل‌های در حال احداث است اما این بخش از جاده، دوطرفه است. این قسمت علاوه بر مشکلاتی که در بخش دوبانده جاده وجود دارد، نارسایی‌های دیگری نیز دارد. در قسمت‌هایی، جاده بسیار کم‌عرض می‌شود، کیفیت آسفالت به مراتب پایین‌تر از قسمت اول است و خط‌کشی جاده نیز به چشم نمی‌آید. ‌

در قسمت‌هایی، به دلیل شرایط جغرافیایی و پستی و بلندی‌های زمین، دید افقی راننده حداکثر ۵۰ متر است که امکان تصادف شاخ به شاخ برای رانندگان پرخطر و در حال سبقت غیرمجاز را چندبرابر می‌کند. تقاطع جاده روستای جردیجان با این جاده، بسیار ناایمن بوده و بدلیل نبود تمهیداتی برای کاهش سرعت و خط‌کشی و نبود روشنایی، رانندگان را به ویژه در شب، دچار سردرگمی کرده و خطر تصادف را چندبرابر می‌کند. ‌

این شرایط در مورد ورودی شهرک صنعتی ارقده نیز وجود دارد که این بخش به دلیل تردد خودروهای سنگین به شهرک، خطرات به مراتب بیشتری را به دنبال دارد. ‌

اگرچه این جاده از کنار معدن ثروت‌ساز حاجی‌آباد می‌گذرد و بخشی از مخاطرات جاده، از جمله آسیب به آسفالت و ترافیک آن بخاطر تردد خودروهای حامل سنگ است، اما از کوچک‌ترین مزایای معدن سنگ بی‌بهره است. ‌

در کنار تمام این نارسایی‌ها، رانندگی پرخطر بسیاری از رانندگان این مسیر و سبقت همزمان از چند خودرو با وجود نبود دید حداقلی، عبارت جاده مرگ و قتلگاه را برازنده این مسیر می‌کند. ‌

این سبقت‌ها در شرایطی که دید کافی وجود ندارد و مسافت ایمن ترمز برای خودروهای سنگین رعایت نشده است، جان سایر رانندگان را نیز به خطر می‌اندازد.

جاده زیراب و مشکل تکراری بودجه

مهدی طاهری، رئیس اداره راه و شهرسازی محلات و دلیجان ۱۵ فروردین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه جاده زیراب از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ دارای ۴ قرارداد با چهار پیمان‌کار با مجموع ارزش بیش از ۴۶ میلیارد تومان به منظور زیرسازی و روسازی در محدوده شهرستان محلات بود که متاسفانه در مدت این دو سال، اعتبار تخصیص یافته به ۳ میلیارد تومان نیز نرسید.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبار، پیگیری‌های نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی منجر به حضور معاون وزیر و رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در منطقه شد. در نهایت تصمیم بر این شد تا کار از پیمانکاران فعلی گرفته شده و شرکت ساخت و توسعه راه ها، قرارداد کلی با یک پیمانکار منعقد کند تا کار انجام شود.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که این مسیر از دلیجان شروع شده و تا الیگودرز ادامه دارد و اخیرا قطعه‌ای از مسیر ازنا به شازند نیز به آن اضافه شده و مجموعا ۱۹۰ کیلومتر با یک ردیف اعتباری است. این پروژه شامل سه قطعه تقریبا ۳۵ تا ۳۹ کیلومتری است. قطعه محلات تا دلیجان در حدود ۳۵ کیلومتر، شامل جاده دلیجان، نیم‌ور و محلات تا انتهای حوزه خمین است و قرارداد ۴۶ میلیاردی شامل این قسمت می‌شد.

طاهری افزود: در نهایت، سال گذشته این قراردادها مشمول ماده ۴۶ شد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ قراردادی با برآوردی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شده و شرکت بهاران بتن، پیروز این مناقصه شد. پیمانکار از دی‌ماه ۱۴۰۱ مقدمات اجرای قرارداد را انجام داده و اکنون در مرحله تحویل زمین و اجرای فرایند تجهیز کارگاه است.

وی تصریح کرد: از آنجا که آسفالت آن بخش از جاده زیراب که دوبانده است، تک لایه بوده و تکمیل نیست، اولویت اول ما تکمیل قسمت‌های انجام شده و انجام لایه دوم آسفالت است. اولویت دوم، ادامه این مسیر تا سه راهی ارقده است که ۴ کیلومتر آن به صورت تک‌لایه آسفالت شده و زیر بار ترافیک نرفته است.

وی گفت: تکمیل ابنیه فنی شامل پل‌ها، آب‌روها، نصب علائم، خاکریزها و شانه‌سازی نیز شامل همین مرحله است که بعد از تکمیل، تحویل راهداری به عنوان دستگاه بهره‌بردار خواهد شد.

طاهری ادامه داد: پس از مبادله قرارداد با پیمان‌کار، امضا و تائید قرارداد، برای شروع کار، نیاز است تا با تخصیص اعتبار، مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار پرداخت شود، اما تا تاریخ ۱۵ فروردین، اعتباری برای این مسئله جذب نشده است.

وی افزود: پروژه جاده زیراب یک پروژه ملی بوده و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز جاده در محدوده محلات و دلیجان تعیین شده است.

طاهری اظهار کرد: امیدواریم با جذب اعتبارات، کار سریع‌تر آغاز شود و به اتمام برسد. اولویت کار، تکمیل نقاط نیمه‌کاره و سپس تقاطع غیرهم‌سطح سنجه‌باشی و تکمیل باند دوم از ۳ کیلومتر حدفاصل صفی‌آباد تا این نقطه است.

بازدید پیمانکار و مسئولین از جاده زیراب/ خبری در راه است؟

یک روز پس از گفت وگو با طاهری، رئیس اداره راه و شهرسازی محلات و دلیجان، اتفاقات جدیدی در ارتباط با وضعیت جاده رخ داد.

طاهری با اشاره به بازدید میدانی از پروژه باند دوم محور محلات، دلیجان و خمین در محدوده میدان امام خمینی(ره) تا سه راهی سنجه‌باشی(محور زیرآب محلات) که در تاریخ ۱۶ فروردین‌ماه با حضور معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، نماینده شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، مشاورین پروژه، مدیرعامل و نمایندگان پیمانکار و رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان محلات و دلیجان صورت گرفت، گفت: این بازدید به منظور انجام مقدمات تحویل زمین پروژه به پیمانکار جدید و بررسی مسائل فنی، مشکلات اجرایی و جابجایی تاسیسات همجوار از جمله خط انتقال برق در بعضی نقاط انجام شد.

وی ادامه داد: مواردی از قبیل تجهیز کارگاه و محل نصب مجموعه سنگ‌شکن، کارخانه تولید آسفالت و آزمایشگاه مکانیک خاک بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: برنامه کاری از روز شنبه ۱۹ فروردین، شامل پیگیری مبادله قرارداد و بیمه کارگاه ظرف هفته جاری، تسطیح و آماده‌سازی محوطه کارگاه و تولید مصالح در محل تعیین شده، جانمایی و اجرای فوندانسیون جهت نصب تجهیزات کارخانه تولید آسفالت و مصالح راهسازی و بتن بعد از تسطیح زمین خواهد بود.

طاهری گفت: بعد از نصب و راه‌اندازی کارگاه، اولویت اول تکمیل آسفالت تا کیلومتر ۸ و هم‌زمان تکمیل زیرسازی از سه راهی سنجه‌باشی تا شهرک صنعتی ارقده خواهد بود. مرحله بعدی، اجرای آسفالت از سمت باقیمانده محور خمین به سمت سه راهی سنجه‌باشی و در ادامه آسفالت تا شهرک صنعتی ارقده خواهد بود.

وی تصریح کرد: در ادامه، تکمیل زیرسازی و آسفالت از سه راهی ارقده تا شهرک صنعتی ارقده، اجرای راه‌های دسترسی و دور برگردان‌ها، تقاطع غیرهم‌سطح در سه‌راهی سنجه‌باشی و روبروی شهرک صنعتی ارقده در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مدت قرارداد، سه ساله به شرط تامین اعتبارات لازم و مبلغ قرارداد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی است. ‌

مسئولان مطالبه‌گری را به همین جا ختم نکنند

اگرچه این بار می‌توان امیدواری بیشتری نسبت به تکمیل جاده داشت اما ضروری است تا مسئولان مطالبه‌گری را به همین جا ختم نکنند زیرا عقد قرارداد با پیمانکار، تنها گام کوچکی از اجرایی شدن بازسازی این مسیر و گام اساسی، تامین به موقع ردیف بودجه وعده داده شده برای پروژه است و هر روز تاخیر در تامین بودجه، با توجه به افزایش قیمت‌ها، جاده زیراب را از مسیر بازسازی منحرف خواهد کرد و با یک دوربرگردان، آن را به ابتدای مسیر خطر، باز خواهد گرداند و این قرارداد نیز به سرنوشت سایر قراردادهای جاده زیراب دچار خواهد شد.

با توجه به ردیف بودجه‌ای ملی برای پروژه جاده زیراب، باید نگاه ملی به این پروژه داشت و دستگاه‌ها نیز، پیمان‌کار و اداره راه شهرستان را در انجام پروژه یاری کرده و موانع را برطرف کنند.

تامین به موقع و نه قطره‌چکانی ۳ هزار تن قیر وعده داده شده توسط معاون وزیر راه نیز از مسائل مهم در تسریع روند اجرای پروژه است.

در شرایط کنونی، به دلیل حجم خسارات در جاده زیراب، ساماندهی این مسیر به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است، اما این نکته نیز قابل توجه است که فارغ از کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت، ایمن‌سازی و تعریض سایر مسیرها از جمله مسیرهای مواصلاتی آبگرم می‌تواند به رونق گردشگری و توسعه شهرستان، کمک شایان توجهی کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402012009804
  • خبرنگار : 50597