یک مسئول:

مسجد جامع ارومیه گوهری که باید معرفی شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: همه باید دست در دست هم بدهیم برای شناساندن مسجد جامع ارومیه به مردم چرا که مسجد جامع ارومیه همانند گوهری تاریخی ناشناخته در بین مردم است. 

رضا حیدری ۱۹ فروردین ماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مسجد جامع ارومیه با اشاره به اینکه در خود ارومیه هستند افرادی که با این بنای تاریخی غریبه هستند، تصریح کرد : مسجد جامع ارومیه هسته اولیه و  مرکزی شهر ارومیه است اما متاسفانه وضعیت نامناسب نگهداری از این بنای تاریخی موجب شده کمتر کسی بااین تاریخ هزار ساله آشنا باشد.

حیدری خاطر نشان کرد: در زیر بنای مسجد طی حفاری های انجام شده خرابه هایی از دوره ایلخانی و سلجوقی که به هزار سال قبل باز می گردد، کشف شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: شبستان این مسجد به دوران صفویه باز می گردد و محراب این مسجد یک شاهکار معماری بی نظیر است که در حاشیه آن آیه ۲۵۵ و ۲۵۶ سوره بقره به خط کوفی حک شده است.

وی یاد آور شد: مساحت مسجد جامع ارومیه ۱۰۵.۵ مترمربع در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

حیدری ادامه داد: برای اینکه اطلاعات مختصر از تاریخچه این بنای تاریخی به گردشگران داده شود، استندی از مسجد جامع ارومیه به همراه ماکتی از مسجد با اعتبار ۱۰۰میلیون تومان در داخل مسجد نصب شده است. 

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402011908832
  • خبرنگار : 50134