یک مسئول خبر داد

پاکسازی محوطه پشتی مسجد جامع ارومیه از تجمع معتادین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از آغاز عملیات پاکسازی محوطه پشتی مسجد جامع ارومیه با هدف جلوگیری از تجمع معتادین خبرداد.

مرتضی صفری ۱۹ فروردین ماه در حاشیه بازدید از مسجد جامع ارومیه با بیان اینکه اخیراً تصاویری از تجمع معتادین در محوطه پشتی مسجد در رسانه ها منتشر شده در جمع خبرنگاران افزود: نباید به موضوعات مربوط به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی سطحی نگاه کرد، رسانه ها باید مطالبه گر باشند ، تصویر منتشر شده از وضعیت نامناسب محوطه پشتی مسجد جامع ارومیه صحت دارد و این گونه شرایط در شأن مرکز استان نیست. 

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی ۱۷۴۹ اثر ثبت ملی و ۵ مورد اثر ثبت جهانی وجود دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه رتبه سوم کشور را از جهت دارا بودن آثار ملی و جهانی داریم اما متأسفانه وضعیت نگهداری و محیط پیرامون برخی آثار تاریخی از جمله مسجد جامع ارومیه شایسته این استان نیست.

صفری خاطر نشان کرد: مرکز شهر هر شهرستان نماد آن شهر بوده و مکانی برای جذب گردشگر است اما وضعیت نامناسب محوطه پشتی مسجد جامع ارومیه، پیاده روهای اطراف میدان، تجمع معتادین  و دستفروشان و خاک برداری غیر اصولی و خطرناک شهرداری در اطراف بازار و مسجد جامع ارومیه نه تنها جذب گردشگر نمی کند بلکه موجب ضرر و آسیب به تاریخ و صنعت گردشگری ارومیه است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: طی جلسه ای که با متولیان امر انجام شد طرح اولیه پروژه میدان امام ارومیه که فقط نگاه تجاری و اقتصادی به پروژه داشت رد شد و طرح دوم با نگاه اقتصادی و حفظ میراث فرهنگی از جمله میدان زغال (کومور میدانی) ، میدان میوه، میدان گندم(بوغدا میدانی) و گسترش محیط بیرونی مسجد جامع ارومیه مورد تأیید قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر ۳میلیارد تومان برای اتمام طرح نهایی مسجد جامع ارومیه هزینه شده است، یاد آور شد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح مصوب شد که در صورت تخصیص، حجره های اطراف مسجد تکمیل می شود، مدرسه علوم دینی تغییر مکان داده و درب مسجد از سمت بازار با هدف ورود مردم بازگشایی خواهد شد.

صفری  ادامه داد: برای ۲۰ اثر تاریخی ارومیه در نوروز امسال توسط شهرداری کد (کیو آر) طراحی و در نظر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر تصاویری از وضعیت نامناسب محوطه پشتی مسجد جامع ارومیه در رسانه ها بدنبال تجمع معتادین منتشر شده است که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ضمن بازدید از این مکان دستور نصب نرده حفاظ را برای جلوگیری از ورود معتادین به اطراف مسجد صادر کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402011908822
  • خبرنگار : 50134