محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به علت بالا بودن آمار تلفات در تصادفات جاده ای به ویژه در ایام تعطیلات نوروز، بیان کرد: حدود ۹۰۰ نقطه حادثه خیز در سطح کشور شناسایی شده است و با برنامه ریزی در تلاش هستیم تا این نقاط ایمن شوند. در عین حال نقاط جدید حادثه خیز نیز شناسایی می شود. جاده های ما اکنون کشش تردد حجم بالای خودرو را ندارد. لازم است جاده ها و راه های جدیدی احداث شود.
اعتبارات ۲۰ هزار میلیاردی برای حفظ و توسعه راه ها کافی نیست
وی در ادامه اظهار کرد: وضعیت جاده های کشور مناسب نیست. سرجمع ۲۰ هزاد میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی داده می شود که حتی برای نگهداری راه های موجود نیز کم است. ما بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده داریم که حداقل حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای نگهداری آنها لازم است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که ما منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی به وزارت راه تخصیص می دهیم و انتظار داریم که برای ما راه های جدیدی نیز بسازند متاسفانه ما منابع مالی کافی نداشته و همه بار جاده ها نیز بر عهده دولت است. دولت خودش باید جاده بسازد و خودش از آن نگهداری کند. امروز وضعیت آسفالت جاده ها و زیر سازی جاده ها خوب نیست و به پیمانکاران نیز پول خوبی داده نمی شود.
انحصار در ساخت خودرو منجر به کاهش کیفیت شده است
وی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر کیفیت خودروها پایین است. اگر جاده ای خراب بود و یا به هر دلیلی ماشینی منحرف شد، نباید این تصادف منجر به فوت سرنشینان آن شود. این نشان می دهد که کیفیت خودروهای تولیدی پایین است. متاسفانه ساخت خودرو در کشور ما انحصاری شده و دو شرکت هر خودرویی که می خواهند ساخته و مردم نیز محکوم هستند از آنها استفاده کنند.
وی افزود: پایین بودن کیفیت خودروها و وضعیت جاده ها در بالا بود آمار مرگ و میر در تصادفات جاده ای نقش ویژه ای دارد. بحث آموزش رانندگی و جریمه های بازدارنده برای رعایت قوانین رانندگی نیز می توان در کاهش آمار تصادفات موثر واقع شود. اما موضوع اصلی بحث کیفیت خودرو و وضعیت جادهها است.
انتهای پیام