سه نهال گردوی پربار را بشناسید

وقتی مشاوران اقتصادی و کارشناسان گیاه‌پزشکی برای افرادی که سرمایه اندک در دست دارند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری تضمینی و پرسود برای طولانی مدت داشته باشند، احداث باغ گردو را پیشنهاد می‌دهند. برای آشنایی با جزئیات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از برترنهال، احداث باغ گردو یکی از کارهای آسان و بدون دغدغه و در عین حال پر سود و منفعت و تضمینی است، اگر شما هم می‌خواهید به یک سودآوری ادامه‌دار برسید در ادامه مطلب همراه ما باشید تا سه نهال گردوی پربار را برای شما معرفی کنیم.

یک نمای کلی از احداث باغ گردو

در این نوشته می‌خواهیم تمام انرژی خود را برای معرفی سه نژاد گردوی ژنوتیپ کانادایی و آمریکایی که ساخته نهالستان معتبر در کشور ایران هستند متمرکز کنیم، باغداران با خرید نهال گردو اصلاح شده (bartarnahal.ir/walnut-seedlings) و احداث باغ آن به صورت تضمینی و بلامانع می‌توانند به یک درآمد کلان دست پیدا کنند، البته باید خاطرنشان کنیم میزان درآمد یک باغدار از دو مسئله تأثیر می‌پذیرد:

  • خرید نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ شناسنامه‌دار همراه کارت گارانتی
  • متراژ زمینی که در دست دارد.

خوشبختانه در نهالستان‌های بومی کشور ایران بیشتر از ۴۰ نژاد درخت گردوی مولد و مقاوم در برابر انواع آفات و خشکسالی تکثیر و ارائه می‌شود، البته این یک قسمت از خدمات مراکز با اعتبار است، مشاوره و خدمات پس از فروش کارشناسان نهالستان از دیگر خدمات نهالستان است؛

  • بازآفرینی باغ گردو یا ایجاد طرح توجیهی باغ گردو در سال ۱۴۰۲ برای کشاورزانی که می‌خواهند قبل از احداث باغ گردو اطلاعات تکمیلی در مورد میزان هزینه و میزان سودآوری این پروژه به دست بیاورند.
  • تعامل آنلاین بین کشاورزان و مدیران نهالستان با استفاده از درگاه‌های ارتباطی مجازی از جمله وب‌سایت، واتساپ و تلگرام؛ کشاورزان می‌توانند در صورت داشتن سؤالی در مورد بیماری، آفت، نوع کوددهی، سم‌پاشی یا آبیاری از کارشناسان نهالستان سؤالات خود را بپرسند.
  • کمک به طراحی و نقشه‌کشی باغ گردو برای کشاورزان که علاوه بر درخت گردو می‌خواهند درختچه و گیاهان دیگری نیز در باغات خود کشت کنند.

مناطق حاصلخیز برای احداث باغ گردو در کشور ایران

در گذشته باغداران برای احداث باغ گردو با محدودیت روبه‌رو بودند، امکان احداث باغ تنها در مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری با رطوبت کمتر از ۴۰ درصد امکان‌پذیر بوده و محدوده رشد درخت گردو مناطقی با ارتفاع ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا بود، آنها حداقل ۱۰ سال منتظر می‌ماندند تا اولین جوانه‌های درخت گردو را مشاهده کنند.

 البته این تنها قسمتی از مشکلات احداث باغ گردو به شمار می‌آمد، بعد از به بار نشستن درخت گردو باید منتظر می‌ماندند، ببینند درخت کاشته شده سازگار با محیط بوده و پربار است یا جزو درختان بدون بار محسوب می‌شود؟

البته امروزه محدودیت منطقه برای درختان گردو وجود ندارد، تمامی مناطق با هر خاکی و ارتفاعی از سطح دریا جزو مناطق حاصلخیز برای کاشت درخت گردو محسوب می‌شود، باغداران می‌توانند از ارتفاع ۱۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا باغ گردوی حرفه‌ای و تجاری را راه‌اندازی کنند، البته زمانی که این ادعا امکان‌پذیر است، باغداران با نسل جدید نهال گردو آشنا شده و خصوصیات آنها را بشناسند:

  1. ارقام نهال دیرگل و زودگل را شناخته و بر حسب مناطق گرمسیری و سردسیری نهال گردو را تهیه کنند.
  2. اطلاعات جامع درباره گذراندن دوره سرمایی درخت گردو کسب کنند.
  3. آماده‌سازی درخت برای گرده‌افشانی و لقاح شکوفه‌ها فراموش نشود.
  4.  آبیاری اصولی از دیگر مواردی است که باغداران قبل از خرید نهال گردو را باید دید بهتری نسبت به آن داشته باشند.

آشنایی با هرس درخت گردو پربار

البته کارشناسان زمان فروش نهال گردو اطلاعات لازم در مورد ویژگی نهال گردو در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند، ولی کشاورزان عزیز باید دقت داشته باشند هرس نسل جدید درخت گردو کاملاً متفاوت‌تر از درختان سنتی و بذری است، اگر می‌خواهید درخت پربار و در عین حال با جثه کوچک و جمع و جور داشته باشید باید هرس علمی و اصولی داشته باشید.

  •  تحقیقات علمی نشان داده درخت گردو در رشد جانبی باروری بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ هدف از هرس باردهی، سربرداری ساخت‌ها و جلوگیری از رشد طولی درخت گردو است.
  •  هرس درخت گردو بر حسب نژاد آن متفاوت است، ابتدا نژاد درخت را بشناسید سپس به هرس آن بپردازید.

مشکلات بالقوه باغ گردو را بشناسید

برخی از مشکلات باغ گردو قابل حل بوده و با کمک گرفتن از مهندسین کشاورزی باغداران می‌توانند حتی شرایط محیط زیستی غیرقابل تحمل برای باغات گردو را تغییر دهند.

آفتاب سوختگی: مناطقی که آفتاب طولانی و گرمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد دارند باعث صدمه به میوه درخت می‌شود به طوری که مغز گردو کاملاً سیاه و چروکیده می‌شود، برای جلوگیری از این مشکل تنه درخت را رنگ سفید کنید، درختان یا فاصله کاشت را کاهش دهید تا درختان روی هم سایه بیندازند یا ارقام مقام به گرما را کاشت کنید.

آسیب سرما: نهال‌های تازه کاشته شده مستعد سرمازدگی هستند، همچنین دوره شکوفه‌دهی حساس‌ترین زمان درخت به سرما و برودت هوا است، بهترین روش برای جلوگیری از این مشکلات انتخاب نژاد دیرگل است.

انواع حشرات/آفات: شته، کنه مخصوصاً کرم چوب‌خوار و پروانه فری باعث صدمات جدی به باغات گردو می‌شود، باغدار با کوددهی مناسب به ارتقاء سیستم دفاعی درخت کمک می‌کند.

بیماری باغ گردو: انواع بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی مخصوصاً بیماری بلایت و شانکرهای پوستی، بهتر است در همان مراحل اولیه شناخته و نسبت به درمان درخت گردو اقدامات لازم انجام شود.

آشنایی با انواع نهال گردو

همان‌طور که اشاره کردیم بیشتر از ۴۰ نژاد گردو در کشور ایران وجود دارد، ولی از ارقام پر فروش نهال گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹
  2. نهال گردو فرنور
  3. نهال گردو چندلر

از ویژگی‌های مهم این درختان می‌توان به پایه ژنوتیپ آنها اشاره کرد، از این رو حداقل عمر اقتصادی‌شان ۱۰۰ سال بوده و می‌توانند بین ۶ تا ۱۲ تن میوه باکیفیت در هکتار تولید کنند، البته نباید مقاومت بالای درختان گردو را نسبت به بیماری و آفات فراموش کنیم.

کلام آخر

طبق باورهای غلط باغداران احساس می‌کنند نهال گردوی با کیفیت و تضمینی حتماً گران قیمت خواهد بود در حالی که اینگونه نیست، اگر آنها بتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه نهال گردو را از نهالستان‌های تولیدکننده با اعتبار مانند برتر نهال تهیه کنند، قیمت نهال گردو کاملاً اقتصادی و بر اساس کیفیت آن مشخص خواهد شد، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از پل‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

تماس با برتر نهال: 09144501003

تماس با پالیز نهال: 09144501008

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402011405381
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها