رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان:

نوزاد جانوران حیات وحش را زنده‌گیری نکنید

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشان گفت: فصل بهار آغاز زاد و ولد حیوانات وحشی است که در زیستگاه‌های خود و مناطق حفاظت شده به زندگی ادامه می‌دهند، ولی حضور انسان خواسته یا ناخواسته زندگی آنها را تهدید می‌کند.

الهیار دولتخواه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این فصل زنده‌گیری نوزاد جانوران حیات وحش که بعضی از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه انجام می‌دهند خسارت جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کند.

وی افزود: برخی از مردم و علاقه‌مندان به محیط زیست با مشاهده نوزادان حیات وحش در مسیر طبیعت‌گردی خود به واسطه دلسوزی و کمک به حیوانات، اقدام به زنده‌گیری و تحویل آنها به محیط‌بانان یا اداره حفاظت محیط‌زیست می‌کنند در حالی که حیوان مادر از ترس در گوشه‌ای پنهان شده تا انسان‌ها دور شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، تصریح کرد: زنده‌گیری جانوران حتی اگر به قصد کمک هم باشد، علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که می‌تواند سال‌ها زادآوری کند، برای ادامه نسل آنها نیز خلل ایجاد می‌کند، بنابراین به مردم تأکید می‌کنیم که در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی، هیچ اقدامی برای گرفتن آنها نکنند.

وی تأکید کرد: نوزادان حیات وحش در صورت تحویل به مأموران حفاظت محیط زیست، به علت تغذیه دستی و زندگی با انسان، مهارت‌های زندگی در طبیعت را یاد نگرفته و قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند و در این شرایط زندگی آنها دوام نخواهد داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: آلوده کردن محیط طبیعی به هر میزان کوچک و به هر روش که باشد، تأثیر زیانباری بر محیط زیست داشته و در بلندمدت میزان بهره‌وری محیط زیست را کاهش خواهد داد.

دولتخواه تأکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی فقط توسط انسان آلوده و تخریب می‌شود، بنابراین به همه شهروندان سفارش می‌شود که از ریختن زباله در طبیعت و حاشیه جاده‌ها خودداری کنند و بعد از هر سفر، فضای اطراف خود را پاکسازی کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402011405232
  • خبرنگار :